Körning på cykelväg

Pallen

Trådstartare
Jag antar att det är förbjudet att köra häst och vagn på cykelväg? (trots att det är minishettis ;) ) Är det någon som vet helt 100 vad som gäller? Om man kliver ur vagnen och leder hästen, är det då tillåtet att vistas på cykelväg?

Sv: Körning på cykelväg

Japp du räknas som ett fordon och det spelar nog ingen roll om du leder eller sitter i vagnen så det är förbjudet. Dock vet jag ingen som fått böter av det och jag tror ju ingen hade gett dig böter för det heller. Men men...

Okej, tack för svaret.

Tänkte mest på att om man rider är man ju också fordon men såfort man sitter av är man fotgängare och får lov att gå med hästen på gångväg osv.

Någon annan som exakt vet hur det är?

Man får inte vistas med häst öht på cykelväg, inte ens leda häst. Precis gjort ett arbete om hästar i trafiken så jag är 100% säker på det :)

Nej men på gångväg får man GÅ med hästen eftersom man då blir fotgängare :) Därför undrade jag hur det var om man hade vagn bakom.

Ingen som har erfarenheter av detta?

Hej
Jag vet att det inte är "lagligt" men isåfall är tex jag olaglig i stort sett varje dag. För att komma till ridbar mark är man tvungen att rida på en gång/ cykelbana. Visst är vi ju ett fordon men jag tänker inte dela med 70 vägen, punkt slut. Dessutom är det ingen som håller 70 utan snarare 80- 90 !!!
Men det som jag tycker är viktigt är att man visar hänsyn och ställer sig åt sidan om man möter nån på gångbanan. Skulle hästen bajsa är det snabbt av och sparka bort allt.

Nej men på gångväg får man GÅ med hästen eftersom man då blir fotgängare :) Därför undrade jag hur det var om man hade vagn bakom.

Ingen som har erfarenheter av detta?

Blev nyfiken:angel:, så jag har letat fram detta:

Hästar i trafiken
När man ger sig ut med häst finns det en hel del att hålla reda på – förutom hästen.
Om man leder hästen eller rider, gäller bestämmelserna om fordon i tillämpliga delar. Om man kör med häst och vagn (eller släde) är ekipaget ett fordon. Trafikreglerna, som gäller både på väg och i terräng, hittar du i trafikförordningen (1998:1276).

Viktigt att tänka på
Här följer några bestämmelser som kan vara viktiga att tänka på för den som leder häst, rider eller kör häst och vagn.

•Alla trafikanter ska iaktta den omsorg och varsamhet som krävs för att undvika olyckor.
•Du ska färdas på höger sida av vägen, så nära kanten som möjligt. Använd vägren, om det finns en sådan.
•Du får inte färdas på gång- eller cykelbanor.•Du får inte färdas på motorväg eller motortrafikled.

Källa:Transportstyrelsen

Alltså är man alltid ett fordon, oavsett om man leder, rider eller kör...

Oj, se där lär man sig att man inte ska lyssna på ridlärare och andra stallmänniskor man litar på ;) Har alltid fått lära mig att om du hoppar av hästen är du fotgängare.

Kolla t ex denhär tråden, de två sista inläggen:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=992221

Ingen källa dock, men det visar att det ör fler som trodde som jag ;)

En fundering bara. Här i vår kommun så är det inte tillåtit att köra klass1 moped eller rida på cykelbana men den gamla banvallen har kommunen byggt om till cykelväg och där tillåtit klass1 moped och ridning på norra sidan av cykelbanan i skritt. Kan det vara så att att eftersom det är kommunen som "äger" cykelbanan så kan de bestämma om det skall göras avvikelse från det som anges av transportstyelsen? Vet också att kommunfullmäktige tog upp frågan om att tillåta ridning på cykelväg i närheten av ridskolan eftersom det oftast är barn som sitter på ponnys som inte skall behöva ge sig ut i vägarna bland trafiken. Tänkte bara att i såfall kan man ju påverka sin kommun genom politikerna att tex tillåta skritt på cykelvägar som används för att komma ut till ridvägar.

Liknande trådar

Skola & Jobb En kollega till mig började jobba i våras och det funkar inte bra. Personen har helt enkelt för många skador på bussarna och nu är det...
Svar
10
· Visningar
635
Senast: Tuvstarr
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 097
Senast: malumbub
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 883
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 200
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar