P

prince77

Vad ger ni per kg för krossad korn?
fattar inte att det ska vara så himla svårt att få tag i till et rimligt pris :cry:
 
Ca. 1 kr. jämfört med 3 kr. eller nåt på Lantmännen som inte alls är särskilt billiga. Numer köper jag helt korn och krossar själv och ger samma pris.
 
ok här får man ge 2.5 för korn och jag vill komma billigare undan.
Jag krossar havren själv och det blir som havregryn. Kornkross blir ju som mjöl, använder man nån annan sorts krossmaskin eller kan man krossa korn precis som man krossar havre?
 
Jag ger 2,25/kg. Då är det levererat till stalldörren o jag är garanterad att det är krossat tidigast kvällen innan leverans.

Åker jag o hämtar själv så ger jag 2,14/kg o får vänta på att det krossas.

Det tycker jag iaf är ok.
 
finns det något negativt med att krossa kornet som havren?
 
Krossad havre och korn har kortare hållbarhetstid än hela korn.
 
jag menade om det var samma sak att ha krossat korn som va som flingor eller att ha korn som är krossat till mjöl?
 
Det är väl upp till dig hur hårt du vill krossa dit korn. Vill du ha det som mjöl så krossa det så hårt. Jag brukar se till att det är krossat men inte som mjöl och har aldrig sett nån ge så hårt krossat.
 
jo men det man köper är ju som mjöl(tycker jag :) )
för hel korn ska man ju tydligen inte ge så därför undrade jag om vanligt "havrekrossat" var ok :)
 
Det korn jag köpt på Lantmännen ser ut som det jag krossar själv, "vanligt havrekrossat" alltså. Det är väl bara att prova dig fram med krossen.
 
Du har kanske haft otur och fått spillet som tappas i slutet av krossningen... Har hänt mig några gånger och då har jag fått byta säck!(Man ser det ju inte förrän man har öppnat den!) Krossad korn brukar vara väldigt likt krossad havre i flingstorlek, färgen skiljer sig något.
 
nej nej alla säckar har varit så, menar ni att man ska kunna se "flingor" o krossen?
 

Liknande trådar

Utrustning Gekås ny påsar (de stora) har väldigt dålig hållbarhet. Vad ska man köpa i stället till rimligt pris. Ska klara 9 kg hösilage.
Svar
19
· Visningar
1 046
Senast: Jeps
·
Foder & Strö Hej! Har i år svårt att få tag på halm, har inte tillräckligt mycket kvar för att fortsätta ge som jag gör idag. Finns det andra saker...
Svar
3
· Visningar
801
Senast: warg
·
Övr. Hund Min ena gamla hund är mer eller mindre döv och eftersom han inte kan vara lös längre när han vimsar iväg får han ha rullkoppel. Köpte...
Svar
6
· Visningar
1 111
Senast: Milosari
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 973
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp