S

SuperJeshka

Hejsan!

Jag har en Varmblodsvalack, på 165cm, som är ganska så slimmad.Han har gått på travet på travet och jag har haft honom i 4 månader nu.

Tänkte köpa ett sele till honom för han ska få lite extra motion!

Vad ska man ha för sele?

Kan man ha bara bröstsele och spänna fast sulky/rockard på och köra?

Eller måste det vara hela med sele + baksele + svanskappa?

Ska man ha huvudlag? Ska man ha något annat till? (Tömmar förståss) :);)

Är sulky eller rockard bäst att köra med?

Vore tacksam för svar!

/En nybörjare på körning :):bump:

Sv: Körsele?

Körning kräver mer kunskap än vad många verkar tycka/tro. Att rida men inte kunna, avslutas oftast med att du ramlar av, att köra men inte kunna kan sluta med en ickekörbarhäst+en skadad människa o sen att en skenande häst med vagn oftas skapar mer olyckor runt omkring sej än endast en skenande häst.
Så tänk dej för innan du spänner för din häst, travare e oxå ofta väldigt heta o framåt att köra.

Se till att kunna tömköra hästen både i dressyren och ute i skogen o i trafiken för att se hur den reaggerar. Kan vara en fördel att få träna sej i hur du korrigerar en skrämd häst som vill vända o springa hem, hoppa ner i ett dike, eller bara dra iväg. Kan säga att det är mycket lättare o korrigera det när du sitter på ryggen än när du står bakom. Ha gärna med dej någon körkunnig person som kan förklara hur du ska reda ut saker o ting som ni kommer stöta på, för jag e helt säker på att hästen kommer testa nått.

Sen kan du köpa en sele o vagn o börja köra, när du är klar på marken.
Jag tycker du ska köra med en rockard för det är mer tyngd i dom o då tycker jag att du ska köpa en sele med lösbrösta, baksele och draglinor. Svanskappa finna på alla selar i stort sett o det ska man ha tycker jag. Huvudlag har man väl om man vill, träns funkar ju det oxå, men jag tror att ett huvudlag har lite annan effekt då nosgrimman löper genom sidostyckena, att det har en liten skarpare inverkan, men det är jag inte helt 100 på.

Lycka till//Nikki

Senast ändrad:

Det är faktiskt inte jag som ska köra honom dock. Utan en körkunnig i stallet. Det enda jag frågade av var va man skulle kunna ha för sele. Ursäkta då...

Som sagt..Det är dock inte jag som ska sitta och köra honom..
HAr redan haft en skenande häst i stallet som brakade in med rockard och hela sk*ten och förstörde halva stallet..
Han är startad 3 ggr, och inte alls het eller ngt sådant. Jag känner ju trots allt min häst.. Har sett han blivit körd och allting. Är inte rädd för något eller några dumheter..

Allt jag frågade var vad man kunde ha för sele på honom osv..
( I brist på annat att göra på internet)..
Men ja kan fråga dem körkunniga i stallet istället..

Tacksam för ditt svar dock..

Så mkt nybörjare är ja inte som ja kanske uttryckte det :)

Du behöver inte alls ursäkta dig. Men du kan ju tala om att du inte är kusken då. Jag kör bara mina med armesele så det får väl bli mitt svar då. En bra loksele alltså.

jag hade försökt hittat en begagnad bra rockard till ett överkomligt pris
köp en bra bröstsele inte nån billig som jag gjorde i början
lycka till
jättebra komplemente till ridningen

Liknande trådar

Trav Hej! Jag har nyligen köpt mig en rockard och ska börja köra lite grann. Går även en kortkurs på Åby Travet för nybörjare inom körning...
Svar
2
· Visningar
2 100
Senast: Texaz
·
Körning Någon här som kör tandem? Jag har provat att tömköra mina shetlandsponnyer i tandem och det gick över förväntan. Näst steg är att prova...
Svar
2
· Visningar
1 985
Senast: Digbil
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 304
Senast: Mezcal
·
R
Körning Hejsan! Jag skall ta upp körningen med min häst igen och helt enkelt börja om från början då hon ej är korrekt inkörd samt har dåliga...
2
Svar
23
· Visningar
9 603

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka