Korsa halvblodssto med minishettis..

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Scilla
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 977

Scilla

Trådstartare
Eller rättare sagt vad blir det om man korsa ett halvblodssto med en brittish spooted/minshettis? ;)

Mitt halvblodssto producerar mjölk och har stor mage... :eek::angel:

Jag tror inte hon är dräktig (hon skiljdes från sitt årsföl i april) hon har dock gått med en en hingst av ovannämnda slag (som hon dock har avskytt som pesten fram till i våras då han kastrerades). Han har aldrig fått komma i närheten av henne inte ens då hon högbrunstar och han är livrädd för henne så de har kunnat gå ihop utan problem.

Men iaf hovslagaren var ute idag och vi började prata om hur resultatet skulle bli. Någon som vet?

Fölet anpassar sig till stoet har man ju hört men anpassar det sig så mycket att det skulle kunna nå upp och dia? när pappan var föl så var han typ 30-40 cm hög och skulle aldrig klarat av att dia mitt sto.

Sv: Korsa halvblodssto med minishettis..

Du glömmer ju att mamman har 'lite att säga om saken med'. Dvs risken att ditt halvblodssto och en 'minihingst' skulle ge ett föl som är lika litet som ett renrasigt 'miniföl' är ganska liten.

Fast jag har ingen aning var så att säga 'gränsen' går, hur stora de måste vara för att kunan dia, men med tanke på att shettishingstar mer än en gång lyckats betäcka storhästston, och de avkommorna inte haft problem att dia etc, så tror jag inte risken är så stor?

men nu blev jag också nyfiken ju!

Ja det var den gränsen jag menade skrev lite otydligt ser jag.

Hur mycket kan stoet ha att säga till om detta?

Hur mycket kan stoet ha att säga till om detta?

Fölets blivande mankhöjd? 50%? :devil:

(I teorin, i praktiken ger ju vissa ston alltid stora föl, eller tvärtom, och man kan ju börja undra om de inte har sisådär 98% att säga till om)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka