Korrigering av benställning föl?

Sar

Trådstartare
Vad använder man för produkter om man vill limma fast ngn slags plastsko på fölet för att rätta till benställningen?
Min lille kille har understucken trakt, vek bakkota (båda är rätt veka men den ena har ordnat till sig bra)som dessutom pekar ut lite åt sidan à la kalleankafot.
Hovslagaren har raspat honom en gång redan men tror att ngn slags plastsko kommer att behövas.
Jag har fått tips om att man kan använda "superfast shoe", ngt slags lim som du formar till en sko, resp Mustads babyglue.
Stämmer det att fölet måste stå inne i box sedan den fått skon eller kan den vara ute i hage? Vad har ni för erfarenheter om vad som är bäst?

Sv: Korrigering av benställning föl?

Jag har en väldigt bra hovslagare (vad jag anser den bästa i min trakt) men han har liten erfarenhet av fölskoningar (rel. nyutexad) så jag ville gärna höra andras erfarenheter av vilka skor som fungerat bäst etc. Eftersom det är mitt första föl har jag aldrig har använt mig av fölkorrigeringsskor tidigare och det verkar ju finnas en hel del olika beslag.

¤ Hur gammal är fölet, vi pratar om?

Han föddes 8:e maj. Går ute från 8 på morgonen till 21 på kvällen.
Var väldigt vek, speciellt i bakkotorna men har rätat upp sig fint. Frambenen och vänstra bakbenet ser fina ut men höger ben har inte rätat upp sig fullt lika bra och pekar lite utåt. Kan försöka ta kort ikväll och visa.

Jo, det får han göra men jag var ändå intresserad av fler buke åsikter. Lägger in lite bilder

Bakben, fick tyvärr inte till ngn bättre bild.
080516.jpg

Framben (som jag tycker är fina)
0805167.jpg

Senast ändrad:

Har du ingen hästklinik i närheten ? Dom brukar ha hovslagare som kan fixa det mesta .
Då kan ju din hovis åka med upp och lära sig tills den lille ska om korrigeras kanske .

tesora

Senast ändrad:

Jo, vi har hästklinik men ingen tyvärr ingen ansluten hovslagare

Finns 2 komponents produkter som fungerar. Håller för utevistelse även i regn om det görs rätt.
Går att raspa till önskad form.

Det är värt "besväret" att hitta duktig hovslagare eller möjligen veterinär som kan hjälpa dig med detta.

Lycka till!

Det mesta fixar sig faktiskt av sig självt.
När jag ringde vetten förra året pga att min ena fölis hade sådana kontrakturer på fram...de sa att man helst inte ska korrigera något förrän efter att fölet är en månad. OM inte fölet har smärta eller får sår av sina felaktiga benställningar.
Rekommendationen på min var...massor av utevistelse o gå på hårt underlag 10 min mo o kv.

Våran förra fölis var vek i alla kotor när hon föddes efter 2 veckor var fram benen bra å efter 3 var även ena bak. det andra gick hon med som din gör. men det var helt borta inom 1 mån.

vårat föl som föddes nu den 2 maj var också lite skev i ena benet å vi tog ut vet å han kollade å sa att vänta minst 2 veckor innan du bryr dej om sånt. de kan ta upp till en månad att räta upp sånt. men gå på hårt underlag med den mkt gärna vara ute i stall gången å traska.

Vad synd att Du inte har en erfaren hovslagare att tillgå!

Nu vet jag inte hur vek i kotorna ditt föl är, men låt fölet gå på hårt underlag så mycket som möjligt och ha inte för mjukt i boxen heller.
Det brukar rätta upp sig mycket på bara någon vecka.

OM det nu inte gör det, utan det behövs korrigering, så finns det små plastbeslag. Ser ut som skor, som man sticker in hoven i. Baktill sticker hela skon ut rejält, på mitt föl stack det ut ca 8 cm, såg inte klokt ut, och jag var rädd att stoet skulle lyckas trampa av dem. Men det gick bra, satt som berg med tvåkomponentslim. I och med att det sticker ut så långt baktill, kan fölet inte "gunga" bakåt och sjunka ihop i kotorna.

Hovslagaren måste kontrollera det med två-tre veckors mellanrum, så det sitter ok och inte måste läggas om. Vårt föl fick vara ute mycket, precis som vanligt. Efter ca två månader togs skorna bort helt och hon var fullkomligt normal.

Det blev jättebra av det, och som treåring kan man överhuvudtaget inte se att det varit bekymmer.

Lycka till!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka