Körning i skogen

T

Tokmaja

Vad ska man tänka på när man ska köra i skogen?
Körde igår med min shettis å drog hem ved, jättekul tyckte både hon och jag, men vi hade bara vår bröstsele och rep vi drog i... men det funkade, repen är ju mindre bra, de slits ju ut när de dras mot marken, men annars verkade det ok för henne.

"Måste" man ha loksele, är det det bästa att ha när man kör "i skogen"?
Träningar i skogskörning, är man välkommen med shettis tror ni eller blir man bara utskrattad?
Det funkade jättebra med henne i skogen å hon stod still osv när hon skulle och för mig uppförde hon sig jättebra och tyckte att det var skitkul så det är nått vi skulle vilja göra mer, men vi måste ju ha bra grejjer!!!!

Typ en pulka att lägga stockarna i, vad gör man den av eller finns det att köpa? Eller vad har ni bakom hästarna??

Sv: Körning i skogen

Givetvis kan du dra timmer med en shettis, bara du anpassar lasset därefter.
Däremot ska du inte dra så tungt utan en ordentlig loksele, helst komletterad med baksele. Hästen kan inte dra med hela kroppen i en bröstsele, den är till för att dra lätt och är därför smidigare.
En timmerkälke kan du säkert hitta på nån auktion, det finns massor av dem kvar. Eller sätt ut en köpesannons i lokalpressen. Du hittar dem nog inte hos hästfolk, utan hos gamla bönder.
Tänk på att det tar på musklerna att jobba i skogen, skritta av ordentligt när ni arbetat färdigt.
Lycka till!

Tack!
Men jag har inte hittat nån nog liten timmerkälke... vi har några hemma i en gammal lada, men de är anpassade för nordsvensk :smirk: ... finns det verkligen så små att de passar shettis?

Har hört talas om nån "pulka" eller "sax", vart får man tag på det, eller hur ser de ut?

Går det inte att bygga om den du har? :idea:
Försök med det, det är ju ingen skada skedd om det inte går, om ni ändå inte ska ha den till nå´t

En sax är en "klo" som man nyper fast stocken i - du behöver i vilket fall ha en loksele om du ska dra "tungt " med din shettis.
Det finns sådana till vettigt pris och går aldeles utmärkt att använda vid vanlig körning också. Självklart ska du köra i skogen med din shettis - dom gillar ju att jobba.
Det vete sjutton var man får tag på vedslädar för småhästar, ett alternativ är att låta någon tillverka en mindre modell av draglinor och vad nu pinnen (- totalt hjärnstopp - schackel kanske )heter som dragkättingen är fäst i med klenare kätting än till storhästarna.

Om du köper sax eller grip så tänk på att inte ta en med bara två "armar" för då fastnar stockarna i överallt och man släpar m sig en massa ris. D fastnar i dem m tre åxå men inte lika mkt. Det ska finnas en grip med ngn sorts skydd över att det glider lätt å inte fastnar i allt men jag vet inte varifrån. Lunnegrip är ett namn som poppar upp i mitt huvud, kolla det. Nackdelen m grip är att du bara kan ta en stock i taget men med stor variation på storleken.
Det är verkligen kul att jobba i skogen m shettis, man blir så imponerad av deras styrka å arbetsvillighet!
Loksele är dock ett måste när det blir tyngd på.
Lycka till och ha bara skoj!

Tänkte på det med loksele, vilket jag ju också har tänkt mig om jag nu ska köra lite såhär... hon är väldigt liten och tunn (ja inte runt magen kanske :smirk: men annars), finns de till minishettis? Det borde de väl finnas antar jag...

Ska kolla det där med saxen också, något sådant borde ju vara ok.

SJM tillverkar en åttahjulig skogsvagn för shettisar, med möjlighet att köra par i oxå (kostar typ 20 000:-, men vilken vagn sen!)
Domänsax kostar runt 1500:- mkt bra att släpa virke av alla storlekar, har man inte loksele så får man väl dra lite lättare, men det är ju en utmärkt manövreringsövning för hästen.
Timmerdoningar, ja, själv har jag bla en gammal mansdragen sådan, med både bock och get, bocken änvänder vi fn när vi kör in våra fjordisar. Kolla om du kan få tag på någon sådan timmerdoning.
Hans Sidbäck har iallaafall i samarbete med SJM utvecklat lite shettisprylar. Tror firman heter Sjulsgårds mekaniska i sin helhet.

Det finns en mycket bra bok om Skogskörning med häst, tror förfataren heter Hans Siadbäck. Kolla på biblioteket. Där finns mycket kul att läsa, och bilder på ex doningar, saxar, selar och kälkar, så du vet lite vad vi pratar om.

Häls. Embla

Tack för tipset.
Vet dock vad både saxar och kälkar osv är, har en liten lätt utbildning genom mitt gymnasium där vi fick "arbeta" i skogen :banana:

Ok, boken är bra läsning i alla fall, man lär sig mycket knep och teknik och så med.
Jag kör för övrigt gärna in mina shettisar, och andra hästar i skogen, dom tycker ofta det är jättekul. problemet är bara att ardennern tycker det är så kul att jag inte hinner med, jag får småspringa över stock och sten....
Bra för konditionen på både häst och kusk ;)

Lycka till!

Hej!! min pappa har byggt en liten timmer kälke till våran shettisar som vi körde med när vi var mindre.. gick jätte bra å köra med den! och kul va det! se om inte någon kan bugga en?! lycka till

Var inte rädd för att åka på skogskörning med din shettis.
Jag var på en trevlig skogsdag i söndags. Det var en shettis med där och det var väl mera så att man fick skämmas för lasset efter min nordsvensk när man såg vad shettisen drog.

EmblaAsk skrev:
Det finns en mycket bra bok om Skogskörning med häst, tror förfataren heter Hans Siadbäck. Kolla på biblioteket. Där finns mycket kul att läsa, och bilder på ex doningar, saxar, selar och kälkar, så du vet lite vad vi pratar om.

Häls. Embla
Är det det exakta namnet på boken??

Letar böcker om körning vilket inte är det lättaste :mad: HAr ni någon ni kan rekommendera?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 963
Senast: shia
·
Körning Har från flera håll nu fått höra att de enda lokselarna som duger något till är Tärnsjös. En ny Tärnsjösele ligger dock liiite över min...
Svar
11
· Visningar
5 999
Senast: agtatoon
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 271
Senast: Mezcal
·
Körning Har en 9årig connemaravalack som jag länge har velat ta upp körningen med. Han var körd en hel del när jag köpte honom av uppfödaren för...
Svar
3
· Visningar
1 719
Senast: a_c72
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Border collie?
  • Är dagens hundägare eller hundar problemet?
  • Täcke...

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka