Korsförlaming?

I

Ingen

Kan nån förklara like mer vad korsförlamning?
en tjej som ajg rider för elelr rider ena hästen som hon har, den andra hästen hon har får lätt korsförlamning och måste motioneras varannan dag minst för att inte råka ut för det. Har fått med mig lite om vad de kan vara när vi rpatat lite om det. Hästen blir väldigt stel, ser ut som att hästen haltar eller ngt sådant?

Svara gärna!:)

Sv: Korsförlaming?

Min häst fick korsförlamning när hon bodde hos förra ägaren. Tror att det blev så för att hon blev kall om rumpan, tränade mycket. Eller var det även så att hon fick det när hon först blev mycket körd (mycket mat) sedan fick stå ngn vecka (lika mycket mat då å) å sedan blev det full fart på träningen igen, då kom korsförlamningen. Men hon har inte visat ngra sympton nu... :) Peppar peppar ta i trä... ;) mvh Zsara.

De som har bättre kunskaper om det här får gärna rätta mig, men ungefär såhär har jag förstått det...
Korsförlamning är när hästen får mängder med mjölksyra i framförallt musklerna i korset, länden och ev. låren. Då blir den stapplig, kan svettas lokalt och kan även förlora muskler på lång sikt.

Det verkar finnas mängder av orsaker till korsförlamning, bland de som oftast nämns är väl felaktig/för mycket utfodring i samband med vila, oregelbundet arbete (vila en vecka och sedan hård träning), nedkylning och ärftliga faktorer.

Min häst har haft väldigt mild korsförlamning vid två tillfällen, så numera ser jag till att hon får någon slags kontrollerad motion varje dag under den period hon står på stall (på betet vet jag att hon rör sig tillräckligt ändå), försöker att inte övergöda henne samt håller henner varm och torr om rumpan.
Hennes mamma avlivades vid 9 års ålder pga. upprepade korförlamningar som blev värre för varje gång, så jag är extremt pjåskig med min häst...

Måste få låna denna tråd och fråga:

Jag körde "min" shettis igår 1,5 mil ungefär i mycket tarv, (msv maratonträning). När vi kom tillbaka var han jättestel i bakbenen. Han togs omhand och fick en dusch, stretcha och sedan ledda jag runt han ett tag för att mjuka upp lite och då blev det bättre.

Jag tänker att det kunde ha varit hård ansträngning och sedan för snabb nedkylning då det var ganska kallt i luften och jag inte hade nåt täcke på han när han skrittades av. han har patella men det brukar ju komma när han stått still och det hade han ju inte riktigt gjort...Kan detta ha varit nån korsförlamning eller kommer det bara när dom får för mycket kraftfoder i förhållande till arbetet?

måste bara säga...hästen går varje dag annars i nästan minst en timme...

Jag vågar inte svara på din fråga i övrigt, men på min häst har överutfodring aldrig varit orsaken, utan det har troligtvis varit nedkylning i samband med anstränging som utlöst det.
Nu tycks det finnas ärftliga faktorer bakom på min häst, så möjligtvis är hon känsligare än genomsnitthästen, men omöjligt är det väl inte att det du skriver om kan ha utlöst korsförlamning.
Min hästhar för övrigt också patellaupphakning...

Vad gör man med hästen då? Var det bra att leda runt? Vad är det egentligen som händer? hehe...Nu lämnade jag ju han efter det men bad en kolla hur han var idag (hände ju igår) då ahns tår på ridskola...kan det vara nån fara med han??? Är det då bra att ha typ skrittäcke på efter hård träning? eller under hård träning? haha...många frågor men allt för att hästen ska må så bra som möjligt!

*lånar knapp*

Denna sjukdom kan uppträda hos hästar i hårt arbete, som får samma kraftiga utfodring, när de vilar och inte får motion – tex. Under en helg – som när de arbetar. När de sedan återgår i det hårda arbetet, påverkas musklerna genom en så kallad muskeldegeneration. Musklerna blir ”möra”. Förloppet varierar från lindrigare till svårare fall. Anlagen för sjukdomen är troligen ärftliga.

Korsförlamning förekom förr mest hos tyngre arbetshästar. Numera drabbar den oftare travhästar och varmblodiga ridhästar. Ston drabbas i större utsträckning än hingstar och valacker.

SYMTOM
Efter 10-30 minuters arbete visar sig plötsligt en akut förlamning eller stelhet i hästens bakdel med stel gång och svettning. Om hästen får fortsätta arbeta, tilltar stelheten. Angripna muskler känns hårda och ömma. Lindriga fall kan påminna om kolik med oro, smärta från buken genom att hästen skrapar med hovarna. I svårare fall blir urinen mörkfärgad (chokladbrun), och hästen kan bli liggande.

Dett är vad som står i boken hälsoråd för häst

Då kanske det inte var korsförlamning på min pålle. För vi körde ju nästan två timmar och det var när vi kom tillbaka som jag upptäckte stelheten (den borde man ju se ganska bra då man kör och sitter precis bakom rumpan annars...). Hästen verkade inte ofräsh på annat sätt, aningen trött men det är väl helt okej! Då var det förmodligen pga snabb nedkylning eller en släng av patella stelhet (även fast det verkar kostigt vid det tillfället...). Eller vad tror ni? :confused:

Nu blir det tjat om min häst igen, eftersom det är den enda erfarenheten av korsförlamning jag har... Men på henne kom det inte i samband med ansträning utan när hon gick i hagen.

Det jag skulle göra om jag var misstänksam är att använda filt vid avskrittning efter hårdare jobb och försöka att undvika att vila hästen helt och hållet (har man en häst som busar i hagen tycker jag dock att hagvistelse kan räcka som motion ibland).

Skulle det ändå hända igen skulle jag ta ut en veterinär för provtagning, vissa ämnen som fälls ut i blodet finns tydligen kvar ett bra tag efteråt, men ju snabbare man får ut vet. desto bättre förstås. Men är det bara lättare stelhet och ovilja att röra bakbenen skulle i alla fall inte jag ringa ut vet. under jourtid till exempel.

Jag ska fixa ett skrittäcke till han snart! Mätt upp och ska sy så fort jag får tid...Då kanske det inte behöver hända igen! Han brukar inte ha någon vilodag annat än en gång/månad i snitt kanske...

om du är orolig för korsförlamning så behövs det inget speciellt skritt täcke det är bara att ta vilket täcke som hällst och lägga över rumpan.

Jo jag vet, men det är smidigare och jag gillar att sy :) Men när man har täcke, ska man lägga på det EFTER (altså då man börjar skritta av) den hårda ansträngningen eller ska man ha det på hela tiden?

Enligt Stephanie Valberg som är "korsförlamningsforskare" sedan många år bör en häst med med tendens till korsförlamning få sina kalorier från fett hellre än kolhydrater. alltså inget betfor, helst inte säd och det är viktigt att hästen får i sig salter vid svettning. Täcke eller inte täcke spelar nog ingen roll men träningen bör vara jämn och onödig uppstressning undvikas.

Inget betfor o helst inte spannmål? Snarare tvärtom! Spannmål innehåller till större delen kolhydrater i form av stärkelse, betfor innehåller drygt 20 % stärkelse i form av socker resten av energin i betforn kommer från fiber. I motsats till vad många tror så är socker en naturlig näringskälla för hästar, bra bete innehåller mkt socker.
Det finns utfodringsförsök där man ersatt stärkelse med socker o sett att de inte omsätts likadant, hur den skillnaden skulle påverka kolhydratupplagringen i musklerna är en öppen fråga. Hittills har man alltid jämställt socker med stärkelse men det kanske inte är så enkelt. Att ersätta spannmål med betfor ger helt klart en minskning av kolhydratmängden o en ökning av energi från fiber. Att ersätta havre med korn ger också den effekten eftersom bara 20% av kornets stärkelse tas upp i tunntarmen resten i grovtarmen som fettsyror.
Ställde frågan om betfor o korsförlamning till Anna Jansson SLU o hon tyckte inte att man skulle vara rädd för sockerdelen i betfor.
PL

Jo det är nog riktigare att säga - inte spannmål och helst inte betfor till en häst med återkommande korsförlamning. Vitsen är hur som helst att undvika extra kolhydrattillförsel. Om man behöver ge korsförlamningshästen extra energi utöver den som finns i grovfodret bör den inte komma från kolhydrater utan från fett.
Mycket av Valbergs forskning kan nås på nätet sök på Valberg och rhabdomyolysis.

Jag har studerat rätt noggrant vilken forskning som finns o den går ut på att man tagit bort spannmål eller sötad spannmål(sweet feed). O sen drar man slutsatsen att stärkelse o socker är boven. Det talas hela tiden om stärkelse o socker som ett, det kan mycket väl vara så men det är inte säkert.
Jag skulle vilja se ett försök där man ersätter stärkelse med socker.
Slutsatsen blir ofta att man skall minska stärkelse o socker inte ta bort helt.
Om man skall ha en häst som skall prestera ordentligt måste den ha tillgång till stärkelse eller socker för att kunna återställa glykogendepåerna o här kan betfor vara lämpligt med en energifördelning mellan fiber o socker som liknar ett energirikt grovfoder. Ett energirikt grovfoder kan i sig täcka en tävlingshästs energibehov men det är inte alla som har tillgång till det.
PL

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 403
Träning Min häst har börjat te sig lite konstigt vid varje ridpass, han skrittas igång ordentligt, brukar skritta ut grusvägen en bit och...
2
Svar
23
· Visningar
1 561
Hästvård Behöver lite råd och tips!☺ Mitt halvblod på 17 år som jag nyligen köpt fick (vad veterinären trodde då) korsförlamning för 2v sedan...
Svar
3
· Visningar
833
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 831

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka