Körning..

Oliven

Trådstartare
Jag har en fd. travare som jag både rider och kör. Vi kör så gott som alltid på grusvägar i skogen. I början var det travhäst, men efter ett tag började han lugna ner sig och nu efter nått år går han riktigt lugnt och snällt (för det mesta). Jag har bara en rockard av tyngre modell och travsele, men skulle gärna vilja ha en precisionsvagn (eller vad det kallas) eller annan mer svängbar vagn och typ en bröst sele. Jag undrar lite hur mycket en vagn kostar och vart man kan få tag på dem? Är det lika noga/svårt med utprovning av selar som med sadlar, eller är det lättare att få tag på en sele som passar än sadel..?

Sv: Körning..

Kom på en till sak.. Hur långa bör skaklarna (?) på vagnen vara. Han är en liten ridhäst (ca 156 cm i mankhöjd). Vet ej hur långa dem som jag har nu är, men funderade på om det blir lättare att sväng om man kortar av dem..

Ser ju jättebra ut!

nu var ju frågan ställd så att du ville uppdatera din utrustning lite, men den du har fungerar ett tag till om du vill prova på att bli medelm i någon klubb och börja träna lite skolkörning.

Då behöver du en baksele så att hästen kan bromsa, och du får inte surra fast skaklarna i selen, de måste kunna glida fritt fram och tillbaka i skakelöglan.
jag ser att du har draglinan trädd igenom selen, det är bättre om det blir en rak draglinje, då kan hästen utnyttja draglina bättre, och bröstan lutar och följer boglutningen.

En BRA vagn till stor häst kostar från 7500: och upp till 25000, om du vill ha en tvåhjulig rockard/gigg.
Det stämmer att det blir mindre svängradie ju kortare skaklarna är. Minsta avståndet man bör ha är 50 cm från svängeln till hasen.

ny sele finns numera från 3500:- faktiskt. Men i prisklassen runt 5000:- får du en bra lädersele.
Sidor värda att kolla på är
Equilex.se
selar.se
Driveout.se

Undvik selar med tilbury tugs skakelhållare.

Alla selar passar din häst, och du ska ha strl full, om din häst är över 155 cm. Däckeln ska ha järn i och vara rejält stoppad.

Tack så jätte mycket. Som läger är nu så har jag inte alls råd med varken ny sele eller vagn (fattig gymsasiestudent :crazy: ), men kul att se som man vet inför framtiden.

Du får gärna förklara mer om fastspänningen och hur draglinorna ska sitta (hur spända ska dom vara?). Jag har som sagt en travsele av standard modell (inte Quick hitch). Med den så surrar man fast skaklarna med två olika remmar.

Kan man ha vanliga bakselar till travselar?

Har du öglor på skaklarna eller är de helt släta?

Är de släta behöver du svetsa på eler på annat sätt få fast en ring som du kan fästa bakselen i. Den ska sitta i vagnen och hindra vagnen från att åka fram i nerförsbackar o stopp.
draglinorna hindrar vagnen från att åka bak.
När de två samarbetar, så kan skaklarna ligga helt löst i skakelhållaren!
Vid påselning: Draglinan sättar du fast före bakselen och när hästen är i dragläget så linan är spänd, då ska din skakel vara där du brukar surra. Sen justerar du in bakselen så att i dragläge när draglinan är spänd, att du får in en handsbredd mellan baksele och hästrumpa.

jag ser att du bor på Gotland. På Gotland finns det många aktiva kuskar som säkert välkomnar dig till en träning, så tar du med din baksele och har fixat vagnen så kan de hjälpa dig med resten.

Baksele köps billigast genom att man beställer den på granngården. Den heter HMC baksele och säljs av källqvists.

Jag har öglor på skaklarna, men fram.. Hur långt fram, från vagnen räknat, ska ringarna till bakselen sitta? Och visst ska ringarna fram bort?

Ja, jag bor på Gotland, men tyvärr har jag ingen som kan köra mig och hästen nån stanns, men jag ska eventuellt prata med en tjej, som tävlar körning, om hon kanske kan komma ut till mig.

Har också tänkt försöka ta mig upp på Norra Gotland (bor på södra) i sommar för att se på SM i Körning, hade varit väldigt roligt.

Vart/hur ska bröstan sitta?

Har källqvists någon hemsida?

hej när draglinan pekar neråtblir det samtidigt drag neråt i nackremen så den behöver vara bredare för trycket neråt,samt starkare så den smala remmen inte går av och bröstan ramlar ner

Hej, och tack.. man är luttrad vad gäller förklaringar :)

Dina öglor fram behöver du inte ta bort om de är stora. Stora är minst 10-15 cm långa och breda så man får in lädret emellan. ju större ring ju bättre.
Att köra med helt släta skaklar går bra det med, men de flesta vill ha någon sorts stopp fram och bak, två små piggar funkar lika bra som en hel ögla.
Bakselerigen kan man sätta lite olika, men jag föredrar den 1 dm bakom skakelöglan.

De små ringarna är bakseleringar. Det är en gammal bild jag gjorde, tydligen med parkinsons, :o Lite olika skakeltyper.

Bröstan ska sitta minst två fingrar ovanför bogspetsen, och sen gå i en rak linje ner till svängeln.

Bakselen som källqvist har finns att beställa på lillhästen i Stav. Men då kostar den 100 kr extra i frakt med. Du kan gå in och kika där.
Jag har en bild med:

Senast ändrad av en moderator:

Okej.

Pappa ska hjälpa mig att fixa vagnen lite. När jag mätte från vagn till Easys hasspets var det ca 85 cm, så jag tänkte att man kunde ta av 25 cm på skaklarna så det blir 60 cm i mellan, eller borde jag ta av mer? Sen funderar jag lite på svängeln hur den ska se ut å så..

Så ser den jag har ut:

Så här ser kroken som jag sätter fast draglinorna ut, och så är det en ring som jag inte vet vad den ska vara till.. (ringen fram är av samma storlek fast den pekar nedåt och sitter ganska långt fram på skakeln):

Här syns ringen fram, och ena draglinan:

Var det bakselen som kostade ca 300 kr du mena? Har du någon aning om hur bra "Bröstsele SVENSKTILLVERKAT" är?

Senast ändrad:

Det är ingen riktig sele, den som stav säljer. Det är en förenklad bröstsele som inte går att använda till nåt. Tyvärr köps den av okunniga, därför säljs den.

Om du ska titta på en komplett ny sele (eller begagnad) så ska bröstan inte sitta fast i något. Den ska vara lös så som du har det nu. Annars fungerar inte svängeln som den ska. Och ALLT ingår alltid, draglinor, brösta, huvudlag däckel och baksele.

Billiga selar säljs av Driveout.se och equilex.se Sele HOBBY ska vara bra. Man får vad man betalar för, och det är ingen tävlingssele. Tittar du i prisklassen 4000-7000:- får du bra en kraftigare tåligare sele med snyggt läder och rejälare däckel. Jag har en ideal från börjes som jag är nöjd med. begagnad ca 4500:-.

En bra bild på svängel finns hos Driveout.se
Din fungerar ju, kanske skulle jag vilja ha den mera böjd eller längre ifrån vagnen om den slår när hästen svänger. Om du vågar skippa alla remmarna och bara har själva skakelhållaren, så ska du se att svängeln kan jobba mera effektivt. Då ser du om du behöver ändra på svängeln, eller bara svetsa dit en liten stopp till. På en vanlig draglina så finns det en ögla som man lägger runt svängeln. Och för att linan inte ska glida ut eller inåt så har man stoppar på svängeln.

Att ha mer än 50 cm mellan has och svängel är ingen nackdel i hobbykörning. ta det säkra och ha 65.

Bakselen kostar ca 350:- till bakselen måste du ha en likadan ring fast längre bak.
Den ringen du har nu är ju egentligen bara ivägen, alternativt kan du ha den som stopp för skakelhållaren. Skaklarna ska ju kunna glida i hållaren minst 10 cm fram o tillbaka. Ni får klura på hur ni vill ha det när ni gör om skaklarna lite.

Kanske ska du passa på innan, och ringa till någon i Gotlands körföreningar, de kan säkert komma ut till dig och kika så ni inte gör ogjort arbete?

Det är ingen riktig sele, den som stav säljer. Det är en förenklad bröstsele som inte går att använda till nåt. Tyvärr köps den av okunniga, därför säljs den.

Aa, jag har förstått att det finns många såna selar, men eftersom det inte fanns någon bild visste jag inte vad det var för nån.

Om du vågar skippa alla remmarna och bara har själva skakelhållaren, så ska du se att svängeln kan jobba mera effektivt. Då ser du om du behöver ändra på svängeln, eller bara svetsa dit en liten stopp till.

Remmarna som jag surrar fast skaklarna med går att ta loss, ska jag då prova att köra "som vanligt" utan de remmarna (en kortare sträcka för att se)? Vad är det för litet stopp som eventuellt bara behövs svetas dit? Är det ett "bakre stopp" så skakeln inte glider fram för mycket?

Att ha mer än 50 cm mellan has och svängel är ingen nackdel i hobbykörning. ta det säkra och ha 65.

Okej

Bakselen kostar ca 350:- till bakselen måste du ha en likadan ring fast längre bak.
Den ringen du har nu är ju egentligen bara ivägen, alternativt kan du ha den som stopp för skakelhållaren. Skaklarna ska ju kunna glida i hållaren minst 10 cm fram o tillbaka. Ni får klura på hur ni vill ha det när ni gör om skaklarna lite.

Vart ska rigen till bakselen ungefär sitta? Frågan är om ringen fram på skaklarna sitter för långt bak, men jag är inte säker, ska kolla vagnen lite noggrannare.

Liknande trådar

Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
492
Senast: yamyam
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
989
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 217
Körning Jag är sugen på att testa att köra min kallblodstravare. Han är en fd detta travhäst och gjorde sista loppet 2020. Jag har noll...
Svar
12
· Visningar
2 852
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur