kornfrågor mm

Oj! Snacka om att hetsa upp sig. :) Jag råkade bara svara till den som skrev sist. :o
Sedan så tycker jag fortfarande att det är löjligt att sitta här och skriva till mig både du och ameo i stället för att göra en foderstat själva åt henne.
 
Att sänka är inget alternativ i det här läget! Men när jag går över på det nya höt tar jag ju bort proteinfodret och då 20 MJ och att fylla ut det med hö tror jag inte går. Och jag vill inte ge mer korn.

Att blöta kornet gjorde att han inte kunde knuffa ut det utan var tvungen att äta upp allt.

gejsa du måste ha räknat fel på mg-värdena, jag får det till att de täcks av inbart höt men inte ca och p.
 
Nu har jag inte kikat närmare på vad du ger, men har du provat olja? Det funkade jättebra på min häst när hon behövde gödas utan att få mer i huvudet.
 
Nej jag skrev ju det längre ner att jag inte orkade räkna ute Ca och P bara behovet då. Men om du vill så kan jag räkna ut en ny foderstat åt dig med 150 Mj? Eftersom ingen annan vill göra det menar jag.
Var bara orolig att det skulle bli för mycket åt din häst. Det låter så himla mycket tycker jag. Tex min fjording får bara 55 Mj :D.
Säg vad du vill ge helst så får jag se om jag åstadkomma något åt dig.
Hur mycket rids hästen? Var det 500 kg hästen vägde? Vad är det för häst? Tycker det är intressant och veta. :)
 
Du får gärna räkna :bow: Fullblodkorning, 500 kg, Jag har räknat på 50% arbetstillägg. Han äter idag 12 kg höt, 2 kg hippo alfa, 3 kg korn, 0,5 kg havre, 0,11 kg hippo plus 0,3 kg betfor.
 
Kan du inte byta ut kornet mot Hippo basic då? De har rätt lika värden vad jag förstår och den andra hippo maten verkar ju gå ner?
 
Ja nu har jag räknat och det är inte lätt.
När jag räknar så blir det 146 Mj och 1067 smrp. En kvot på 7,3 undrar om det är lagom?! :confused:
Om han orkar äta så blir det då: 14 kg hö, 0,3 betfor, 1 kg hippo Alfa, 3 kg korn, 1 dl blå mineraler.
hippo plus hade jag inte i mitt program så jag vet inga värden på detta. :smirk:
 
:bow: Jag får försöka få i honom mer än 12 kg, troligen kommer jag ge mer i hagen så det ska nog gå.
Hippo Plus innehåller 140 Ca 30 P och 20 Mg.
 
Men utan Hippo Plus så blir det dom där värdena. Så det borde väl räcka. Jag menar 14 kg hö blir hästen nog bra mätt på. Står han/hon ensam i hagen så kan du ju ge för hela dagen. Perfekt egentligen. Då hinner han/hon ju äta upp iaf. Men jag kunde inte få ihop det utan så mycket hö. Någon annan kanske känner sig hågad. :( :)
 
Ja men det är ju tråkigt och äta, helst ska maten springas ner, men tanterna vill inte springa med honom. :cool:
 
Jag har gjort ett annat förslag...

13 kg hö (det nya du skulle få.)
1 kg lucern
2 kg korn
2 kg hippo champ
0,3 kg betfor.

Ger 150,6 Mj 1079 smrp Kvot: 7,16
ca/p kvot: 1,65

Eftersom korn innehåller så mycket stärkelse tycker inte jag att den ska vara mer än 50% av kraftfodret.
 
Åh den gillade jag :) Förutom lusernet då, det avskyr han.
Hippo Champ måste jag genast läsa mer om.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 215
Senast: Zamira
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 564
Foder & Strö Har för första gången fått sätta tänderna i en grovfoderanalys! Är inte helt nybörjare då jag fått räkna lite via ridskolan innan, men...
Svar
6
· Visningar
1 431
Senast: lady_vip
·
Foder & Strö Jag äger en dräktig sak som matvägrar i tid och otid. Hon går in i högdräktighet i slutet på januari/början på februari. När hon inte...
Svar
2
· Visningar
1 063
Senast: elle12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Vad läser du just nu?
  • Kärleksuttern

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp