Sv: Körning..
Det är ingen riktig sele, den som stav säljer. Det är en förenklad bröstsele som inte går att använda till nåt. Tyvärr köps den av okunniga, därför säljs den.
Om du ska titta på en komplett ny sele (eller begagnad) så ska bröstan inte sitta fast i något. Den ska vara lös så som du har det nu. Annars fungerar inte svängeln som den ska. Och ALLT ingår alltid, draglinor, brösta, huvudlag däckel och baksele.
Billiga selar säljs av Driveout.se och equilex.se Sele HOBBY ska vara bra. Man får vad man betalar för, och det är ingen tävlingssele. Tittar du i prisklassen 4000-7000:- får du bra en kraftigare tåligare sele med snyggt läder och rejälare däckel. Jag har en ideal från börjes som jag är nöjd med. begagnad ca 4500:-.
En bra bild på svängel finns hos Driveout.se
Din fungerar ju, kanske skulle jag vilja ha den mera böjd eller längre ifrån vagnen om den slår när hästen svänger. Om du vågar skippa alla remmarna och bara har själva skakelhållaren, så ska du se att svängeln kan jobba mera effektivt. Då ser du om du behöver ändra på svängeln, eller bara svetsa dit en liten stopp till. På en vanlig draglina så finns det en ögla som man lägger runt svängeln. Och för att linan inte ska glida ut eller inåt så har man stoppar på svängeln.
Att ha mer än 50 cm mellan has och svängel är ingen nackdel i hobbykörning. ta det säkra och ha 65.
Bakselen kostar ca 350:- till bakselen måste du ha en likadan ring fast längre bak.
Den ringen du har nu är ju egentligen bara ivägen, alternativt kan du ha den som stopp för skakelhållaren. Skaklarna ska ju kunna glida i hållaren minst 10 cm fram o tillbaka. Ni får klura på hur ni vill ha det när ni gör om skaklarna lite.
Kanske ska du passa på innan, och ringa till någon i Gotlands körföreningar, de kan säkert komma ut till dig och kika så ni inte gör ogjort arbete?