Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Hamiltons mamma dog ju också 1997. Ebba Grön lever väl fortfarande.
Hur söker jag på Diligos avkommor då? Hon heter säkert inte bara Ebba, man kunde kanske använda sig av uteslutningsmetoden...
vill du söka på en häst som heter mer än ebba så skriver du Ebba *. * gör att även de som heter något mer kommer med. Hon kanske heter något innan Ebba?
Visst är det spännande!! Jag var inte speciellt intresserad av hans stamtavla när jag köpte honom men när jag i somras var på kurs med honom blev tränaren lite eld och lågor över hans fina steg och frågade om och om igen över hans stamtavla så jag började kolla lite.
förra ägaren hittade honom på ett ridläger och tog honom först på foder. De fann tycke för varandra och köpte då honom efter ett tag. De skrev ett köpekontrakt där det står att han är ue: Diligo xx och e:Vibrante. Det står också korsning halvblod/fullblod. De fick dock inga andra papper på honom och han var då inte heller registrerad. Ridlägret lovade hästpass men halade bara ut på det hela tills de gav upp. Ridlägret uppgav dessutom att han var ett år äldre än vad han är.
Jag fick dock med mig ett hästpass från förra ägaren men han har nu gråa papper och står som helt okänd härstamning.
Eftersom jag visste att han föddes upp av Ulf Larsson ( söndagsöppet) så sökte jag lite bland gamla artiklar på nätet och hittade faktiskt det jag var ute efter. Hamiltons födsel var rätt dramatisk och de var tvungna att nödslakta Ebba så jag tänkte att det har säkert pressen tagit fasta på.
Där står det pappa Vibrante och mamma Ebba. Det är en bild på Hamilton som föl och tidningen är daterad till 9juni 1997 där han bara är någon vecka gammal så han är definitivt född då.
Eftersom ridlägret "lurade" förra ägaren med att säga att han var född 96 så står det också så i hans hästpass. Jag måste ju nu ändra det och skulle ju också då vilja få in hans stamtavla eftersom jag ändå har lite namn att gå på. Dessutom är det verkligen spännande. Han är verkligen en direkt kopia av sin morfar Diligo - man skulle kunna tro att det var samma häst.
Eftersom att du vet vem som är uppfödare så är det ju bara att höra av sig till honom ! Han vet (förhoppningsvis) vem han har betäckt med vad och varför...
Mitt förslag nu blir, gör en DNA analys, ryck ut lite man med rötterna och skicak till SLU i Uppsala och be dem matcha din häst DNA mot travhingsten Vibrante. Hans DNA finns ju garanterat redan där och om du nu har honom som pappa enligt pappren är det ju en ganska enkel väg att gå. Det kostar dig nog inte heller mer än max en tusenlapp.
Skulle det visa sig att din häst då har honom som pappa har du ju fått klarhet i den frågan och då har du ju ändå en fin häst med stam även om den är till hälften varmblod. Tyvärr är det enda du i det läget sedan kan göra att hålla tyst om den informationen så att ingen halvblodssnobb får reda på det och börjar racka ner på dig
en fin häst är ju alltid en fin häst oavsett stam.
Som en av våra yngre fd landslagsryttare i hoppning brukar säga;
" jag skiter i om den är randig på längden med ardennerpappa, huvudsaken är att den kan hoppa "
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.