Korsbandsskada!!?

H

helly

hej alla!

min häst har varit halt REJÄLT över 2 veckor. o igår fick vi reda på atg-kliniken att hon har en korsbandsskada på höger bakknä! har fått kortisonbehandling nu, och ska på återbesök om ca 3 veckor. veterinären säger att om det inte skett någon förbättring alls finns det inget mer att göra för henne:cry:

snälla söta alla, hjälp mej!! stämmer detta?? vet så lite om denna skada!! är kortison det enda som kan hjälpa? hur kan det bli med skadan om hon får fortsätta gå i hagen?? snälla,skriv allt ni vet om denna skada!

älskar henne över allt annat....vill inte förlora henne!!!:cry:

snälla....hjäl mej:crazy:

Sv: Korsbandsskada!!?

Vår häst fick sin korsbandsskada i augusti förra året. Hon opererades i november (uttänjt och delvis rupterat). Nu har vi fått börja skritta 30 min om dagen.

Efter artoskopin gällde boxvila tre veckor och sedan liten sjukhage 5x5 m. 10 minuters promenader som sakta sakta utökades. Förhoppningsvis får hon gå i liten hage till sommaren.

Den som opererade och vår veterinär säger att korsbandet är allvarligt skadat men att de sett värre som har blivit helt bra. Vid sista besöket tyckte vet att hon såg jättefin ut. Så vi hoppas...

Finns tydligen ingen forskning om korsbandsskador. Men det går att få hästen återställd. Det tar tid och kostar pengar och frestar på psyket. Kul att höra om fler har erfarenheter av korsbandsskador!

Ge inte upp så lätt, hör med någon mera veterinär. Korsbandsskador kan vara värt att prova en operation om det inte läker ändå.
Fördelen med bakknä är att det är rätt så gott om plats vid operation.

Usch, kan hästar oxå göra sig illa i korsbanden.... Ja du... håller tummarna för dig att det ska gå bra för hästen.
Gissar att det inte kanske är den lättaste operationen.
Jag är själv korsbandsopererad och antagligen har det nya korsbandet oxå gått av så jag ska ev. göra en ny op. Människor kan leva normalt utan korsband, men en stor tung häst, det låter otympligt.
Lycka till.

Hur har det gått för din häst? Har veterinären tittat på den?

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
999
Senast: Sirap
·
Hästvård Min lilla älsklingshäst blev för tre veckor sen ordentligt halt vänster fram. Vi har varit inne på klinik, lagt bedövning och då släcker...
Svar
14
· Visningar
2 970
Senast: Fiorano
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 514
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 403
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10
  • Valp 2025