Korn i förhållande till Krafft?

fialotta40

Trådstartare
Om man ska ersätta en del av Krafften med kornkross, kan man generellt säga att man ersätter det rakt av? Alltså en liter Krafft kan ersättas med en liter krossat korn? Jag förstår att det bör räknas fram ordentligt men på ett ungefär alltså? Någon som vet?
 
Sv: Korn i förhållande till Krafft?

Vilket kraftfoder ger du nu då? Det finns ju några att välja på... ;)

Man får titta på vad fullfodret innehåller för att kunna jämföra, och sedan se hur mycket av kornet som ger samma näringsvärde.
 
Sv: Korn i förhållande till Krafft?

Ok! :)

Groov är lite likt korn, så om du inte ger några större mängder kan du nog byta rakt av.
Kornet är dock något mer energirikt och kalciumfattigt, så viss kompensation med mineralerna
kanske du får göra.
Här har du värdena (Värdena på korn är normalvärden):
Groov:
9 MJ
90 g Smrp
6 g ca
5 g p
3 g mg

Korn:
11 MJ
90 g smrp
0,5 g ca
3,5 g p
1,1 g mg

Värdena gäller per kg foder, så det är ju inte säkert att det stämmer om du byter en liter Groov mot en liter korn.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 563
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 398
Senast: valy
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
24 746
Senast: Klara
·
Hemmet Jag har en idé om det perfekta skåpet/minigarderoben. Tyvärr verkar ingen annan dela min vision, så jag hittar ingenting att köpa...
2
Svar
28
· Visningar
1 690
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp