M

MILLA62

HEJ ALLA KUNNIGA :bump:
Jag har en vb.vallack som är svår att hålla i hull men som är bättre nu.han äter:8kg hö,1liter lusern,5dl torr betfor,2liter kornkross,mineraler.
normal ridning,,,lusernet behöver han annars går han ner i vikt!!
kan han äta bara det här,som kraftfoder,han får ju ingen havre!!
då blir han för pigg,,
mvh milla
 
Sv: Kornkross

Jadå,det går bra,du kan öka högivan något,eller ge frisk halm,brukar göra susen på hullet.
mvh R
 
Sv: Kornkross

Har du analys på ditt hö? Mycket svårt att avgöra om din foderstat är bra eller inte, när man inte vet vad ditt hö innehåller.
 
Sv: Kornkross

Jodå, det funkar bra... Men öka på höt! Gärna fri tillgång...
 
Sv: Kornkross

Hej!

Jag antar att du har kollat tänderna på din häst först, så att du vet att han äter ordenligt och att han är riktigt avmaskad.

När du räknar foderstat så måste du ha ett analyserat hö för att få en korrekt beräkning, det kan skilja väldigt mycket mellan olika hö:er. Inte alltid det gröna fina höt som är bäst.
Sen bör du veta vad din häst väger.Det kan ju variera mycket beroende på mankhöjden och modellen.Självklart spelar också arbetet in, hur mycket tränas han?
Man räknar ca 1,2 kg hö per 100kg kropps vikt. Jag tycker inte att hanns nuvarande foderstat är idealisk,

Han fick korn,mineraler,betfor och lusern. Både lusern och betfor innehåller väldigt mycket kalcium och det är stor risk att han får fel ca/p kvot (överdosering av kalk), kalk är bra för skelettet men större överdosering är skadligt och kan i stället brytaner det.

Det är inte alltid att fri tillgång på hö är= rund och go häst. I bland kan det även bli motsatsen(de tröttnar, för de orkar ju aldrig äta upp.Det räcker med att titta på maten så blir de mätta) Då är de små portioner men ofta som gäller.

Jaja.
Antar att din häst väger ca 550kg
jobbar normalt
äter normalt

Då skulle jag tro att hans dagsbehov är ca: 100 MJ 590 g SRP :idea:

Foderstat med ideal hö: med sämre hö:
7,5kg hö 8,5 kg hö
2,5 kg havre/korn blanda järna 3kg havre/korn blanda järna
1 kg betfor 0,5 kg betfor
ev mineraler mineraler




Räknat på medel hö:
8kg hö 60 290 24 16
2,5kg korn 30 200 1 7,5
1kg lusern 8,5 105 13 2,8

Tot; 98,5 MJ 595 g SRP 38 g ca 26,3 ca/p kvot 1,444



All fodring är mycket beroende på hö kvaliten!

Bra fodermedel för att få hästen rundare är ju som sagt:

Lusern, kornkross, soja, olja (soja och olja kan vara skadligt var försiktig)

En del hjälper det att byta ut kraftfodret till ett fabriksblandat foder ex Krafft Groov el Grund. Det innehåller det mesta hästen behöver och du behöver inte komplitera med mineraler och vitaminer.


Tänk på att vänja över långsamt, det tar ca 2 veckor för hästens microorganismer i tarmen att anpassa sig till det nya fodret. Det tar säkert nån/några månader :D innan du ser resultat på foder bytet.

Nu vart jag visst lång randig :angel:

Lycka till och låt ögat vara med och bestämma hästens hull om du tycker att foder staten ser tokig ut på papperet.
 
Sv: Kornkross

:confused: Han kan INTE äta havre!!som jag skrev!!
kraft grund vill jag inte ha,,bortkastade pengar!!
jag har 2 hästar så jag försöker ju inhandla så att dom får någelunda lika,,jäkla pytsande annars,,
har ingen analys,,skulle skrivit det annars,,en enkel fråga bara utan analys,,om dom kan ha bara kornkross,,
är lusernet som grovfoder???
tack för idag,, :bump:
 
Sv: Kornkross

Okej..
Jag tycker du ska pröva att ge mera hö till att börja med, åtminstone 9 kg.
Verkar hästen fungera på korn och lusern så är det bara att köra på tycker jag, samma mängd och ev. öka efter behov om han ser ut att tappa.

Sedan skulle jag nog satsa på att ge något mineralfoder med låg Kalcium/Fosfor kvot, t.ex Krafft Miner Vit eller Grön, eller Hippo Mineral Avel.
Det för att lusern och betfor har hög kalciumhalt.

Lusern hack är grovfoder, Lusern pellets är inte grovfoder.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kornkross

MILLA62 skrev:
HEJ ALLA KUNNIGA :bump:
Jag har en vb.vallack som är svår att hålla i hull men som är bättre nu.han äter:8kg hö,1liter lusern,5dl torr betfor,2liter kornkross,mineraler.
normal ridning,,,lusernet behöver han annars går han ner i vikt!!
kan han äta bara det här,som kraftfoder,han får ju ingen havre!!
då blir han för pigg,,
mvh milla

Då mängden foder verkar normala så kanske det är kvalitén på höet som brister. Kanske lågt i protein. Om det är fallet så rekommenderar jag att ge sojamjöl som komplement. Fett i foderet är också bra för hullet, majsolja, solrosolja t.ex.

Hälsning Maja
 
Sv: Kornkross

MILLA62 skrev:
Han kan INTE äta havre!!

Jag skulle:

1) Kolla att tänderna är ok.
2) Avmaska - träckprov först kanske.
3) Ge mer hö och eventuellt halm.

Min häst kan inte heller äta havre. Ibland kan det funka med krossad havre istället.

Krafft Groov som du fått tips om innehåller havre, men hästarna brukar tåla det i alla fall utan att bli heta. Min och flera andra gör det i alla fall.

Lycka till!
 
Sv: Kornkross

Hejsan. Har en arab dam på två år som vi också har haft problem att få upp i vikt. Nu är hon äntligen i bra hull! Hon får nu 2,4 liter kornkross, 5 dl havre, 5 dl kli + 1 näve betfor. (Bara för att det är gott!) Utöver det har hon fri tillgång på hö och mineraler. (Mineraler i slickstens form) Hur många ggr per dag ger du kraftfodret? Lilldamen fick i början 4 grr/dag, nu räcker det med tre ggr. Gav även majsolja ett tag. Hoppas du får ordning på han....
 
Sv: Kornkross

Domigo skrev:
Jodå, det funkar bra... Men öka på höt! Gärna fri tillgång...

Jag kan inte för mitt liv förstå hur man kan säga att så där utan att ha värden på höt. Foderstaten kan vara helt åt helskotta när analysen kommer.. :crazy:
 
Sv: Kornkross

Är det lucernhack som du pratar om så är en liter jättelite! Väger nog knappt 0,2kg. Mitt fullblod som får lucernhack (kraffts hackat strå) för att hålla hullet får 1kg lucernhack om dagen dvs ca 8liter! Är det lucernpelltets så är ju 1liter ca 0,4kg.

Men till den riktiga frågan, man måste nog veta den ungefärliga vikten, eller åtminstonde mankhöjden för att kunna avgöra om det är tillräckligt. Men har ni bra hö så är kraftfodret tillräckligt och framför allt om hästen ser fin ut och är lagom pigg då får han tillräckligt med kraftfoder! Börjar ni träna hårdare kan det vara bar idée att öka kraftfoder och att hästar måste ha havre är väl ganska förlegat. De flesta hästar idag har väl inte havre i sin foderstat
 
Sv: Kornkross

:bump:
Jag kan inte för mitt liv förstå hur man kan säga att så där utan att ha värden på höt. Foderstaten kan vara helt åt helskotta när analysen kommer.. :bump:



:banana: Nu var det inte frågan om analyser,,utan om man kan ge BARA!!kornkross å lusern(pellets)
det är ett evigt tjatande om analys!!kolla tänder å avmaskning e reda gjort,givetvis!! :banana:
gla' påsk på er :p
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kornkross

Klart att det är ett evigt tjatande om Analys, det är faktiskt viktigare än folk verkar förstå.
Dessutom var inte mitt inlägg riktat till dig, utan folk (som inte bara i den här tråden) avgör om en foderstat är bra utan att ha någon koll på värden.
 
Sv: Kornkross

Det finns tyvärr folk som INTE förstår hur viktigt det är med analyserat grovfoder, eller de som tycker det inte är LÖNT ( :confused: ) att analysera.
Då kan man åtminstone ge ett litet tips som gör det lite drägligare.
Försöka göra det bästa möjliga av situationen s.a.s.

Det är så JAG resonerar när jag tipsar folk som inte ens har analys på sitt grovfoder :idea:

:)
 
Sv: Kornkross

Verkligen sant, man han hinta och hjälpa något iaf. Alla har kanske inte möjlighet att ta analys, vilket är synd.
Men det är som sagt tråkigt när folk säger "gör si och så så funkar det" utan att ha någon koll alls på vad hästen egentligen behöver.
 
Sv: Kornkross

Varför skulle inte alla ha möjlighet att göra en analys? Alla har väl tillgång till Posten. Allt går att skicka brevledes. Att det är för dyrt köper jag inte. Då har man inte råd att ha häst överhuvudtaget. Råd att köpa täcken hit o dit går bra, men inte ge hästen rätt foder! Bäst att ta på sig hjälmen!
 
Sv: Kornkross

De som tvingas fodra med hö från olika vallar och skördar vecka till vecka till exempel.
Hinner inte få in analys innan det är dags att byta, det är både korkat och oekonomiskt att hålla på om det är på det viset.
Och just nu vet jag många som tvingas göra så eftersom det inte finns något hö härikring.
 
Sv: Kornkross

Har aldrig hört nån som haft såna korta framförhållningar, därför kunde jag inte fatta vad problemet var. Men OK jag förstår.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har nyligen köpt en häst och blivit lite förvirrad kring allt dehär med tillskott. Just nu går han på sommarbete och äter enbart gräs...
Svar
7
· Visningar
1 068
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Skulle vilja ha råd ang min dammkänsliga häst. Idag står han på torv i boxen som jag blöter när jag lägger in nytt, har utevistelse...
Svar
19
· Visningar
3 074
Senast: Korven
·
Foder & Strö Hej på er!! Jag har äntligen efter mycket provridningar hittat min nya häst! Han kommer hem om två veckor och jag är överlycklig! Jag...
Svar
12
· Visningar
1 394
Senast: Masse
·
Foder & Strö Hejsan alla Bukisar! Nu vill jag gärna ha råd och tips på vad jag ska göra. Min häst hade mask här för ett par veckor sedan, vilket...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 196
Senast: Maria_81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp