Sv: Korsförlaming(rörlighetstörning)
Låter inte som att din häst har korsförlamning men säkert någon fårm av rörlighetsstörning.
De har välldigt ont av korsförlamning så ont att de knappt kan gå. Kors förlamning går att jämnföra med en exterm träningsvärk
Hästen får för mycket syre i musklerna och de fungerar inte längre som det ska.. Uppträder ofta om hästen har stått en längre period men dock fått somma mängd kraft foder, när de sedan sätts igång i hårt arbete visar sig en plöslig akut förlamning eller stelhet i korset och elle ner mot bakbenen, får stel gång och kan börja att svettas.. Får hästen förstätta att arbeta så blir det bara värre musklerna blir hårda ömma. Man ska då ta in hästen i boxen och försöka att hindra den från att lägga sig (kan ha svårt att komma upp om den lagt sig) Ring alltid verrinär! Vet kommer ut och gör ett blod prov som kollar muskel värderna samt sprutar in nu kommer jag inte på vad det heter men det är muskle avslappnande.
Vissa fall är mindre skadliga och det kan snabbt gå över men andra fall kan bli riktigt läskiga.. Har hört att den kan vara ärftligt..
Efter en korsförlamning kan musklerna ha gjort stor skada och de tar tid att läka så det är bara att ta det lugnt och tänka på utfodringen.. Har hört att ett par krossade lagerblad i fodret varge dag ska hjälp hästen i förebyggande syfte (har det hänt en gång är det lätt att det kommer till baka) vet ej om det fungerar men min kille upplever jag att han blev bättre av det.. Lycka till!!