korsa trav med galopp??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare puckis
  • Startdatum Startdatum
P

puckis

Har köpt en häst med lite tvivelaktiga papper. Inte så att han är stulen eller så men för-förra ägaren var tydligen en strulpelle och har "slarvat" bort hans papper... Jag har alltid trott att han är 50/50 halvblod/fullblod men börjar nu misstänka annat. Hans morfar är Diligo** och mamman hette Ebba. Något om Ebba vet jag inte mer än att hon dog när hon födde min lilla totto. Pappan heter Vibrante och det är här det underliga kommer sig.. Jag trodde han var ett halvblod men jag har inte hittat något halvblod med det namnet däremot så finns det en varmblodstravare som heter Vibrante?? Kan min häst vara varmblod/fullblod? Varför korsar man på det viset? Jag vet att uppfödaren hade planer på att han skulle bli en bra galopphäst. Han är riktigt snabb, både vägvinnande galopp men också i traven. Jag längtar verkligen tills dressyrarbetet har byggt upp honom såpass att vi kan träna ökad trav. :love:
Kroppsmässigt så är han en kopia av sin morfar Diligo. Ganska nätt med andra ord, lång och smal. Nu är han rätt omusklad men vi ska göra bot:.

Om hästen är avsedd för galopp får han bara vara fullblod, så det verkar inte vara seriöst...

Diligo har ingen registrerat fullblodsavkomma som heter Ebba, det närmaste jag kan hitta är Emelie och Rutger Elbe.

Men det fanns en travarhingst som hette Vibrante. Hans ägare borde kunna hjälpa dig med din hästs ursprung!

Vibrante är en travarhingst, en svart en med strumpor o bläs om jag inte minns helt fel...förr inom travet så gjordes vissa försök att korsa travare med fullblod(idag får man inte göra så längre, men det är inte så himla länge sen det var lovligt) den mest aktuella travaren med detta blod heter Human Behavior och han är en duktig guld divisionare, hans mamma är en korsning av fbl och vbl..men om han (din häst alltså) var ämnad för galopp tycker jag det verkar konstigt.....

men där finns ju bara de avkommor angivna som är registrerade. Några "halvtravare" finns inte representerade.

För att man skall kunna hitta hennes hästs namn bland avkommorna skulle hästen ifråga vara frysmärkt.

Det finns travare som man korsat med fullblod för att få fram travhästar. Vi hade ett sto på betäckning när jag jobbade på travstuteri som var e. Mack Lobell med fullblodsmamma och som sedan skulle betäckas med travhingst igen. Såg på Tv för några år sedan och det handlade om en travhäst med fullblod i så visst förekommer det att man korsar fullblod med varmblod!

Nu för tiden får inte en travare ha fullblod i sig om den ska starta på banan.

Skulle tro att det blev Human Behavior av den betäckningen, hans mamma heter Crazy Love och är E:Mack Lobell och ett fullblodssto :)

Startprissumma Rekord

Livs 55 32-8-4 3 262 308 kr *13,1k *15,5m 11,8ak 13,5am

Detta är hans resultat... 3,2 mille på 55 starter är inte att skämmas för..men han har 2 syskon som inte gått någonting.....

Jag tror det var hans mamma som betäcktes, eftersom hon är E:Mack Lobell...Human är E:Spotlite Lobell tror jag....född 95

Du får inte göra sådana korsningar i dag men redan "färdiga" korsningar som tex Human Behavior får fortsätta starta.

jo, men "nya" får inte det, det var det jag menade.. :)

DET är väl rasistiskt om något... ;) och här gnäller folk att halvblodsägare är rasistiksa mot travare, de får minsann starta på "våra" tävlingar.. ;)

Ja det kan säkert vara ett smeknamn. Jag har ju inte heller hittat någon som heter Ebba i ATG.

För att tillägga så är Hamilton född 97. Han är svart med strimbläs och 3 vita fötter. Eftersom det var hos Uffe Larsson "söndagsöppet" som födde upp honom fanns det en bild på honom i aftonbladet den 9 juni 1997 där han kramar om min häst och berättar om den dramatiska födseln. Jag har försökt att komma i kontakt med honom men ni vet väl hur kändisar är :D nej men jag har inget nummer till honom eller så så jag vet inte hur jag ska göra.

I artikeln står det iallafall ... fullblodet Ebba bla bla. Sedan står det också... Han hoppas att det ska bli något stort av Hamilton, som har anlag både från mamma Ebba och pappa Vibrante att bli en bra galopphäst.
Dessutom i dessa "tvivelaktiga papper" står det att Ebba är efter Diligo. Min häst är inte registrerad i ATG så det blir ju svårt att hitta honom där. Har någon av er bild på Vibrante?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka