F

Fialotta999

Har ingen höanalys ännu men undrar hur mycket kornkross (dl) en new forest skall ha som rids 5 dagar i veckan i lugnt tempo. Hon har tidigare fått havre men blir för het av det.
 
Sv: Kornkross

hur mycket havre har du gett henne innan? och hur många gånger om dagen äter hon?

måste jag veta för att kunna hjälpa till någorlunda iaf!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kornkross

Hon äter 3 gånger per dag och tidigare fick hon ca 2 dl havre 2 gånger om dagen men då reds hon endast ett par gånger i veckan.
 
Sv: Kornkross

Men börja då med att späda ut den havre hon får idag. Ge henne hälften kornkross och hälften havre. Men se till att det är ordenkligt blött, för kornkross ryker/dammar mycket och kan ibland ge hosta. Dessutom är många hästar kännsliga bör foderbyte-kornkross så ta det försiktigt i början,

men ge henne samma dos som du tidigare gett henne havre men att hälften av det ska vara kornkross istället!

ge henne/honom de i en vecka så får du se skillnaden, är hon fortfarande för pigg kan du ju öka till mera kross och mindre havre..
 
Sv: Kornkross

Ok tack för svaret. Men jag är lite osäker på om mängden kornkross räcker när jag rider henne 5 dagar i veckan.......
 
Sv: Kornkross

Hon får 5 kg hö, 2 dl betfor också....
 
Sv: Kornkross

okej, men då ska det nog fungera. Prova att späda ut hälften hälften så får du se hur hon blir, behöver hon mer energi får du öka, men öka försiktigt..

Hästens basfoder är hö. Det är inte bra att ge dom för mycket kraftfoder, Så jag tycker det låter bra!

Om du är osäker kan du göra en foderstatsberäkning
http://hippocampus.slu.se/


men de kan vara lite krångligt om du itne vet alla värden och liknande.
 
Sv: Kornkross

Okey då kör jag vidare med detta ett tag till. I a f tills jag har fått höanalysen.
 
Sv: Kornkross

Det är inte mycket med 5 kg hö. Jag skulle nog rekommendera att höja till 6 kg om ponnyn väger runt 400 kg. Står hon på halm däremot kan det fungera, för att hon då har att tugga på ändå.

Problemet är att utan analys kan man inte veta vad man behöver komplettera med: protein, energi och / eller mineraler - eller ingenting. Om höet innehåller vad hästen behöver så kan man skippa kraftfodret helt.

Utgår vi ifrån att hästen på nuvarande foderstat är fin i hull och muskler, så kan du i princip byta havren mot samma mängd korn. Men gradvis, för magens skull.
Har du ökat arbetsgraden kan ett kilo extra hö, om du har tur, ge vad extra energi och protein hästen behöver. Då kan du behålla mängden kraftfoder och se hur hon reagerar på det:
Blir hon för pigg kan du dra ner kornet och behålla höet, eller ställa hästen på halm och minska till de ursprungliga 5 kg hö. Tappar hon i muskler behöver hon mer protein, och då kan du t ex ge lite lucern i kraftfodergivan.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 604
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 428
Senast: Smurfoff
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 703
Senast: MML
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
25 364

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hur akut är det med verkning?
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp