B

Blizzard

Hej,
Har en häst med mycket energi som motionerar sig själv mager.

Har hört att krossad korn kan vara bra att ge som fettbildande. Vad säger ni kunniga om det?

Hur ger man det och hur mycket?

Nu betar pållen men till höst-vintern kommer han få bra hö, lusern (ger lite fett väl?), pellets, kornmysli (men den är så dyr), lite havre (är pigg), betfor, linfrö och mineraler mm.

Fler tips

Sv: Kornkross

vad jag vet kan korn ges då, om du vill att han ska lägga på sig, dock är det ju ganska dammigt så jag skulle nog bara ge det med betfor, så det blir blött. sen hur mkt beror ju på hur mkt bete och om betet är bra du har.

Om du ändå ska ge lucern på hösten/vintern kan du väl ge det redan nu istället, så slipper du hålla på och byta foder, min syster har börjat ge lucern, och som dus äjjer är lucernen ganska bra för hästar som gärna går ner i vikt, har funkat fint för vårt fullblod vi hadde innan.
Och havren behöver du ge den sen? om han nu är pigg, som det stog.

När jag gav min kornkross blötte jag alltid den innan han fick den, tycker det blir så dammigt annars. Kornet är bra eftersom att det innehåller mycket fett, å andra sidan innehåller det även mycket sträkelse som man ska vara fösiktig med. Hur mycket rör han på sig, rids/körs han?

Hej,

Tack för svar.
Han är tre och vi är i taget med att försiktigt rida in honom, ni vet löshoppning, longering tömkörning, lastning, nya miljöer, har bara skrittat en så länge på honom men han har mycket energi och mycket nerv, därför vill jag inte ge honom mer energi...

Jag har upplevt att de blir lite lösa i magen med lusern och bete. Mina lever fortfarande hästliv, ute dygnet runt och vill inte ha hö. Så jag tänkte börja så smått med lusern sedan när de vill ha hö.

B

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 827
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
844
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V