Körpisk vid tömkörning?

Chlo

Trådstartare
Vad använder ni för pisk när ni tömkör? Ska man använda en körpisk eller longerpisk eller tömkör ni till och med utan?

Är det något speciellt man ska titta på vid köp av körpisk?

Sv: Körpisk vid tömkörning?

Om du tömlongerar är en långpisk bättre, om du tömkör vanligt är det bättre med körpisk.

Det viktigaste är att den är lagom lång, så att slängen når fram till däckeln, och att den är lätt och välbalanserad. Annars blir du stum i den handen som hålelr pisken.

Den enda jag känner till som gör tillräckligt lätta och välbalanserade piskor är Piskmakarn.

Aha, så kan det nog vara ja att det beror på vad man ska göra :idea:. Som nybörjare tänkte jag inte så långt...

Finns Piskmakarns piskor att hitta på nätet, eller är det någon speciell återförsäljare som säljer dem?

Jag har en Diamond från usa, faktiskt köpt från Hööks, men tror inte de brukar ha dem.

Jag skulle självklart vilja ha en Piskmakarn pisk men än väldigt nöjd med min, den är oerhört lätt och bra balanserad. Kostade 250 kr. Finns i 180 cm och 160.

De dära longerpiskorna med lång snärt tycker jag inte om längre, inte när man har haft körpisk som är så lätthanterad.

Ja, longerpiskorna är ju riktigt otympliga (i alla fall den jag har)...

Är 180 och 160 cm någorlunda "standardmått" på körpiskor? 160 cm är då avsett för ponny och 180 cm för häst? Eller beror det på vagnen eller ngt annat?

Lite olika förstås. Piskans längd avgörs helt efter häst och ekipagetyp. Piskan ska enkelt nå fram framför däckeln, till en stor häst och gigg brukar det bli 2 meter ibland mer. Men de piskorna måste beställas via piskmakarn eller någon annan piskmakare.
180 är mitt minimimått på stor häst.

Jag har en 200 cm och en 210 cm när jag kör halvblod. När jag tömkör skulle jag vilja ha en 250cm, provade en på Globen, den kändes tung. Ångrar ändå att jag inte köpte den. ;-)

Liknande trådar

Övr. Katt Katten kom med en liten klösmöbel. Hon använder faktiskt den för att klösa klorna på, men hon utnyttjar inte den särskilt mycket, jag...
Svar
19
· Visningar
608
Senast: Bison
·
Hemmet En kort fråga. Om man köper en s.k. smart-TV kan man då räkna med att det går att använda gratiskanalerna (SVT och Tv4) om man ansluter...
Svar
16
· Visningar
476
Senast: Rosett
·
IT & mobiler Vi behöver köpa in headset till jobbet för person som sitter och svarar i telefon och vart vänder man sig inte om inte hit när man inte...
2
Svar
22
· Visningar
504
Senast: sthu
·
Hemmet Det står helt still i huvudet, men visst finns det väl ett begrepp för dörrar som har det här mönstret/strukturen? Hade dörren haft...
Svar
7
· Visningar
516

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka