MittNyaJag

Trådstartare
Hur lång ska de vara egentligen??
Fram till däckeln, visst, men hur långt blir det då?
som jag o min fjordkorsning, vad ska man ha för längd?
Kör/kommer köra med rockard.
Sett dem i 130 o 160.. ?:confused: :confused:

Sv: Körpisk?

Angående piskens längd så får du helt enkelt ta och mäta när hästen är förspännd.(Beror ju på vagn och längden på skaklarna.)

Jag tror att min är 220-240 nåt. Enda sättet att kunna veta är att mäta!

Oj, ska de vara så långa, men blir inte de väldigt tunga? eller vad är de gjorda av?
Min handled skrek rakt ut när jag lånade ett körspö, aningen snikmodell och väldigt tung, men kanske bara 120-130 lång...

Det är jätte jätte jätte stor skillnad på en från Piskmakar´n i Lund som Nora har och en billig från ex hööks.

Jag rekommenderar Diamonds (made in usa) , de är billiga men väldigt lätta o snygga. Finns bara upp till 180 tror jag. Jag köpte min på Hööks, men de har inte kvar märket där, men brukar finnas på andra ridsport affärer.

Nora har förresten en jättestor häst på 170 så du behöver ingen sån lång.

Nej en sån lång som jag har behöver du nog inte. Den är från piskmakarn så den är ju väl avvägd och inte alls tung! Men tänk på att alltid provhåll i en pisk som du funderar på. De kan se bra och fina ut men kännas som en tegelsten i handen. Det är bättre med en lite för kort pisk som man KAN använda hela tiden än en lång som ändå bara står i piskhållaren.

Min körpisk är av piskmakaren i Lund och är ca 220-240 som jag har till både ponnyekipagen och cobbarna (med maratonvagn) Inte tung och väldigt välbalanserad. Minns inte att den var så speciellt dyr.

Piskans längd har inte med storlek på häst att göra utan avgörs helt av hur långt ifrån di sitter. Däckeln skall nå till däckeln när du sitter bekvämt och håller i tömen. Du skall alltså inte behöva sträcka dig fram för att nå.
/M

Oj vad konstigt det blev måste ha tänkt på något annat när jag skrev. Självklart är det pisken som skall nå till däckeln och inget annat!
/M

haha.. Jag läste som du menade, så det var nog bra med den saken. :)

Men, ingen som har bu eller bä att säga om equilex körspön?
ska skicka iväg en order därifrån typ nu, så det vore ju trevligt med tips, om man ska beställa en sådan oxå..

Liknande trådar

Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
328
Senast: CaisaCax
·
Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
482
Senast: yamyam
·
Fordon Jag ska snart iväg på husbilssemester (nåja, festival... :angel:) och har inte varit ute med husbil på många år. Vilka nybörjarmisstag...
Svar
9
· Visningar
703
Senast: Sassy
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 339

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka