Körning - Inkörning

C

Carro_pinnen

Tjenare allihopa =)

Jag ska påbörja mitt sista år på gymnasiet, och som mitt projektarbete tänkte jag köra in min C-ponny. Jag har kört shettis-trav innan, men jag var inte med i inkörningsprocessen... Och jag har inte utrustning till honom. Han har aldrig haft något bakom sig, så jag måste verkligen börjar från början. Så det är nu jag behöver er hjälp. :bow:

Jag har ju koll på att jag behöver en sulky, huvudlag, och sele. Jag funderade på en travsele, skulle det fungera? Och kan man köra i alla gångarter i en s.k. travsulky? (Jag fick ju bara köra trav med shettisarna...) Är det något speciellt man ska tänka på? Har ni gjort något misstag som ni vill dela med er av? Vad är ett lämpligt pris på en sluky? Vad ska man ha för bett,eller jag kan typ ha ett vanligt bett, t.e.x tredelat eller pesoa?

Vill ha så mkt hjälp som möljigt :rofl:
Så skriv om ni kommer på minsta lilla ide som kan hjälpa mig :idea:

Sv: Körning - Inkörning

Till att börja med, ta hjälp av någon som gjort det förr, där kan du få hjälp med utrustning också. Med travsele och sulky kan du köra trav men vill du köra "körning" behöver du en rockard i alla fall och en bröstsele. Använd det bett som du rider med som hästen trivs med.

1. Byt projektarbete ;) jag går sj sissta året på gymnasiet vet inte hur mycket tid ni får från skolan men vi får bara 2 lextions fria veckor. + att det blir ett väldigt dyrt projektarbete när man måste köpa in en bra sele och vagn. + att man behöver vara MINST 2 hälst flera personer vid inkörning (inget störe problem om man jobbar i grupp kanske).

2. Om du inte har tidigare erfarenhet så ta hjälp av någon kunig person.

3. Om du köper en travsele så får man hålla sig till trav å inte dra annat än trav travsulky med den. vad jag vet kan du ju köra i alla gångarter med en travsulky. Det är väldigt få trav hästar som blir "riktigt" inkörda.

Ska du köra i alla gångarter så funkar travselen inte så vidare bra - det blir ryckigt för både dig och hästen. Jag föredrar annars travsele och travrockard vid inkörning och när jag motionskör, vilket är det jag gör med min. Gillar inte baksele och svänglar när jag ska köra in, alldeles för mycket "bråte" för min smak.

Har en ganska nyligen inkörd shettis f n och honom kör jag på vanligt tredelat bett, han är känslig i munnen och har ännu så länge inte försökt ladda iväg. Har du aldrig kört in ngn häst förut så är mitt råd att gör alla förberedelser, tömkör mycket ute i olika miljöer, vänj hästen vid ljud och skrap bakom sig, toleransträning för töm bakom rumpan, nära benen etc. Jag fäster aldrig ngn släpa eller liknande utan har ngt som jag fäster i mig eller bara håller i som skramlar och väsnas eller bara prasslar.

Den allra sista biten när vagnen ska på den brukar jag överlåta åt ngn som är utbildad och kör in mycket hästar. Det kostar en slant men jag tycker det är värt det. Efter det så försöker man övertyga sina nära o kära att de ska följa med på körturerna det första året:) Det är mkt tryggare att ha ngn som följer med i början tycker jag, har dock varit tvungen att köra en hel del ensam med min eftersom det inte finns så många nära o kära som vill ställa upp... Är det tänkt att du ska tävla i körning så är det bästa säkert at gå med i ngn körklubb där de oftast anordnar både kurse, träningstävlingar, vissa har även inkörningshjälp.

Liknande trådar

Körning Hej! Jag har lång erfarenhet av inridning och utbildning för hoppning och dressyr men har ingen erfarenhet av att köra in hästar. Jag...
Svar
6
· Visningar
2 071
Senast: warg
·
Körning Min granne köpte en häst för ett par månader sen och för att hennes häst skulle ha sällskap över sommaren fick vi låna hennes svärmors...
Svar
7
· Visningar
2 001
Senast: Rosalinda
·
Islandshäst Hittade bara ganska gamla trådar med körning av islandshäst, så jag börjar på en ny. Tänkte jag skulle passa på att köra in min Affe...
2 3
Svar
48
· Visningar
9 413
Senast: Nielaa
·
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 810
Senast: Jerseyite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.