Körningen i filmen ARN

S

Svanhild

Sambon o jag tittade på ARN häromkvällen o jag reagerade lite på utrustningen på körhästarna...

Ridhästarna har de tidstypiska sadlar på osv. men körhästarna hade moderna lokselar med ställbara dragläder o de drog vagnarna med draglinor o svängel! På den tiden lär de knappast haft sådana selar o definitivt inte funderat på svängel... varför en sådan dundermiss?! Vagnarna annars stämde ju med tiden o så men just svängel o draglinor o modern sele... hade det inte varit mer rätt med mer täljda lokor typ finnlokor för att passa tidsbilden?

Nån mer som funderat på liknande?

Sv: Körningen i filmen ARN

Haha visst kan man bli rätt uppretad över sånna "missar" men jag accepterar hellre mordern utrustning i en film än dålig och tidsenlig som ofta inte var alltför trevligt mot hästarna:crazy:;)

Men det finns ju svänglar på vissa vagnar....ARN va e det för tidsperoid då?:angel:
Antar att det kanske inte finns rätt selar från den tiden kvar....
Då får dom ju välja några sekel yngre sele eller en mordern... men har ingen aning faktiskt:angel:

År 1150 föddes Arn Magnusson så det var ett tag sedan...

Kan ju vara så att de gjorde så efter som det bara är någon liten % av ARNS tittare som kan något om sånt här ;P

Jo, det har du ju rätt i att de har draglinor o svängel MEN det är en bild på parhästar... i filmen kör de enbet o har ändå svängel o draglinor. De vagnar som liknar de i filmen jag sett på museum från den tiden har INTE haft svängel...

Bra research! Fint med lite "nya" fakta!

min komentar är lite på sidan men det finnns ingen nyare film eller bild som har 2 spår från hjulen OCH ett i mitten efter hästen som det alltid var förr på småvägar .

Helt rätt! Många detaljer finns det:p

Liknande trådar

Körning Vår ardennervalack är 5 år gammal och vi har kört honom regelbundet sedan 2,5 års ålder. Regelbundet för vår del har handlat om 3 dagar...
Svar
18
· Visningar
3 465
Senast: Cilva
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 305
Senast: Mezcal
·
Körning Hej, Jag har kommit över en gammal harv och ett par fasta skaklar till den. Tanken är att vi skall göra i ordning och harva till en...
Svar
5
· Visningar
1 993
Körning Jag har en helt fantastisk nordsvensk brukshäst som jag ägt i ett halvår men ridit och kört i tre år. Han är 23 år gammal. Min...
Svar
4
· Visningar
1 649
Senast: fejt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Gamla hösilagebollar
  • Dressyrsnack nummer 18