Körning på allmän väg

Limelight

Trådstartare
Om det sker en olycka när jag är ute och kör med min häst, med ett fordon, vem är det som åker på det?

Hörde nämligen av en granne att jag som kusk får stå för allting om jag är med i en olycka på allmän väg, tyckte det lät jäkligt konstigt för jag anser att det lika bra kan vara fordonets fel, men jag vet inte, tänkte höra med er..

Vad jag vet är väl allting med ett hjul ett fordon också, så då måste väl häst och vagn räknas som fordon ?. Då beror det väl på hur olyckan har gått till vems fel det är, eller tänker jag galet? ;)

Sv: Körning på allmän väg

Har hört att det alltid är bilförarens fel när häst är iblandad i olyckan. Typ någon gammal regel från den tiden man färdades med häst & vagn och bilarna kom in i samhället som färdmedel.

Alla fordon omfattas av trafikförsäkring. En trafikförsäkring ska enligt lag finnas och saknas sådan täcker TFF upp för den saknade trafikförsäkringen. Trafikförsäkringsplikten innefattar att fordonets försäkring alltid kan ersätta alla skador på annan egendom (som till exempel hästar och vagnar) samt alla personer - som skadas till följd av trafik med fordonet.

Det är nog därför man säger att "det alltid är bilförarens fel" för det behöver det ju inte vara men däremot går bilens försäkring in och täcker skadorna.

Det man gör i nästa led är att göra en vållandebedömning. Det KAN ju vara så att det är bilens FEL att skadan inträffar men det kan givetvis också vara hästekipagets eller en tredje parts fel. Om det skulle vara hästägarens fel att olyckan inträffat får hästägarens försäkringar gå in och täcka bilens skador. Då är det hemförsäkringen (om det är en hobbyhäst och man inte bedriver verksamhet med häst), hästgårdsförsäkring, lantbruksförsäkring eller ansvarsförsäkring via STC beroened på situation.

Ska tillägga att det där med att trafikförsäkringen går in och täcker skadorna i bland inte stämmer fullt ut. Skador på egendom kan ibland bli föremål för jämkning på grund av medvållande också.

Det där lät ganska logiskt, när jag hörde grannen säga att det alltid var hästekipagets fel så tyckte jag det lät hur skumt som helst, men nu vet jag hur det går till. Ska nog berätta det för honom så han inte springer runt till många hästmänniskor och oroar dem i onödan ;).
Kanske är det så att min granne inte vill ha hästar å vägen, kanske därför han försökte lura i mig det :crazy:.

Undra hur det blir om man råkar krocka med en bil som är olaglig och inte har någon försäkring alls??. Min hästförsäkring som tar allting då?.

Alla registreringspliktiga (i vart fall, lite osäker på om även ickeregistreringspliktiga motorfordon omfattas) fordon är försäkrade, om man inte har egen trafikförsäkring går TFF (trafikförsäkringsföreningen) in och tar skadan som om det hade funnits en trafikförsäkring.

Hästförsäkringen och egendomsförsäkring kan ju alltid ersätta det som kan ersättas via den, så man brukar börja med att använda sina egna försäkringar. Försäkringsbolagen kan sedan göra upp om var kostnaden skall stanna i slutänden sinsemellan (det märker man som försäkringstagare inget av, det sköts helt mellan bolagen). Men självrisker etc. kan man då gå vidare mot trafikförsäkringen med och om fordonet är vållande får man ersättning för dem också.

.. Om det skulle vara hästägarens fel att olyckan inträffat får hästägarens försäkringar gå in och täcka bilens skador.

Här kanske man skall lägga till att för att det skall anses vara hästägarens fel måste denne varit vårdslös (eller bara oaktsam?). Så även om det är hästen som orsakat olyckan är det inte säkert att ryttaren blir ersättningsskyldig för skadorna på bilen.

Nej självklart är det hästägarens ansvar man utreder. Hästen kan inte bli skadeståndsskyldig.

En culpabedömning (vållandebedömning) utgår alltid från ett visst rättssubjekt och det subjektet måste vara en människa.

Orkade bara inte gå in på alla detaljer, det blir för komplicerat att både skriva och läsa då...men det var en viktig poäng där!

Hoppas du inte uppfattade det som kritik, det var inte alls min mening. :)

Jag tyckte bara det kunde förtydligas lite att medans bilföraren i princip har strikt ansvar för vad bilen ställer till med så gäller inte samma för ett hästfordon eller hästekipage.

Det som är svårt är att få klart reda på är vad som klassas som vårdslöshet från ryttarens eller kuskens sida, ingen vill riktigt säga vad som gäller här.

Culpabedömningen görs på precis samma sätt som vid alla andra situationer där skadeståndslagen gäller (dvs alla fall då ingen speciallagstiftning eller något kontraktförhållande anger annat).

Att beskriva hur bedömningen görs är inte enkelt men det finns viss god vägledning för den som känner för att fördjupa sig lite i såväl Hellners monumentala verk "Skadeståndsrätt" som i Radetzkis "Skadeståndsberäkning vid sakskada". Båda är skapligt lättillgängliga att läsa.

Och nej, jag har inte tagit illa upp alls. Inte ens tänkt i de banorna! Det var ju ett bra förtydligande från din sida.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 851
Senast: Lhas
·
Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 395
Senast: Ramona
·
Övr. Barn Kommer inom kort att göra en orosanmälan gällande min granne tyvärr. men jag velar fram och tillbaks på om jag verkligen ska göra det...
2
Svar
20
· Visningar
4 773
Senast: lil-sis
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Oups, här kommer visst en spyboll... :o Sorry! Min mobiltelefon börjar fucka upp. Den är bara runt ett år gammal. Appar hänger sig och...
Svar
0
· Visningar
1 362
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka