Kornkross eller müsli?

chaki

Trådstartare
Jag har en häst på 6 år som jag tränare medelhårt kan man säga.
Jag ger den just nu kornkross, betfor och mineraler och vitaminer.
Jag är inte den bästa inom fodervärlden för jag tycker det är en stoor djungel av olika saker.
Men hörde min kompis häst käkar müsli och att alla vitaminer och mineraler redan finns där i.
Jag försöker ju hitta ett sätt att minska mina kostnader lite såklart. Och detta med müsli måste ju då hjälpa till. Men vad tycker ni är bäst?
Skulle vilja ha lite tips och råd. :)
Och rekomendationer på bra müsli om det är bäst? :)

Sv: Kornkross eller müsli?

Det är omöjligt att säga utan analys på grovfodret. Har du ett bra grovfoder kanske du inte behöver ge kraftfoder överhuvudtaget och det blir ju billigast.

Jag har märkt att det isånnafall inte är det bästa. Hon behöver mer energi än vad grovfoder kan ge henne:d

hon håller på och går ner lite i vikt och har gjort fina framsteg.
Hon får hösilage och sammanlagt 10kg om dagen.
Hon väger lite över 500 om jag kommer ihåg rätt. :P

Om hon håller på att gå ner i vikt ska du inte ge nåt kraftfoder överhuvudtaget. Vad har du för TS% på hösilaget? 10 kg tycker jag är för lite grovfoder.

procenten vet jag inte tyvär.
Men hon behöver kraftfoder då hon tränas hårt och får hjälp av fodret att få energi mm

plus att hon har gått ner väldigt fint i vikt då¨jag inte ger mycket kraft. Och hon är i stort sätt runt den vikten hon ska vara nu. Hur mycket tycker du man ska ge i hösilage för en på 500 kg?

Kraftfodersorter finns det massor av och många av dessa är lösningen på problemet. Jag har alla mina hästar på analyserat hö och därtill kraftfoderpellets och det fungerar utmärkt.

Hur tycker du att hösilaget känns? Åt det blötare eller torrare hållet?

Jag tycker 1.5-2 kg torrsubstans/100 kg häst är ett bra riktmärke. Har du ett blött hösilage så kan det bli upp till 20 kg ensilage. Det är jätteviktigt att hästen får tillräckligt med grovfoder för att magen ska fungera.

Energi från hösilage och energi från kraftfoder har samma effekt på hästen så jag ser fortfarande inte nån anledning till att ge kraftfoder.

okej. Men finns mineraler och vitaminerna i pelletsen?
Müslin har ju det. Men det jag undrar är vilket som är bäst utav de två? kornkorss eller müsli? :)

okej. men hon hårdtränas och är ingen fritidshäst.
Hoppas 2-3 gånger i veckan och rids duktig i dressyren och även uteritterna oxå. Och då räcker endast hö???

höet är oftast medel blött.
Det kan vara någon bal som är liite torrare.

Man har gjort tester på travhästar i full träning och tävling som klarade sig fint på bara hö/hösilage.

Om du läser på säcken/tillverkarens hemsida så står det hur mycket mineraler etc som varje fodersort innehåller. Sedan är det enkelt at tmed hjälp av höanalysen räkna ut hur mycket du behöver ge av vad för att tillgodose hästens behov.

Sedan passar inte alla hästar in i "mallen" men då har man en god grund att stå på.

höet är oftast medel blött.
Det kan vara någon bal som är liite torrare.

Om hästen inte har fri tillgång till halm så skulle jag i så fall öka ensilagegivan till minst 16 kg. Men allt hade varit väldigt mycket enklare om du haft analys på ensilaget. Du har ju även proteintillförseln att tänka på.

Om du har dåligt med mineraler i grovfodret och tänkte tillföra hästen det via kraftfoder så får du i många fall ge flera kg om dan och det är ingen bra lösning. Hästen är en grovfoderomvandlare och för att må bäst få sin största foderdel av grovfoder. Stärkelse som många kraftfoder innehåller mycket av är inte vidare nyttigt för hästens mage.

okej.
den har inte direkt fri tillgång till halm kan man väl säga.
Men den står på halm i boxen som fylls på varje dag. Men inte ute i hagen. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 131
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Lånar nick från en kompis, jag har inte skrivit här förut men läser ibland trådar och tycker många får bra tips. Har hästar i ett...
Svar
10
· Visningar
2 524
Senast: Spike
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 356
Senast: Ajda
·
Övr. Katt Jag är i valet och kvalet om jag ska skaffa katt, behöver lite hjälp och råd tror jag :confused: flyttade till hus i somras och känner...
Svar
16
· Visningar
2 288
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama