U

undrande

är det någon som kan mycket om korn som hästfoder?? Har förstått det som så att korn ska inte ges enbart, utan som komplement tillsammans med havre...att hästen inte riktigt kan tillgodose sig kornet utan "hjälp" av havren. Stämmer detta?
Min häst går nu på ca 13 kg hösilage (mkt protein i), 2,5 kg GROOV och en näve betfor (för att blöta upp grooven...).Ger fodret på fyra olika tillfällen så att hon aldrig behöver "gå på tom mage". Hon är jättefin i hullet och musklerna börjar ta form...men hon är pigg så in i bänken...Hon är och kommer alltid att vara en väldigt framåt häst, men vill försöka få henne lite lugnare om det går...En häst i stallet går på enbart kornkross och det har dämpat denna, men vill kolla om det faktiskt är bra att bara ge korn (+miner).Kan man blanda korn och Groov tex??

Sv: Korn???

Utan att vara någon expert tycker jag att korn kan vara bra. Det jag fått lära mig är att korn aldrig ska ges enbart. Det kan tydligen skapa oreda med magen/tarmarna och speciellt fång- och kolikhästar ska helst inte ges korn. Mina hästar spinner iväg på vanlig havre, så jag har minskat havren med hälften och ersatt den med korn. Enligt "de som kan" ska man ge 1/3 korn per giv. Jag använder mig också av Betfor, och på sitt sätt kan det vara bra att alltid blöta maten, eftersom krossad mat i regel är så torrt. Idag finns massor av olika havresorter. T.ex ska den sk "matildahavren" vara bättre till hästar som "varvar upp" på vanlig havre. Jag har faktiskt inte varit med om att korn varit dåligt för någon av mina hästar, utan de "står sig" bra även på korn. Lycka till med pållen!:)

Korn kan vara direkt farligt att ge vad jag har hört, därimot Krossat korn kan man ge

Har aldrig hört att korn ska vara farligt att ge enbart och då har jag ändå gått naturbruk inriktning hästhållning och där läst både foderlära och lärt mig räkna foderstater. Och ingen i stallet har heller aldrig hört talas om det.
Har dock lärt mig att vissa hästar kan visa allergiska reaktioner mot korn och därför är det extra viktigt att man vänjer hästen försiktigt.
Jag bytte ut krafft grov till korn istället till min häst för ett halv år sedan och hon får nu enbart korn och funkar jättebra på det. Hon får korn pga att hon blir väldigt het av havre.

Obs! Jag pratar självklart om krossad korn. Hel ska man aldrig ge! Det är farligt för hästar!!!

whalan skrev:
Obs! Jag pratar självklart om krossad korn. Hel ska man aldrig ge! Det är farligt för hästar!!!
Nej det är det inte! Däremot har hästen svårt att smälta den hårda kärnan, det är därför man ska krossa, stöpa eller grovmala kornet. Stöpa = hälla kokande vatten över elelr låta stå ca 12 timmar i kallt vatten. Det är sanningen...

Korn innehåller mer stärkelse men mindre fett jmf med havre. Korn har även en sämre proteinkvalite än havre så det är därför man inte ska ge enbart korn till växande individer. De behöver ha mer lysinrikt foder för att få i sig tillräckligt med bra protein.

Det mesta av kornets stärkelse passerar ner till grovtarmen där det spjälkas av mikrober. Det är därför viktigt att man inför korn lååååångsamt i foderstaten för att undvika en störd tarmflora.
//marti

Jag har hört att man inte bara ska ge hästar korn, för att de inte kan ta det till sig då? Stämmer det, fodrar nämligen mina med enbart korn o märker ingen skillnad mot när jag använde krafft grund oxå. Ger olja för ökad energi däremot

Jag ger mina bara krossat korn med mineraler o b-vitamin just nu. De mår bra och är välhullade och inte nervösa knippen som vissa av dem blir på havre. Så varför skulle man inte kunna ge enbart korn?!

Tack för svar!!:) Känns som jag hade lite koll ändå då...
Har köpt hel korn nu.. (har förmånen att ha en kross!!) Började igår att intodusera detta i fodret!! Ger bara någon deciliter nu i början... ska prova ett tag och se om lilla damen varvar ner lite mer... :) Kanske en komb på hälften groov och hälften korn kan funka...??Jaja det är väl bara att testa!!!

marti130 skrev:
Om du läser i mitt inlägg en bit upp så gäller det unghästar som behöver ha mer lysin i sin foderstat.
//marti
Lysin i korn 3,5% av råproteinet.
Lysin i havrekärna (skalad) 3,8% av råproteinet.
Jag ser ingen större skillnad på det jag.

Medans potatisprotein 8,1% av råproteinet - där så blir det skillnad.

Senast ändrad:

Inte_Ung skrev:
Lysin i korn 3,5% av råproteinet.
Lysin i havrekärna (skalad) 3,8% av råproteinet.
Jag ser ingen större skillnad på det jag.

Medans potatisprotein 8,1% av råproteinet - där så blir det skillnad.
Ja, jag har läst det i en tabell i "Hästen - näringsbehov och fodermedel" men sen skriver Planck i "Hästens näringsbehov och utfodring" sid. 168 att: "Korn kan vara enda kraftfoder för vuxna hästar, speciellt om man inte kräver snabba arbeten. Till växande hästar bör korn kompletteras med havre, sojamjöl eller något annat lysinrikt fodermedel för att få en tillräckligt hög proteinkvalitet" (min kursivering).

Vem ska man lita på om inte Planck?
//marti

marti130 skrev:
Nej det är det inte! Däremot har hästen svårt att smälta den hårda kärnan, det är därför man ska krossa, stöpa eller grovmala kornet. Stöpa = hälla kokande vatten över elelr låta stå ca 12 timmar i kallt vatten. Det är sanningen...

Korn innehåller mer stärkelse men mindre fett jmf med havre. Korn har även en sämre proteinkvalite än havre så det är därför man inte ska ge enbart korn till växande individer. De behöver ha mer lysinrikt foder för att få i sig tillräckligt med bra protein.

Det mesta av kornets stärkelse passerar ner till grovtarmen där det spjälkas av mikrober. Det är därför viktigt att man inför korn lååååångsamt i foderstaten för att undvika en störd tarmflora.
//marti

Okej...Jag har lärt mig att det är farligt pga att hästarna inte kan smälta den hårda kornkärnan...men orkar inte argumentera om saken.

Sen gör man som man vill om man vill krossa kornet eller stöpa det.

Angående korn som enda kraftfodermedel så råder det delade meningar om den saken när det gäller växande hästar.
I boken "Hästens Biologi utfodring och avel" står det följande:
"Korn används med fördel som kraftfoder till växande unghästar, dräktiga och digivande ston och till de hästar som blir överenergiska av havre"

Angående det sista du skrev så gäller det alla fodermedel. Jag påpekade bara att hästar kunde visa allergiska reaktioner mot det och därför är det ännu viktigare att vänja hästen långsamt jäntemot andra fodermedel. Generellt gäller 3 veckors vänjningstid för alla fodermedel, just för att microorganismerna ska hinna vänja sig och ställa om sig.

marti130 skrev:
Analyserna!
De gissar inte, de vet.
Havre är inte heller något riktigt bra proteinfodermedel till växande hästar.
Potatisprotein och soja är.
Lusern är också bättre än havre.

Man kan utan problem ge enbart korn, har gjort det till och från i flera år. Korn och groov är en jättebra kombination!

marti130 skrev:
Ja, jag har läst det i en tabell i "Hästen - näringsbehov och fodermedel" men sen skriver Planck i "Hästens näringsbehov och utfodring" sid. 168 att: "Korn kan vara enda kraftfoder för vuxna hästar, speciellt om man inte kräver snabba arbeten. Till växande hästar bör korn kompletteras med havre, sojamjöl eller något annat lysinrikt fodermedel för att få en tillräckligt hög proteinkvalitet" (min kursivering).

//marti

Skillnaden i kvalité och mängd av protein varierar mer mellan olika sorter och partier av havre resp korn än mellan de två sädesslagen. I genomsnitt tar det ut sig.

För föl och unghästar är spannmål som lysinkälla ganska ointressant. Det går åt ungefär 10 kg havre för att tillfredsställa drygt hälften av en medelstor ettårings lysinbehov. Som marginell lysinkälla, när det bara fattas några gram kan spannmål fylla en funktion förståss. HH.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 866
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 985
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 453
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 495
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama