KorsfÖrlamning??? NÅgon Som Vet Mer??

M

MakePeace

PANIK!!!

Mitt vbl har varit konstig i 2 dagar nu (i förrgår och förrförrgår).
Han har gått som vanligt när vi rider ut, pigg, alert och bra steg.

Efter bara en stund så har svetten brutit ut och hela han är genomsvettig, och han har bra kondis annars, så bara det är oroväckande!
Sen båda dagarna så när vi har saktat av för att skritta hemmåt så tar han jättesmå steg, stapplar som f-n på frambenen och går i slowmotion.

Har suttit av och kollat benen och hovarna, men det finns ingenting, inte ens varm.

Har suttit och läst i mina sjukdomsböcker nu. Alla symptom stämmer in på korsförlamning, av den svårare graden.... :cry: :cry: :cry:

Det står att anledningen till detta kan vara många, ändringar i fodret, det kan ligga latent, ändringar i motionen osv.
Har haft honom i 2 månader, han har samma foderstat som innan, rids inte märkbart mer än den förra ägaren red honom heller.
Har ju börjat markarbeta honom, men inte hårt. Kan det bero på detta?

NÅGON SOM VET MER OM KORSFÖRLAMNING OCH HUR MAN BOTAR/MOTVERKAR DETTA???

Sv: KorsfÖrlamning??? NÅgon Som Vet Mer??

Anledningen till att jag inte kontaktat veterinär än (ska göras först av allt imorgon bitti!!) är att jag misstänkte att han kunde vara öm i hovarna. Men sen när jag kollade upp i böckerna så hittade jag detta!

Har pratat med en travkunnig människa, och han säger att det är vanligt bland varmblod, och att han bara visste att man skulle hålla hästen varm hela tiden, även vid arbete i form av ridtäcke, och att det kunde visa sig om man saktar av för hastigt.

Korsförlamning kommer oftast om hästen vilat ngn dag. Om den tex gått i hagen i 2 dagar o sen ska arbeta den tredje dagen. Därför brukar man släppa känsliga hästar i en walker eller skritta dem en bra stund innan arbete, för att förebygga..

Hur beter han sig när han kommer in? En häst med korsförlamning brukar bli just förlamad när den ställs in.. brukar också krabba (krafsa) i boxen.

Om inte förlamningen (krampen) släpper av värme o promenad brukar man måsta tillkalla veterinär AKUT.

Läste på en annan tråd att du nyss börjat jobba honom i dressyr.. problem med muskler kanske?

Men det lustiga är att det märks mest när jag sitter på, när jag satt av och skulle kolla igenom honom så skrittade han mkt bättre sen på vägen hem (jag gick brevid).

Märkte ingenting sen, han går dock på lösdrift, så han har ingen box.

Det märks inte så tydligt i baken, mest fram då han stapplar och tar korta steg, men symptomen stämmer ju allihop!

det står att vid svårare k.f så efter 10-30 min av ridpasset så händer detta, och det stämmr, samt att svetten bryter ut!

:confused:

Har man sån panik som du verkar ha så RINGER MAN VETERINÄREN BUMS!!!
Man kan inte kräva att folk på frivillig basis på ett diskussionsforum ska kunna stilla din panik, när de inte ens kan se hästen!

barajag... skrev:
Korsförlamning kommer oftast om hästen vilat ngn dag. Om den tex gått i hagen i 2 dagar o sen ska arbeta den tredje dagen.

Läste på en annan tråd att du nyss börjat jobba honom i dressyr.. problem med muskler kanske?

Så endda sättet att förebygga är att rida typ varje dag?

Kan va musklerna, men det borde ju legat typ latent innan också.. Väldigt vanligt bland just vbl läste jag..

ameo skrev:
Har man sån panik som du verkar ha så RINGER MAN VETERINÄREN BUMS!!!
Man kan inte kräva att folk på frivillig basis på ett diskussionsforum ska kunna stilla din panik, när de inte ens kan se hästen!

Vill höra vad folk säger som har erfarenhet av detta!

Och veterinären kontaktas imorgon, det är inte akut nu, han mår ju bra nu. :mad:

Märker heller inte något annars, bara på vägen när vi skrittar hem.

Hade inte du viljat ha tips och råd om du misstänkte att din häst hade någon form av skada/sjukdom men som kanske inte är akut just vid tillfället? :confused:

Korsförlamning betyder precis som det låter att korset blir förlamat.. de får precis som kramper o blir stel. Vid en kraftig förlamning lydet inte bakbenen så de KAN helt enkelt inte gå.

Detta klarar de flesta att motverka med daglig utgång o lite mat när hästen inte arbetar. Tvärtemot vad alla säger ska man inte fodra såna hästar ´fullt´ när man inte arbetar dem. I alla fall inte energigivande foder såsom havre o dyl. De skall också hållas varma med täcken o dyl. efter arbetet.

Kolla upp dettta med veterinär omgående.. svetten bryter ut pga smärta någonstans. Om det släpper när du går på sidan av honom är det ju förmodligen ngt i samband med ridningen.

Det är mina erfarenheter från travstallar o varmblod. Hoppas det löser sig o du hittar felet! Tala gärna om vad vet. säger...

barajag... skrev:
Korsförlamning betyder precis som det låter att korset blir förlamat.. de får precis som kramper o blir stel. Vid en kraftig förlamning lydet inte bakbenen så de KAN helt enkelt inte gå.

Detta klarar de flesta att motverka med daglig utgång o lite mat när hästen inte arbetar. Tvärtemot vad alla säger ska man inte fodra såna hästar ´fullt´ när man inte arbetar dem. I alla fall inte energigivande foder såsom havre o dyl. De skall också hållas varma med täcken o dyl. efter arbetet.

Kolla upp dettta med veterinär omgående.. svetten bryter ut pga smärta någonstans. Om det släpper när du går på sidan av honom är det ju förmodligen ngt i samband med ridningen.

Det är mina erfarenheter från travstallar o varmblod. Hoppas det löser sig o du hittar felet! Tala gärna om vad vet. säger...

Han var ju inte villiga att gå frammåt när detta hände andra gången i förrgår. Ska ringa veterinär och se vad han säger också.
Skall tänka på det du sa om för högt kraftfoderintag vid vila också. Att han skulle vara kall EFTER ridpasset är inte troligt, han går ute med ett hightec täcke, med uttagbara täcken (ser ut som såna vi har i sängen, alltså riktigt tjocka) 2 st och har alltid även svettävcke om han är varm/svettig..

Skriver här imorgon vad vet sa...

Tack för hjälpen!

Sv: HjÄlp DÅ!!!!! KorsfÖrlamning???

Jag skulle ha ringt vet direkt :crazy:

Lyck till hoppas ditt vbl mår bättre snart :)

Jag hoppas för MP:s skull att du ringt vet.
Han har aldrig haft det hos mig i alla fall.

Mvh Åsa

Saxat från Agrias hemsida:

Första hjälpen - Korsförlamning

Korsförlamning är en muskelsjukdom med typiska symptom som är omöjliga för hästägaren att negligera. Det handlar om ett allvarligt tillstånd, och ibland måste drabbade hästar avlivas. Den övervägande delen av korsförlamningsfall beror på den mänskliga faktorn, vilket innebär att en omsorgsfull hästägare kan göra mycket för att förebygga.

Orsakerna till korsförlamning

Många korsförlamningshästar drabbas av anfall efter en period av minskad motion. Ofta har foderstaten bibehållits oförändrad. Även om det finns vissa frågetecken när det gäller sjukdomens samtliga orsaksfaktorer, vet man att utfodring och motion inverkar. Utan tvekan finns det också en ärftlig disposition för korsförlamning.

Om hästen under en period av relativt lite kroppsrörelse tillförs större mängder kolhydrater, sker en påfyllning i musklernas depåer av det energigivande ämnet glykogen. När hästen sedan utsätts för ansträngning, sker en hastig förbränning av glykogen i musklerna och mjölsyra bildas. Detta sker vid allt muskelarbete, men om glykogenmängderna är stora och ansträngningen kraftig, hinner mjölksyran inte transporteras bort med blodomloppet. Den åstadkommer då en frätning på muskelcellerna.

Genom ett blodprov kan laboratoriet slå fast hur stort muskelsönderfall hästen utsatts för. Man mäter då bland annat halterna av enzymet Asat, vilket då muskelcellerna bryts ned ”läcker” ut i blodomloppet. Även muskelfärgämnet myoglobin ”läcker” ut och utsöndras i hästens urin. Därför är urinens färg hos en korsförlamningshäst ofta mörkt brunröd. Detta har således inget med blödning att göra.

Symptomen

Vid det typiska anfallet av korsförlamning börjar hästen efter en stunds arbete att få svårt att röra sig. Oftast är det bakbenens muskulatur som ”låses”, så att hästen efter en stund får svårt att hålla sig på benen. Svettning, flämtande andning och förhöjd puls hör också till symptombilden. Bakdelens muskelgrupper känns mycket hårda.

Symptomen kan variera avsevärt – från den klassiska ”måndagskorsförlamningen” hos arbetshästar (då hästen till och med kan vara oförmögen att resa sig) till dagens ”tying up” (stelhet i varierande grad) hos travare. Den sistnämnda formen ger oftast tämligen lindriga men ändå tydliga symptom.

Vad gör jag?

Så snart de första symptomen visat sig bör arbetet avbrytas och hästen hållas i absolut stillhet. En häst som lagt sig ned bör hållas varm och läggas så att tryckskador förebyggs.

Även vid lättare symptom ska sadel eller sele tas av och hästen ledas till sin box. Ta bort kraftfodret och låt hästen stå inne med täcke på för att förhindra värmeförlust.

Veterinär kontaktas snarast för vidare behandling!

Du har fått ett bra svar från Sweet som beskriver vad korsförlamning handlar om. Diagnos ställs av veterinär baserat på symptomen som är ganska typiska och man tar även prover som mäter vissa enzymer (CK och ASAT). Korsförlamning är alltså en "mjölksyrechock" i muskulaturen och kan orsaka omfattande muskelskador, för att inte nämna stort obehag för hästen, och därför är det viktigt att du tar det på allvar även om hästen nu verkar bra igen. Förr var korsförlamning något som drabbade arbetshästar som vilat ett par dagar och sedan sattes i arbete igen. Numera är orsaken ofta för mycket kraftfoder som i kombination med andra orsaker t ex stress kan utlösa ett anfall. Du måste räkna på foderstaten för att se till att hästen får rätt mängd kraftfoder i förhållande till kroppsvikt och arbete. Vid vila ska kraftfodergivan minskas.

mvh
Lejonelle

Varför inte prata med en veterinär istället för att lägga ut en paniktråd..Egentligen..vad är viktigast ?? Kolla svar på Bukefalos eller snacka med en veterinär ?????

Mynta2 skrev:
Varför inte prata med en veterinär istället för att lägga ut en paniktråd..Egentligen..vad är viktigast ?? Kolla svar på Bukefalos eller snacka med en veterinär ?????

Anledningen till att jag lade ut denna tråden, var för att veterinären skulle kontaktas morgonen därpå, det var på kvällen och han var inte akut sjuk vid tillfället.

Har pratat med en av Blekinges bästa hästveterinärer, som ordinerat 2 veckors vila och att jag ska ha stenkoll på honom när han sätts igång. Ska även kolla puls och munslemhinnor för att utesluta hjärtmuskelinflammation, som han haft 2 ggr innan.. :cry:

Får jag fråga om veterinären har varit ute eller har den gett detta råd per telefon??

Har du tagit bort allt kraft foder nu och har hästen feber?

sune4you skrev:
Får jag fråga om veterinären har varit ute eller har den gett detta råd per telefon??

Har du tagit bort allt kraft foder nu och har hästen feber?

Per telefon. Han har ingen feber, är helt frisk och pigg i övrigt. Och ja, kraftfodret är borta.

Ska du låta veterinären komma innan du sätter igång honom för att ta blodprov (om det är korsförlamning) eller EKG (hjärtmuskelinflamation) eller tycker han att du bara ska sätta igång efter 2 veckor och chansa?

sune4you skrev:
Ska du låta veterinären komma innan du sätter igång honom för att ta blodprov (om det är korsförlamning) eller EKG (hjärtmuskelinflamation) eller tycker han att du bara ska sätta igång efter 2 veckor och chansa?

Det var vad vet rekommenderade, och han är inte den som ger felaktiga rekommendationer. Men jag ska ta puls och tryckprov på munslemhinnorna, och på det sätt kunde man utesluta hjärtmuskelinflammationen.
Skullde det vara ngt annat onormalt så skulle jag kalla ut honom direkt, och om det inte är det så ska jag börja leda honom i skritt efter 2 veckor.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Sytråden del 4
  • B12brist?

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Tillbaka