Korsförlamning - fölning!

Splittan

Trådstartare
Jag har ett sto, som kan få korsförlamning om hon ex har vilat någon dag, när hon sedan ska ridas lite lugn dagen efter en vila (pga att hon har lätt för korsförlamning) och hon blir "busig" så kan hon även få korsförlamning då.
Har fått veta att även betfor kan orsaka korsförlamning när en häst gör en extrem ansträngning av musklerna.

Min sto får dock ingen korsförlamning när hon hålls igång, det är bara efter någon dags vila jag är extremt försiktig. Dock så ska jag kanske säga att hon har inte haft många kosrförlamningar.

Nu till själva frågan!
Om stoet nu ska föla, finns det då risk för korsförlamning om de har lätt att få det?
Tänkte att i sådana fall får jag försöka minska risken genom att ta bort betforen samt se till att hon rör på sig (skritt pormenader) enda fram till födelsen.
Men jag är väldigt nyfiken hur pass "stor" risken är? Så att jag kan föreberda mig och stoet på bästa sätt för att eliminera risken.

Sv: Korsförlamning - fölning!

Det JAG har lärt mig om korsförlamning är att det är hästar i hög kondition som får det om de får vila en dag, med samma höga kraftfodergiva. *typ*
Ett högdräktigt sto är ju knappast i toppkondis, även om hon gärna kan motioneras fram till fölningen. SÅ jag tror nog inte att det är någon större risk för korsförlamning vid fölningen. Men Obsa TROR! :p

Vi har en märr som är "korshäst"
Henne får vi bevaka lite extra vid dåligt väder, vid stark kyla, när hon har levt rövare i hagen osvosv.
Men även just vid fölning.
Hon har nämligen vid ett tillfälle "stelnat" till ordentligt.
Pissade rött och hela proceduren.
Efter det så vill vi helst ha henne föla stående.

Annars ska ju helst märrar föla liggandes och ligga kvar så att blod pumpas över till fölungen.
Men denna kommer inte upp. Vi var fyra och lyfte henne första gången.

Så angående ursprungsfrågan så skulle jag nog rota runt lite mer här och var för att få säkrare svar.

AM

Mitt sto fick korsförlamning strax efter att hon hade fölat. Men det va egentligen inte p g a själva fölningen utan strax efter då man ska ta ut och motionera stoet för att livmodern ska drar ihop sig och rena sig snabbare. Mitt sto blev väldigt nervös när hon kom ut och stressade upp sig. Då fick hon korsförlamning. Hon har tidigare haft korsförlamning under sin tävlingskarriär. Jag rådfrågade min veterinär vad jag kunde göra inför nästa fölning för att hon inte skulle få det igen. Hon sa att jag kunde reducera en liten del av havren och ge matolja istället för det är "snällare" för musklerna. Sen kommer jag ge henne massor med B- Vitaminer både innan och efter fölningen.
Däremot har jag aldrig hört att betfor kan ge korsfölamning.

Korsförlamning ärftligt?????
Har aldrig hört det.
Trodde det va som AMEO skrev.
HMM Finns det studier som visar att det är ärftligt? Var kan man läsa i så fall????

min shetlandsponny fick korsförlamning nu i juni... han får inget kraftfoder på sommaren men han får gräs. och vi hade inte vilat honom utan han gick som vanligt. så när vi var ute o körde en kväll så fick han det bara sådär, veterinären förstod lika lite som vi, men det var korsförlamning iaf... han kanske åt extra mkt gräs den dagen? vem vet... han mår bra idag iaf...

oftast är det nån form av stress som utlöser förlamningen, jag vet en häst som fick korsförlamning så fort inte den ordinarie skötaren jobbade....

Jodå, betfor kan ge korsförlamning, vissa FT ryttare på högre nivå ger inte sina hästar betfor inför en FT.
Årkar inte skriva ner hella förklaringen till hur betfor kan orsaka korsförlamning, men det kan den.

Jag vet att det kan vara ärftligt. Har även fått höra av veterinär att det oftast är ston i sex års åldern som har lättast för att drabbas av korsförlamning.
Mitt sto fick sin första korsförlamning som 6 åring, och har haft ca 2 eller 3 stycken efter det. Den sista förlamningen var för ganska så länge sedan.

Splittan skrev:
Jag vet att det kan vara ärftligt. Har även fått höra av veterinär att det oftast är ston i sex års åldern som har lättast för att drabbas av korsförlamning.
Mitt sto fick sin första korsförlamning som 6 åring, och har haft ca 2 eller 3 stycken efter det. Den sista förlamningen var för ganska så länge sedan.
Jag tror inte åldern har så mycket med saken att göra? Det skulle ju iallafall inte stämma på varken travare, galoppörer eller andra raser som börjar ansträngas tidigare eller senare..
Men veterinären kankse menade mer "halvblod eller liknade" i 6-års åldern, eller där de bör ligga i träning och ansträngnig vid den åldern, oavsett ålder?

Nu blev det lite luddigt kankse? Hoppas du förstod vad jag menade och var ute efter.. :o

Betfor ger snabb energi. Om en häst har lätt för KF ska man ge foder som ger långsam energi. Hittade en bra länk om KF
http://ex-epsilon.slu.se/archive/00000261/01/200459.pdf.

Håller själv på att undersöker ämnet då jag snart får hem ett dräktigt sto som haft korsförlamning tidigare. Då vid hård träning.

Att det är ärfligt vet jag, men jag tror att det är större inverkan i hur vi sköter och fodrar hästen. Hade ett sto för flera år sen som haft regelbundna KF hela sitt liv innan hon kom hit men jag märkte aldrig något av det, hade inte tidigare ägaren talat om det så hade jag aldrig fått veta heller.

Hade jag haft ett sto som haft KF innan så hade jag inte tagit ut märren utan ungen.

Liknande trådar

Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 464
Senast: Teilani
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 389
Hundträning Jag har en liten valp på 5 månader av en sällskapsras som definitivt hör till de mer lugna även för rasen. Hon har lätt att bara sitta...
Svar
15
· Visningar
1 765
Senast: Pilot
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 659
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka