Sv: Kornkross
Hej!
Jag antar att du har kollat tänderna på din häst först, så att du vet att han äter ordenligt och att han är riktigt avmaskad.
När du räknar foderstat så måste du ha ett analyserat hö för att få en korrekt beräkning, det kan skilja väldigt mycket mellan olika hö:er. Inte alltid det gröna fina höt som är bäst.
Sen bör du veta vad din häst väger.Det kan ju variera mycket beroende på mankhöjden och modellen.Självklart spelar också arbetet in, hur mycket tränas han?
Man räknar ca 1,2 kg hö per 100kg kropps vikt. Jag tycker inte att hanns nuvarande foderstat är idealisk,
Han fick korn,mineraler,betfor och lusern. Både lusern och betfor innehåller väldigt mycket kalcium och det är stor risk att han får fel ca/p kvot (överdosering av kalk), kalk är bra för skelettet men större överdosering är skadligt och kan i stället brytaner det.
Det är inte alltid att fri tillgång på hö är= rund och go häst. I bland kan det även bli motsatsen(de tröttnar, för de orkar ju aldrig äta upp.Det räcker med att titta på maten så blir de mätta) Då är de små portioner men ofta som gäller.
Jaja.
Antar att din häst väger ca 550kg
jobbar normalt
äter normalt
Då skulle jag tro att hans dagsbehov är ca: 100 MJ 590 g SRP
Foderstat med ideal hö: med sämre hö:
7,5kg hö 8,5 kg hö
2,5 kg havre/korn blanda järna 3kg havre/korn blanda järna
1 kg betfor 0,5 kg betfor
ev mineraler mineraler
Räknat på medel hö:
8kg hö 60 290 24 16
2,5kg korn 30 200 1 7,5
1kg lusern 8,5 105 13 2,8
Tot; 98,5 MJ 595 g SRP 38 g ca 26,3 ca/p kvot 1,444
All fodring är mycket beroende på hö kvaliten!
Bra fodermedel för att få hästen rundare är ju som sagt:
Lusern, kornkross, soja, olja (soja och olja kan vara skadligt var försiktig)
En del hjälper det att byta ut kraftfodret till ett fabriksblandat foder ex Krafft Groov el Grund. Det innehåller det mesta hästen behöver och du behöver inte komplitera med mineraler och vitaminer.
Tänk på att vänja över långsamt, det tar ca 2 veckor för hästens microorganismer i tarmen att anpassa sig till det nya fodret. Det tar säkert nån/några månader
innan du ser resultat på foder bytet.
Nu vart jag visst lång randig
Lycka till och låt ögat vara med och bestämma hästens hull om du tycker att foder staten ser tokig ut på papperet.