Korsbandet av - operation enda lösningen?

Lotus

Trådstartare
Min dobermann har artros i högen bakknä och artroskopi är gjord i oktober 2011 men man kunde inget göra då, varken menisk eller korsband var skadat som man först trodde. Knät är stort och fult men hunden fungerar rätt bra till vardags och lider inte av det mer än viss stelhet, och han får låg dos carprodyl som underhåll plus fodertillskott.

121117 skadade han sig igen när han härjade i skogen och hältan har vandrat lite mellan dagarna. Veterinär rådde till full dos carprodyl och koppel inledningsvis, men nu har man konstaterat att korsbandet är av och skall opereras.

Konstigt nog är hunden på himla bra humör och vissa dagar är det väldigt svårt att få honom att hålla sig i skinnet. Han verkar alltså inte ha särskilt ont även om han haltar en del. Minns operationen förra gången och att han första tiden efter hade ont, men jag antar att det är enda lösningen att operera igen - eller?

Trodde nog att en så pass omfattande skada skulle påverka mer än vad den gör, därav min fråga. Eller är det bara dobermannskallen som vill ha mer fart än kroppen klarar av?

Veterinären tyckte absolut en operation var lämplig trots den fula artrosen. Jag frågade särskilt med tanke på att hunden är 8 i februari och jag inte vill att han ska lida, men jag absolut inte vill mista honom om jag slipper.

Sv: Korsbandet av - operation enda lösningen?

Om hunden haltar har han ont. Hundar kan inte prata och säger inte aj vid varje steg, utan hältan är då ett tecken på smärta ;)
Hade han varit en schäfer skulle den nog pipit, men det gör inte dobermann enligt min åsikt (förlåt alla schäfer-ägare).

Att han är 8 år skulle inte jag se som något hinder för en operation. Dock skulle jag redan nu se mig om efter ett bra rehab-ställe om inte veterinären redan har sådant.

Rehabmöjligheter finns, både hos denna veterinärstation och på ett finfint hundsim ett par mil bort :-)

Jag förstår att någon form av smärta finns, men det är väl som du skriver - dobbisar piper inte av smärta utan möjligen för att de har tråkigt.....

Tack för ditt svar. Operation imorgon och allt gick så fort så jag hann knappt med i svängarna, röntgen var igår kväll och fikc veta i morse att försäkringsbolaget iallafall tar en del.

Nu är en TTA-operation genomförd och en slagen hjälte ligger vid min sida.

Han ska inte hoppa in i bilen står det. Tyvärr kommer han att behöva åka bil, och han tycker inte om att bli lyft. Nån som har tips på hur jag lättast gör för att förhindra hoppskador? Jag hinner liksom knappt med om jag ska sätta upp frambenen och låta bak stå kvar, då är han redan på väg trots att han är nyopererad.

Finns ju även flertalet ramper till bilen att använda, ex denna:

bilramp_hundramp.jpg

Bara att googla på Hundramp till bil så hittar man massor :)

Pall tror jag på mer än ramp då jag tror han upplever båda delarna som onödigt och han ogillar om det känns vinglgt. Ska prova pall, typ upp och nervänd trälåda av lämpligt mått!

Något slags sele så att du kan lyfta upp bakdelen innan du öppnar bakluckan på bilen. Då kan han inte hoppa och du hinner styra honom till att gå på rampen som andra föreslår. Och, nej det är definitivt inte bra om han hoppar.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 642
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 498
Senast: Sel
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 927
Senast: Linda_A
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 597

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vilket är ert favoritgodis?
  • Sytråden del 4
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat