Kornkross/Havre

A

allround

Om man ska byta ut havre mot kornkross, hur vet jag hur mycket kronkross hästen ska ha? Kanske en märklig formulering men jag hoppas ni förstår vad jag menar. Hästen får idag 2 kg havre och ska gå över till kornkross. Naturligtvis kommer bytet att ske sucsessivt.

Sv: Kornkross/Havre

Du kan ge samma mängd kornkross som havre. Volymen kommer dock skilja sig åt så väg!

Hej!

Kornkross är bra att ge, men du ska inte ge så mycket. Det finns många hästar som inte tål det. Min ena häst tappa håren på bakbenen. Och den andra som fick det gick i gång som bara den, och hon fick bara 800 g om dagen. så var lite försiktig med det till än början.

Tack o hej:bump:

Har hört att de kan få gallor i för stora mängder.
Men aldrig att de tappar hår!
Men det är nog väldigt individuellt vilka som tål vad.
Min får 2 kg per dag iaf. Inga konstiga symtom ännu iaf.

min unghäst på 3 får 1 kg om dagen, kornkross ska vara väldigt bra för att få upp hullet och det ger blanka hästar! Glöm dock inte att blöta det, precis innan du ger det!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 910
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 103
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
795
Senast: Oknytt
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 889
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V