Körning- hur gör man?

A

Amanda

Hej!
Jag har en ponny (140cm mkh) som är inkörd av hennes förra ägare. Nu funderar jag på att börja köra henne lite så smått igen, men problemet är det att jag inte kan någonting alls om körning. Därför vänder jag mig till er kunniga människor med några frågor!

1. Vad ska man har för en vagn om man bara vill "hobbyköra" lite. har sett att det finns något som heter rockard, vad är det för en vagn? vad har man en sådan till?

2. vad sak man ha för en sele. Förstår att det säkert är olika beroende på vilken vagn man har, men säg att jag har en rockard,( det är den enda vagn jag känner till) vad ska man ha för en sele då??

Jag är för alla svar på mina frågor och även om du har något annat tips eller råd till mej som ska börja köra lite med min lilla pålle!! Allt tas tacksamt emot!:bump:

MVH Amanda

Sv: Körning- hur gör man?

Det som i stort sett alltid fungerar är rockard och bröstsele. Jag tycker du ska ta kontakt med någon som kör där du bor, kolla på www.kuskringen.nu där finns listor på tränare och distriksgrenledare. De hjälper dig säkerligen trots att du kanske inte vill tävla (just nu;)). Även om hästen är inkörd kan det vara bra att ta några lektioner för din skulle hur du selar, spänner för och grundläggande körning.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 692
Senast: Freazer
·
Körning Min ponny som precis är inkörd skenade igår med sin rockard. :( Orsaken var att svängeln lossnade och slog i hennes bakdel och sedan...
2
Svar
36
· Visningar
5 908
Senast: Lynxsa
·
Körning Jag är sugen på att testa att köra min kallblodstravare. Han är en fd detta travhäst och gjorde sista loppet 2020. Jag har noll...
Svar
12
· Visningar
2 682
Senast: CaisaCax
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 884
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30