Jate Volim

Trådstartare
Mina tankar snurrar lite just nu och jag som är lite novis ang traditionell körning måste ställa en fråga;)

Jag känner ibland att jag är sugen på att börja köra och funderingarna går lite fram och tillbaka. Vi har länge haft en verksamhet med travhästar så jag har kört lite grann i samband med det och dessutom har jag kört en del ponnyer såväl i min barndom som på skolan jag gick på gymnasiet (ridutbildning). I vuxen ålder har jag inte kört så mkt. Men rider desto mer ;)

Jag känner att en mindre ponny vore lämpligt att börja med eftersom det är lite behändigare storlek och oftast bättre temperament. Men frågan är hur stor/rejäl ponny man behöver. Jag är hyfsat normalstor, strl 38, 168 cm och strax över 60 kg med varav några överflödiga :D

Hur liten ponny kan man ha som vuxen? En shettis är ju stark och kanske skulle passa men jag är egentligen mest sugen på en welsh mountain då de är vackra med härligt temperament och lite bättre gång. Jag är rädd att jag är för tung, vad tycker ni? Döm mig om ni vill, säg vad ni tycker om min situation helt enkelt :)

Mvh JV
 
Sv: Körponny

Jag personligen är ungefär i din längd, eventuellt 1 cm längre och vägde senast 53 kg och skulle nog inte komma på tanken att rida varken Shettis eller Welsh Mountain, men köra går ju bra ;)

Känner mig kanske inte på tok för tung men alldeles för lång redan då jag rider C-ponny :angel:
 
Sv: Körponny

Jag är i din storlek, någon cm längre och oroar mig för att min D-ponnyarab inte ska orka med mig. Varför ska du ha en så liten ponny?
 
Sv: Körponny

Det är ju körning ts frågar efter .shettisar på 90 cm går nordanstigs hästrally ca 5-6 mil på 2 dar med en vuxen som går i bland .en velsh drar dig ledigt med en lämplig släde eller vagn och en vettig sele ,du kan även ha en kompis med .Annars går det utmärkt att lära vettiga travare att köra, själv har jag kallblodstravare.Kolla runt på körning hittar du mkt smått o gott.
 
Sv: Körponny

jag är egentligen mest sugen på en welsh mountain då de är vackra med härligt temperament och lite bättre gång.
Welsh mountain är precis som du skriver och dessutom stark. De användes i gruvorna ju. Många levde hela sitt liv utan att se dagsljus, nästan. Som du ser från min avatar är jag frälst men ett alternativ, om du är orolig över din storlek (onödigt, förresten), är att skaffa en Welsh ponny med bra Welsh Mountain härkomst, alltså en övervuxen Welsh Mountain ;)
Just nu har jag två killar efter en Welsh hingst som jag hoppas bli körponnier så småningom.
 
Sv: Körponny

Det finns många vuxna som har små körponnys så jag tycker inte du behöver oroa dig för att du ska ha en förliten körponny. Sen beror det ju lite på vad du vill med din körning. Vilken sorts körning du vill hålla på med. Vill du, som oss, kunna tävla sportkörning, skogskörning, brukskörning, turkörning, ridning osv så passar ju en nordsvensk alldelse ypperligt ;) (inte alls jävig :angel:)

En welsh mountain passar ju alldelse utmärkt om du tex vill köra lite dressyr eller vill pröva på att tävla i sportkörning :) Men eftersom du rider så skulle jag (om jag varit i dina kläder) satsat på en något större ponny eller häst som du även kan rida på. För min del så uppskattar jag att kunna göra så många olika saker med min häst (ponny).
 
Sv: Körponny

Jag tycker att en del av svaren du har fått är lite sneda... ;) Du är inte på långa vägar för tung för att köra varken shettis, welsh mountain eller något större. Och alla raser, även shetland och welsh, kan gå både sportkörning, brukskörning, skogskörning, turkörning, tolkning med skidor, släddragning och vad du än kan komma på! Det handlar inte om rasen, utan om vad du gör av din häst, stor som liten. Samt att man får anpassa vagnar och dylikt för att passa ekipaget. Jag har sysslat med shetlandsponnyer i 11-12 år och har gjort allt ovanstående med dem, det är inga som helst problem med rätt utrustning. Har även sett welsh mountain-ponnyer göra bra ifrån sig i dylika grenar.

Är det en welsh mountain du vill ha så tycker jag absolut att du ska satsa på en sån. De är ju, som du säger, grymt vackra och har ofta fantastiska rörelser. :) Följ hjärtat!
 
Sv: Körponny

Tror du att du är för stor för att köra en ponny? En vältränad ponny klarar att dra dubbla sin vikt, vilket innebär att min Welsh mountain skulle klara ett halvt ton. Men om du vill rida också skulle jag satsa på en större. Jag är 162cm och väger 59kilo och jag rider inte min ponny, men om jag skulle vara riktigt sugen nån dag så kan jag tänka mig att ta en tur utan att hon skulle ta den minsta skada av det :)
 
Sv: Körponny

Läste visst inte riktigt. Du skrev ju att du ville hålla på med traditionell driving och då förstår jag din fråga. Där vill man ju att det ska se snyggt ut och att ekipaget skall ha utstrålning så då förstår jag att welsh mountain passar betydligt bättre ut en än shettis.

Har faktiskt bara sett traditionell driving med hästar med utstrålning så som snygga halvblod,araber och friser men det finns kanske ponnysar också. Ett problem är kanske att hitta snygg utrustning till småponnys för utbudet är nog större till stora hästar.
 
Sv: Körponny

Nejdå, selar till små ponnyer finns lite varstans, inte så jättedyrt heller. :)
 
Sv: Körponny

Ojdå, vad roligt att så många har tyckt till :)
Jag ska försöka att summera min situation lite...
Jag är alltså inte fullständigt ovan att sitta i vagn och jag har en mamma som är travtränare men jag är ovan vid körning utanför travvärlden eller med shettisar i skogen ;) Halvblod känns inte aktuellt att köpa för körning, köper jag fler kommer de att användas i ridningen och dessutom känns det som att ngt mindre och lugnare passar bättre i början.

Jag vet ju att shettisar drar mkt men WM är ju mkt ädlare men på era svar verkar det inte som att jag behöver oroa mig. Jag kan också tycka att det vore praktiskt att kunna sitta upp och lösa diverse från ryggen eftersom jag antagligen gör mig bättre där (:crazy:) men kommer såklart inte göra det om jag skaffar en så pass liten ponny :D

Vad jag vill med min körning vet jag ju inte riktigt än. Först och främst vill jag bli lite bättre :D Jag rider ju stor häst och hade uppskattat lite omväxling till något mindre och med bättre temperament. Jag vill träna lite dressyr och köra i skogen inledningsvis. Sedan vet man ju aldrig hur det utvecklas.

Hade det varit möjligt hade jag kört in någon av de jag redan har men halvbloden vore självmord att sätta framför vagn, welshen är ett avelssto och dessutom triangelmärkt så jag vet inte vad hon håller för = inte aktuellt. Travarstoet från i år ska ju köras in men har inte riktigt det jag söker ;) Det vore dessutom svårt att motivera för mamma varför hon istället skulle användas till hobbykörning :D Kommande welshfölet ska köras in men det är ju ett tag tills dess.

WM känns som en bra ponny för mig eftersom det är en stor häst i litet format och eftersom jag redan givit mig in i avelssvängen bland welshponnyer så hade ett WM-sto kunnat användas i avel om intresset svalnar eftersom det såvitt jag vet är en ganska liten marknad för WM och ryttarna har glädje av dem endast en begränsad tid = vandringspokaler. Har ponnyn dessutom lite nerv blir det än svårare. Utöver det är WM billiga i inköp om de saknar utbildning vilket är tacksamt för mig när jag inte vet hur utbrett mitt intresse är. (Avkoppling i skogen eller tävling.)

Cherarriduracell : Jag ska alltså inte RIDA ponnyn utan köra den ;) Jag har själv ett C-ponnysto på 135cm som inte känns lockande att rida regelbundet. Däremot hade jag kunnat tänka mig att sitta upp och korrigeringsrida en så pass liten ponny om den var fullt igång och reds av en mindre ryttare.

Nordtravare: Kallblodstravare är också vackra men i princip raka motsatsen mot WM. En fördel är ju att de flesta redan är inkörda och gångarterna är ok. En sådan kan jag ju dessutom utbilda under ryttare så det är klart värt att tänka på. Dock faller ju avelsvärdet bort men det är ju inte därför jag köper från början.
Ang. Utrustning så är det inget jag oroar mig nämnvärt över. Jag vill inte ha något märkvärdigt eller så utan ngt med lite kvalitet och passform och som är bra för hästen att dra i. Så länge det passar och håller är jag nöjd. Körponnyer i strl B-ponny finns det ju gott om (mängder av russ t.ex.) så det ska nog inte vara mitt största problem om/när det blir aktuellt.

Tack för alla svar!
Har ni fler rasförslag eller andra tips så välkomnas de!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Körning Jag har i flera omgångar varit sugen på att skaffa mig en körhäst men jag är väldigt osäker på vad jag söker. Jag har kört en del...
Svar
5
· Visningar
1 624
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp