Körpiskans längd

C

CarolineLewin

Hallå :)

Jag tänkte höra mig för lite om körning(ska precis börja): Hur vet jag hur lång piska jag behöver. Jag har en connemara (D-ponny)

http://www.driveout.se/selkammaren Har de bra grejer? tänkte beställa den nya selen Economic, ett kandarbett och pisk. Några som har erfarenhet av deras produkter?

Någon som köpt vagnen från www.stuterinadhammar.se Vad tyckte du?

Tack på förhand :)

Mvh Caroline Lewin

Sv: Körpiskans längd

Vagnen är en vanlig globus-rockard, alldeles för klen för en D-ponny, jag skulle inte ens vilja köra en shettis med den med dom klena skacklarna och hjulen...

Vf skall du köpa ett kandar bett ? Använd det bettet hästen använder vanligt viss om det funkar bra :).

Mvh
Emma

Jo de är så att jag till 70% rider på hackamore för att både hon och jag trivs med det.

Jag hoppar(hackamore)
rider dressyr(kandar, D-ring-bett, hackamore och westen stång)
rider western(hackamore och stång(westernbett))

Så jag tyckte de vore lämpligast med ett annat bett då hackamoret kanske inte är så lämpligt att köra med(?)

kandaret(dubbla bett )fungerar på körtränset

Stången skulle fungera men den känns för vasst då jag aldrig kört

D-bettet känns som om det skulle fungera men ändå känns det inte rätt då hon kan ligga på ute och jag inte kan ändra till "skarpare" bett vid behov.

De bett jag beställt har tre ringar (typ som pessoa) så jag kan ju välja efter behov :)

Tack ändå :)

Mvh Caroline :)

Senast ändrad av en moderator:

Hej Jag har precis köpt en vagn och sele från driveout. Super trevliga människor och bra grejor. Jag köpte en gigg som dom importerat från polen. Helt underbar. Dom har selar till väldigt bra priser. Både för nybörjare och erfarna kuskar. :)

Okej, jag ska hämta vagnen nästa vecka :)

Jag har sagt till om ordentliga kraftiga hjul, vilket skulle ordnas (moped/cross hjul)

Har provsuttit kompisens vagn ser lika ut men annat märke/leverantör. Tyckte den var fin o gick fint efter hästen.

De är ju inte så att jag ska ut o plöja i någon åker med den heller :)

Tror faktist att de har ett litet hum om saker och ting :) Många ridsportsfirmor har dessa rockarder och de som tillverkar dem har ett känt stuteri och kör även själva hästar med dessa vagnar :)

Men vi får väl se, tack ändå :)

Mvh Caroline

Ja vänta bara tills hästen tar ett felsteg, du kan böja skacklarna med handkraft så vad tror du inte en d-ponny kan göra med dom? Olyckor kan hända även om du inte ska plöja en åker och far du ner i diket med den vagnen eller ut bland stock och sten i skogen så är det bara flisor kvar sen om det vill sig riktigt illa. Saker säljs för att det finns folk som köper dom, inte för att dom är bra, titta bara på H**ks bröstsele, det finns massor med folk som kör med den i tron om att den duger att köra med och H**ks har inget att invända...

Okej, men vad ska man ha för en rockard då? :(

Tyckte iaf att jag valt en fin sele för bra pris :)

Men jag kan ju inget än, men det kommer väl de oxå :)

Kolla på driveout.se eller tidaholmsvagnar.se, dom har bra rubusta rockarder av hög kvalité. Jag har själv bara erfarenhet av tidaholmsvagnar och kan verkligen rekommendera dessa!

Selen tycker jag verkar helt ok, har ingen egen erfarenhet av den heller så kan inte säga så mycket mer :)

Har kollat på dem, ser ju riktigt bra ut =) Vad kosar de ca? 10? :)

Dom ligger runt 15 tror jag (även hos Driveout) men det beror ju lite på vilken modell mm man vill ha. Men ta kontakt med Mats (Tidaholmsvagnar), han brukar ha en del begagnat på lager (eller som ska komma in) som han inte lägger ut på hemsidan. Lycka till! :)

Liknande trådar

Körning Jag har scannat av begagnatmarknaden i veckor och nu ger jag upp, det får bli nytt istället! Folk kan ju varken skriva ut vilka delar...
Svar
12
· Visningar
2 925
Senast: kolblakkur
·
Hästhantering (Vill börja med att säga att den som vill kalla mig dum, naiv och okunnig förstås får göra det, men eftersom jag just nu 1. är lite nere...
2
Svar
26
· Visningar
5 501
Senast: annan1
·
B
Körning Hej! Äntligen, efter många års körning med min gamla långvagn och travsele (utan snabbknäppning) så har vi införskaffat ny rockard...
Svar
3
· Visningar
1 883
Körning Hallå hallå! Jag håller på att köra in min D-ponny och det går helt problemfritt. Han är otroligt trygg i allt vi gör och jag är...
2
Svar
28
· Visningar
3 052
Senast: CoNo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka