Korn hämmar tillväxten?

C

Carina&Ludde

Hörde igår, av en bekant, att nya rön säger att man inte skall ge hästar som är yngre än 4 år korn då det hämmar tillväxten.

Någon annan som vet?

Har själv en 2-åring och en 3-åring och båda får kornkross och nu undrar jag om ett byte till havre är nödvändigt (vill inte påverka deras tillväxt genom felaktig utfordring).

Carina

Sv: Korn hämmar tillväxten?

Är inte säker på detta men har funderingar. Har hört talas om en undersökning (detta genom djursjukhuset i Helsingborg) där man uppgav att utfodring med korn (kross eller hel spelar ingen roll) medför att hästen inte kan muskla alls. Har själv ett stort halvblod som jag haft sedan han var ett och ett halvt år. Han har fått i huvudsak kornkross (någon enstaka gång lucern också). Han har haft fruktansvärt svårt att få några muskler. I dagsläge får han ca 3/4 kilo kornkross per dag men han får också Krafft Grund och Cool Mix. Detta har medfört att han har blivit jättefin i muskulaturen.

Tror därför att det kan ligga något i att korn kanske inte hämmar tillväxten men i alla fall inte bidrar till den.

Jag ger mitt sto korn och hon har inte några problem med musklerna...

Jag har alltid gett mina unghästar korn.. Min snart 2 åring får hälften vetekross, 25% korn kross och 25%havre kross. Jättefin i hull och muskler och blank och fin i päls.. Enda nackdelen är om hästen har känslig mage är kornet ganska hårdsmält.

När det gäller växande hästar så är det viktigt med lysin o här ligger korn lågt, därför rekomenderar man inte korn som huvudsakligt kraftfoder till unghästar.
PL

Oj, då! Min arab föddes upp på korn (pga temperamentet:angel: ) och han blev 169 cm i mankhöjd när han blev färdigvuxen... Undrar vad som hänt :idea: om de gett honom havre?

Personligen så tror jag att havre har en bättre aminosyrasammansättning för hästar, men det kanske inte fungerar i alla lägen... Då har man ju kanske inget val, eller?

Ojdå.... alla mina hästar får svarthavre och korn i lika stor mängd. Har en åring, en mittemellan och en gamling.

Vad ska jag ge då då? Bara svarthavre?? De har fri tillgång på grovfoder som inte är analyserat. De får betfor och kli oxå.

Kan en häst muskla på bara betfor, grovfoder och kli?? Vill helst inte att mellanponnyn ska få nåt kraft alls, hon är lite tjock och väldigt pigg.....

Tips?

Hur mycket muskler en häst får beror väl ofta på hur den tränas, samt naturligtvis vad den får att äta. Men är det inte protein som kroppen använder sig av för att bygga muskler? Och där är väl havre och korn ganska lika, har jag för mig...

Lysin i skalad havre 3,8% av proteinet,
i korn 3,5% av proteinet.
Jag ser ingen direkt livsavgörande skillnad där faktiskt.

Carina&Ludde skrev:
Hörde igår, av en bekant, att nya rön säger att man inte skall ge hästar som är yngre än 4 år korn då det hämmar tillväxten.

Någon annan som vet?

Har själv en 2-åring och en 3-åring och båda får kornkross och nu undrar jag om ett byte till havre är nödvändigt (vill inte påverka deras tillväxt genom felaktig utfordring).

Carina

Varifrån kommer rönen? Kan vi få fram en källa? Finns det något skrivet på internet eller i en tidningsartikel eller undersökning från t.ex. SLU?

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 293
Senast: Petruska
·
Foder & Strö Jag har just tagit hem en 4-åring på foder. Den kom från Polen för ca 4 v sedan och är runt 165 cm. Men tunn och muskelfattig :( Jag...
Svar
15
· Visningar
2 488
Senast: juvelen
·
Foder & Strö "Grannen" ska ev beställa hem en pall av detta foder,och frågade om nån var intresserad av att köpa. Min pålle har varit jättesvår att...
Svar
17
· Visningar
2 984
Senast: fleur
·
Foder & Strö alltså jag hoppas detta inte ses som "foderstat åt enskild häst" för det jag mest vill ha reda på är ju vad ni tycker om KRAFT MUSLI DET...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
11 699
Senast: mahlmt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet