Korsa ampelliljor?

S

_satelit_93

ja som rubriken lyder, går det att korsa ampelliljor?

Jag har nämligen en hel drös här hemma av vanliga gröna sorter och så fick jag syn på en grön lilja med vit rand i mitten på varje blad, skitcool och jag kunde bara inte låta bli att knycka med mej ett par skott :angel:.

Har även funderat på om man kan färga dom som man gör med rosor? :confused::angel:. Men då håller dom sej väl inte färgade??.

Jag har ett gäng skott i ett glas med vatten så jag har tillräckligt med försöksoffer.

in med tips :d

(japp :D jag är seriös)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Korsa ampelliljor?

Rent spontant utan att veta känns det ju som att man måste få dem att blomma och sedan kanske korspollinera dem för att få en korsning... Det borde inte vara omöjligt men låter komplicerat. ;)

Skulle inte tro att du liksom kan ympa som på äppelträd. Sen är det väl en lökväxt och då är det nog inte så lätt att korsa dem. Ska kolla i min Bulb i morgon, står säkert nåt nyttigt:D

tja, var ju ingen dum ideé fatiskt, värt ett försök ;)

tror inte det skulle orsaka en korsning ;)

är det verkligen ingen som tror sej veta??

mitt försök att färga en har inte gått så bra :angel:

Grejen är att om du ska korsa så måste du korsa deras DNA och då kan du inte ta 2 befintliga plantor och sätta ihop dem (typ ympa), utan det händer ju vid befruktningen och den är ju redan gjord eftersom plantan finns.

Så nej, du kan nog inte korsa dem bara sådär.

hmm, så det går alltså inte att bara korspollinera dom? :crazy:

den ampellilja jag försöker färga lever fortfarande :rofl:
och de vita rötterna och en bit upp på växten har faktiskt blivit blå/blåaktig :banana:

blue.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka