Kornkross vs färdigfoder?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare nixa 324
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 2 154
N

nixa 324

Funderar på hur mycket kornkross jag skulle behöva ge om jag byter från rehab, vilket är helt suveränt, men såååå mycket dyrare.
Hur mycket ger ni era pållar? Berätta gärna vad det är för typ av häst:)

Sv: Kornkross vs färdigfoder?

Är det INGEN som fodrar med korn?

Korn och Rehab innehåller ungefär lika mycket energi per kg foder. Något mer smältbart protein i Rehab. Varför har du valt att fodra med Rehab tidigare? Något speciellt problem?

Funderar på hur mycket kornkross jag skulle behöva ge om jag byter från rehab, vilket är helt suveränt, men såååå mycket dyrare.
Hur mycket ger ni era pållar? Berätta gärna vad det är för typ av häst:)

Det vill jag också veta! :bump:

Jag ger kornkross till alla mina hästar i kombination med betfor, lucern och havre beroende på vilken häst det är.
Min stora tex 700 kg 170+ äter följande

Betfor (torr)5 dl
kornkross 8 dl
havre efter behov men cirka 4 dl per mål

samma morgon och kväll och till detta cirka 14 kg hö.

Korn och Rehab innehåller ungefär lika mycket energi per kg foder. Något mer smältbart protein i Rehab. Varför har du valt att fodra med Rehab tidigare? Något speciellt problem?

Tokmager när han kom till mig. Börjar bli bättre, dock:)
Vet inte när det är "rätt tid" at byta, men inser att det i längden inte kommer hålla att fodra 8,60 kr kilot *3 per dag!

Jag ger kornkross till alla mina hästar i kombination med betfor, lucern och havre beroende på vilken häst det är.
Min stora tex 700 kg 170+ äter följande

Betfor (torr)5 dl
kornkross 8 dl
havre efter behov men cirka 4 dl per mål

samma morgon och kväll och till detta cirka 14 kg hö.

Men nu blir jag lite rädd. Min är 1,65 och väger drygt 500kg.
Jag ger oxå 5 dl torr betfor och 14 kilo hö (+ 3 kg rehab)
Skulle det egentligen vara för mycket mat då?
Om man jämnför med din stora? Eller var det per mål du beskrev?
Ska tilläggas att han var mycket mager när han kom, är bättre, men inte framme än.

Med risk för att verka dum ihuvudet nu, skulle jag alltså kunna byta ut 3 kg rehab mot 3kg kornkross? Känns som väldigt mycket?

Ja per mål:-) Annars hade det nog blivit liv i luckan:bump: Kan tilläggas att han inte rids heller pga av skada så detta är vilofoderstaten:D

:D....... Har läst att man inte skulle kunna fodra med enbart korn och mineraler/vitaminer. Vet du något om det? Att kornen bara får utgöra max 30% av kraftfodret? Men om man bara fodrar med korn så blir det ju 100% oavsett mängd?

Är det någon som fodrar med enbart kornkross?
Alltså inte som det stod i den där foderboken, jag läste att kornet bara får utgöra 30% av kraftfodergivan. Kanske var en gammal bok?

Japp, jag gör det!
Hlb vallack på 24år.

MORGON:
1kg kornkross
4dl torr betfor som blötes
ca 1 dl mineraler
hösilage

KVÄLL:
som ovan

Jag har faktiskt inte hört tarlat om att man inte ska fodra enbart med kornkross.
Varför?

Min gammelman funkar jättebra på detta, håller sig fint i hull!

Jo, förr sa man att hästarna kunde få gallor av för mycket korn!
Men jag är tveksam till att det stämmer.
Då borde jag alltså kunna ge 2-3 kg kornkross/dag?
Ger 3 kg kg rehab idag och det är helvetiskt dyrt!
Vet du hur länge kornet håller?
Ska vara ganska kort hållbarhet på det.

Det beror helt på vad du har för värden i ditt hö. Ta en alanlys på höt, rkna ut behovet och sedan är det bara att pusla ihop med olika foder för att få det tt stämma.

Har för mig att rehab innehåller bra mkt mer protein än kros, eller?? Då kan man inte byta öht. Tror lussern är mer llikt rehab och mer lämplig att btya till.

1 kg rehab innehåller 10MJ och 110Smrp
1 kg kornkross 11MJ 90 Smrp
1kg lussern 8.5mj och 105 smrp

Dvs idag ger du 30mj och 330smrp, för att få samma värden kan du ge 2,5kg lussern vilket ger: 21,25 MJ och 262,5 Smrp
samt 0,75kg kornkross, ger: 8,25 MJ och 67,5 Smrp

Tillsammans ger det alltså: 29,5 Mj och 330 Smrp

Hoppas att du hängde med... Lusserna tycker jag alltid r bättre att ge, speciellt när man har oanalyserat foder, eftersom det räknas som ett grovfoder.

Hade jag varit du så hade jag blandat korn + lusern + olja. Räkna så det blir samma värden som nu om du tycker att det är bra.
Det finns billigare lusern än Kraffts, så kommer du undan ännu billigare.
// Linda

TACK!!!!!!!!:bow: Underbart att någon annan kan tänka åt en ibland!

Är rädd att han ska få racerbajs av oljan:confused:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom... 2
Svar
28
· Visningar
1 579
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 168
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
548
Senast: Sryoqwe
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 186
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka