körning som varierande träning

P

_paniiik_

Hur pass billigt kan man få en sele plus vagn som duger till lite hobbykörning hemma i (den platta) skogen?

Jag skulle nämligen vilja testa att köra mitt vbl sto, fd travare, lite som omväxlande arbete.
Kan passa på att säga att allt som görs med henne ligger på hobbynivå.

Finns det "Däckel med gjord" (kommer inte på ngt namn) som kan användas både för tömkörning/longering och till körning?
För det hade ju dragit ner lite på kostnaden då jag har tänkt skaffa även det.

Vad finns det för olika typer av vagnar för enbett?

tacksam för alla möjliga svar och reaktioner=)

Sv: körning som varierande träning

Mitt råd till dig är att försöka låna en sele och vagn.

Vem köpte du henne ifrån?
Föder de upp travare eller var det en tränare?

Tänkte om ni hade bra kontakt så kanske du kan låna en sele/rockard därifrån.

Sen när och om du märker att det va fantastiskt kul (som du säkert kommer att göra!) så kan du ju se lite mer på vad du vill ha och inte på priset direkt.

Nu menar inte jag (ska gudarna..spec dom här inne;) ) att du ska springa och köpa en jättedyr utrustning men du kanske tycker att du vill ha en rockard gjord på en saab-axel eller en rockard som är uppbyggd osv osv.
Det är sådant du märker när du väl har kört henne..antingen i en rockard/vagn som du tycker om eller så vet du vad du INTE vill ha..:D

Så det är svårt att säga hur billigt du kan få utrustningen för.

Det finns ganska obekväma (?) men ok rockarder för 1500-2000:-
Selen kostar kanske lika mycket begagnad.

De vanliga travselarna finns det däremot så gott om så en sådan kan du få för runt 1 000:- lappen.

finns det travselar som man kan dra annat än sulky med?

Jag har ingen kontakt med fd ägare, och de tränade inte trav alls.

jag kör ju i skolan en gång/veckan och det är skitroligt!!

jag är lite rädd att om det blir samma utrustning som på travet kanske hon hetsar för mkt.
Travselarna är väll inte gjorda så att hästen ska jobba med hållning o så. Jag vill få det till att hon kanske lugnar ner det och hittar en egen balans.

Skulle hon stressa för att han har travutrustning menar du? Hmmm det tror jag knappast.

Vad synd..annars är det bra att kunna låna innan man vet.

Att hon skulle hetsa av själva travselen tror jag inte heller.;)
Då blir hon hetsig i vilken sele som helst.

Det råder delade meningar här inne huruvida man kan använda en travsele till annat än en lätt sulky (tävling)
Jag orkar inte dra igång någon diskussion men kan som ledtråd säga att travarna tränas i backe och djupsand många gånger.
Få stall har INTE en rockard ståendes..:angel:

men om du kör i skolan 1 ggn i veckan?
Då måste du väl ha en instruktör som kan ge dig råd om vilken utrustning hon anser att du ska ha och vart du kan hitta den?

Sedan är det ju upp till dig att avgöra vad du vill och kan ha till din häst.

åke och trygg; jag vet inte. Bara spekulerade lite. men ni har nog rätt.

Disskutera med honom skulle nog vara ganska döfött.
Tvivlar på att han tycker det skulle vara en bra ide.
Finns inte så mkt jag skulle diskutera med fredrik=/

Fredrik Persson? Det är väl bara att ta tjuren vid hornen. :) Upplevde han som rätt trevlig.

Går du på Flyinge?

Travsele med bra och kraftig däckel kan du ha som körgjord och tömkörningsgjord. Det viktiga är att du har en bred kortbrösta som du fäster i svängeln med draglinor som du lätt kan göra själv av tex båtrep. Jag tror det blir billigast. Under 2000

Sen finns andra alternativet att faktiskt köpa en ny bra komplett sele från ex equilex.se för 2500-3500.

Men, jag skulle råda dig att ta hjälp när du ska köra din travare, för man vet aldrig hur de har blivit inkörda, vad som har hänt och hur de är att köra. Vissa tänder till andra är fromma som lamm och mycket välkörda. Det tog mig 4-5 månader att få 16 åriga travaren jag hade att inte vara ett ånglok på hemvägen och att stå still. Då hade hon inte travtränats på 14 år, bara ridits och tävlat i hoppning o dressyr sen treårsdagen. När vagnen kom på var det bara att hålla i sig :)

jo jag går på flyinge, och fredrik är väl ganska trevlig, men man får känslan av att han tycker vi är typ.. patetiska=/

Vad är en kortbrösta?

Min mamma körde en del när hon var yngre så jag tror att det ordnar sig.
Får ta det lugnt o försiktigt bara=)
När jag "tömmkört" lite amatörmässigt så har jag upplevt det som att hon blivit lite lugnare och mer fokuserade på "sitt" arbete.
Men jag håller helt med dig, man vet ju aldrig.

Till vagnen. Vad finns det för olika sorter osv. Där är jag helt lost och skullle behöva ett par tusen tips...:confused: :crazy:

Se bara til att inte köpa en för billig vagn, billiga är oftast väl använda, och kan vara skadade. De måste kollas ofta.
Om du hittar en vagn (begagnad) så se till att fråga om de vält med den nån gång

De bra rockarderna har:

Högt säte så du ser var du kör.
Stötdämpning
Svängel såklart
Fäste för baksele.

Då vet du att de använts av körkunnigt folk och att du kan använda dem utan att behöva svetsa o dona o fixa innan du kör.

Sen finns det ett helt gäng andra typer, hemmabyggen. De är billiga, men kräver flera timmars jobb och pengar för att de ska bli bra att köra häst med. De har oftast använts till travselar eller till enkla dåliga bröstselar. Dvs, de har använts av folk utan egentlig körkunskap.

Om du ändå väljer en sån billig låg rockard, se till att den har fjädring. Svängel är lätt att ordna om man är händig.

Gå in på Driveout.se och kolla in deras mycket bra rockarder, så får du ett hum om vad för typ av rockard du ska leta efter på begagnatmarknaden.

Sen, var inte rädd för att fråga de på Flyinge, där har du eliten och vad kan vara roligare för dem än att få en körintresserad tjej på halsen :) Körfolkets främsta mål just nu verkar det som, är att få fler att köra häst, så man hoppas att du blir väl bemött med dina frågor.

Ring /mejla till någon på Skånska Körsällskapet. De brukar hjälpa till med frågor o svar o praktiskt kunnande.

Jag e med i skånska körsällskapet och tävlar själv i körning. Om du vill prata med någon av oss från sks så är det bara att ringa och fråga eller komma på någon av våra träningar, vi e alltid intresserade av att hjälpa fler bli nyfikna på körningen. Gå in på vår hemsida www.skanskakorsallkapet.com ochh kolla läget!!:bump:

dom har ju billiga bröstselen på börjes. en kompis till mig har en sån till sin fjording,och det är faktist rätt så ok sele för dom pengarna..

då är det ju komplett med tömmar och träns..

Den är INTE komplett. Komplett innebär lös brösta, draglinor, järn i däckeln, och baksele. Din kompis fjording är en snäll häst som vill dra din kompis med en sån dålig sele. Be henne kika in här eller gå in på http://www.cliffords.se/korskolan.html för information hur man ska vara utrustad för att hästen ska kunna dra rätt och utan risk för skav eller felbelastning.

Börjes skriver komplett för att lura nybörjare, jag har själv varit lurad en gång i tiden. Bra billiga selar finns på equilex.se
Just nu rea!

Liknande trådar

Trav Hej! Har en dressyrhäst på 6 år som är inkörd som unghäst. Hon är inte körd på 2 år. Fick tag i en speedcart billigt och fick med en...
Svar
2
· Visningar
1 248
Senast: ghost
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 386
Senast: pews1972
·
R
Körning Hejsan! Jag skall ta upp körningen med min häst igen och helt enkelt börja om från början då hon ej är korrekt inkörd samt har dåliga...
2
Svar
23
· Visningar
9 599
Körning Under några månader har vi nu låtit mitt appaloosasto gå som handhäst intill vagnen. Jag blir mer och mer intressad av körning. Jag...
Svar
7
· Visningar
1 481

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Kallbad

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.