Korsförlamning - saltbrist?

RebeckaLindqvist

Trådstartare
Vänder mig mest till er med egen erfarenhet av korsförlamning. Har läst på mycket om ämnet och insett att min kf-drabbade häst antagligen inte får i sig tillräckligt med salt. Nu har vi börjat med 40 gram salttillskott om dagen i mineralerna (får inget kraftfoder) sedan 2 veckor tillbaka - har gått i hårdare arbete sedan dess utan minsta tecken på stelhet, bl.a hårda terrängträningar som tidigare har utlöst anfall. :) Hästen är en fullblodskorsning, ca 500 kg.

Har någon erfarenhet av att saltbrist kan vara bidragande faktor till problemet? Har ni själva upplevt förbättring efter regelbundet tillskott av salt?

Nu är jag medveten om att det kan finnas en miljon bidragande faktorer ( :p ), men vill gärna ha åsikter om det här med salt eftersom det känns som att vi har provat allt annat!

Sv: Korsförlamning - saltbrist?

Vänder mig mest till er med egen erfarenhet av korsförlamning. Har läst på mycket om ämnet och insett att min kf-drabbade häst antagligen inte får i sig tillräckligt med salt. Nu har vi börjat med 40 gram salttillskott om dagen i mineralerna (får inget kraftfoder) sedan 2 veckor tillbaka - har gått i hårdare arbete sedan dess utan minsta tecken på stelhet, bl.a hårda terrängträningar som tidigare har utlöst anfall. :) Hästen är en fullblodskorsning, ca 500 kg.

Har någon erfarenhet av att saltbrist kan vara bidragande faktor till problemet? Har ni själva upplevt förbättring efter regelbundet tillskott av salt?

Nu är jag medveten om att det kan finnas en miljon bidragande faktorer ( :p ), men vill gärna ha åsikter om det här med salt eftersom det känns som att vi har provat allt annat!

Vårat sto fick korsförlamning, vi började servera saltvattenlösning, så hon fick ha fri tillgång till det, hon drack bara av det i flera dagar, och hon har fortfarande tillgång till det, och dricker av det när det varit varm ute eller hon har jobbat hårt etc. vi såg förändring direkt!
En väninna till oss hade en arabvalck som fick korsförlamning och det blev bättre av att de tog bort vitlöken :)

Har lusläst denna länk ett antal gånger under tiden med vår hästs problem, ja :) mycket bra information och dom nämner ju också att endast saltsten inte är det optimala för hästar i hård träning. Har läst i en annan artikel att travhästar fick en betydlig minskning av diverse prestationsproblem (inkl. KF) efter tillskott av salt, därav idén till tråden :)

Ja, det är känt sedan länge att saltbrist är en vanligt förekommande orsak till muskelproblem. Natriumbrist med dehydration (uttorkning) och ett otillräckligt intag av magnesium är nog den vanligaste orsaken till muskelproblem som korsförlamning.

Exakt . Studien är ju inte ngn nyhet heller och just salt behöver ofta tillsättas på väldigt många hästar , de behöver inte vara elit arbetande hästar .

Jag har sålänge jag fodrat med bikarbonat inte haft nga problem med korsförlamning.

"Bikarbonat finns normalt i kroppen och är livsnödvändigt. Då en teori bakom tillförsel av extra bikarbonat är att borttransporten av mjölksyra från den arbetande muskeln skall påskyndas, var det också intressant att bestämma mjölksyran i blodet. Efter ett mer utdraget icke maximalt arbete på mattan ökade mjölksyran i blodet signifikant efter tillförsel av natrium-bikarbonat. Samma tendens, dock ej signifikant, förelåg efter ett kortare maximalt arbete på banan. Vid våra studier både på matta och på bana kunde inte några effekter på prestationsförmågan påvisas. En ökning av blodmjölksyran efter bikarbonatbehandling har rapporterats från ett flertal studier, medan effekterna på prestationsförmågan är mycket motsägelsefulla. Då det dock inte går att utesluta effekt på vissa hästar kan bikarbonatdoping medföra ett överutnyttjande av hästen (då den inte ”känner av att muskeln är trött”) vilket inte är acceptabelt ur djurskyddssynpunkt"

Från travsport.se

"Bikarbonat finns normalt i kroppen och är livsnödvändigt. Då en teori bakom tillförsel av extra bikarbonat är att borttransporten av mjölksyra från den arbetande muskeln skall påskyndas, var det också intressant att bestämma mjölksyran i blodet. Efter ett mer utdraget icke maximalt arbete på mattan ökade mjölksyran i blodet signifikant efter tillförsel av natrium-bikarbonat. Samma tendens, dock ej signifikant, förelåg efter ett kortare maximalt arbete på banan. Vid våra studier både på matta och på bana kunde inte några effekter på prestationsförmågan påvisas. En ökning av blodmjölksyran efter bikarbonatbehandling har rapporterats från ett flertal studier, medan effekterna på prestationsförmågan är mycket motsägelsefulla. Då det dock inte går att utesluta effekt på vissa hästar kan bikarbonatdoping medföra ett överutnyttjande av hästen (då den inte ”känner av att muskeln är trött”) vilket inte är acceptabelt ur djurskyddssynpunkt"

Från travsport.se

Jag kan inte låta bli att kommentera detta eftersom skribenten (liksom många andra) lever i den villfarelsen att det är “mjölksyra” i musklerna som gör att hästar (och människor) får problem med musklerna vid intensivt arbete och måste sakta ner på farten.

Det bildas överhuvudtaget ingen “mjölksyra” i musklerna vid energiomvandlingen, dvs. när fett och kolhydrater omvandlas till en energiform som hästen kan utnyttja, dvs. ATP. Det som bildas är laktat. Laktat är ingenting negativt utan snarare tvärtom eftersom det fungerar som en buffert (laktat kan omvandlas till glukos och glykogen och återanvändas som energikälla). Det som händer vid energiomvandling och särskilt vid anaerob metabolism då glukos måste användas som energikälla är att det bildas vätejoner H+ när glukos oxideras och det är dessa vätejoner som gör att musklerna försuras. Det är alltså en försurning av musklerna som är problemet och inte “mjölksyra”.

http://traningslara.se/mjolksyra-en-missforstadd-hjalpgumma/

Det man kan göra för att motverka försurning av musklerna är just att tillsätta bikarbonat. Tyvärr har man inom kapplöpningssporten i USA slangat in stora mängder bikarbonat före tävling vilket ibland har haft katastrofala följder. Tillskott av bikarbonat är därför förbjudet inom kapplöpningssporten (och travsporten tror jag) i USA. Hur det är i Sverige vet jag inte. Rätt använt är tillskott av bikarbonat egentligen inget problem eftersom det finns naturligt i kroppen. Man ska dock inte överdosera vilket betyder att man måste ha koll på blodvärden.

I USA kallas metoden att ge bikarbonat före ett lopp för “milkshaking”. Du kan läsa mer om detta här eller googla:

http://espn.go.com/horse/columns/misc/1995466.html

Jag har sålänge jag fodrat med bikarbonat inte haft nga problem med korsförlamning.

Bara ett litet påpekande här så att ingen missförstår.

Att ge bikarbonat till sin häst förhindrar inte korsförlamning om hästen har brist på natrium eller magnesium. Man måste avhjälpa ALLA brister. Det är därför det är så viktigt att man analyserar sitt grovfoder och gör en foderstatsberäkning.

och så finns det dom som “fodrar med ögat”.

Är hästen vid gått hull då är det ingen anledning att andra nånting!
Man lära sig att mata med ögat, kan vara svor för en del.

Ska man vänta tills hästen får korsförlamning eller någon annan sjukdom innan man ser över foderstaten? Hur ser man t.ex. att en häst har magnesiumbrist? och hur ser man i så fall hur mycket magnesium man måste tillföra foderstaten?

Ska man vänta tills hästen får korsförlamning eller någon annan sjukdom innan man ser över foderstaten? Hur ser man t.ex. att en häst har magnesiumbrist? och hur ser man i så fall hur mycket magnesium man måste tillföra foderstaten?

Håller med om att många borde vara mer noggranna med sin utfodring (inklusive forna jag), inte minst när det gäller kraftfoder och tillskott av olika slag. Men behoven är ju alltid individuella och jag förstår också att hästägare i allmänhet inte känner för att ta blodprov på alla hästar bara för att lägga upp foderstaten, om hästen inte visar symptom på något alltså. Analys av höet borde ju däremot vara en självklarhet!

För vad jag vet är väl blodprov enda sättet att se magnesiumbrist och dylikt? Men jag kanske är efter i utvecklingen?

Finner det för övrigt mycket märkligt att man inte tänkt på saltbrist innan! Ingen veterinär eller annan kunnig som kommit med det rådet, ändå verkar det självklart när man läser på nätet att nästan alla hästar behöver salttillskott.

Fast salt är ju väldigt etablerat i fråga om behov ? Nätet är väl inte på ngt sätt det som informerar om det ???

Behoven av mineraler är nog inte särskilt individuella så där kan du med en grovfoderanalys räkna ut om hästen får tillräckligt med magnesium eller inte!

Däremot kan behovet av energi skilja ganska mycket mellan individer som utför samma arbete, medans proteinbehovet liksom mineralerna är mer lika!

Fast salt är ju väldigt etablerat i fråga om behov ? Nätet är väl inte på ngt sätt det som informerar om det ???

Mycket möjligt, men behovet av det är tyvärr ändå något som undgått oss och alla vi har frågat. I mitt fall var det definitivt på nätet jag förstod hur mycket en häst faktiskt behöver. Har alltid hört att saltsten i boxen ska täcka behovet och därför inte undersökt saken noggrannare - när jag läste om att hästen i hård träning behöver upp till 50-60 gram/dag (eller mer) blev jag en smula chockad. Mycket ska man lära!

Behoven av mineraler är nog inte särskilt individuella så där kan du med en grovfoderanalys räkna ut om hästen får tillräckligt med magnesium eller inte!

Däremot kan behovet av energi skilja ganska mycket mellan individer som utför samma arbete, medans proteinbehovet liksom mineralerna är mer lika!

Ja, jag gick lite OT innan och tänkte på behovet av kraftfoder när det gäller energi.

Hur är det med salt då? Hur vet man mer exakt hur mycket man ska ge hästen? Hittade detta: "Rapporten rekommenderar att hårt arbetande hästar efter tävling och hård träning ges salt /.../ I normalfallet innebär detta ca 90 g salt per 500 kilo häst. Under övriga dagar reduceras saltgivan till mellan 20-40 g per dag." - http://www.krafft.nu/?subContentItem=136

Rätt så stor skillnad på 20 och 90 gram. Kan man överdosera salt om hästen har fri tillgång till vatten?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka