Korn+betfor= farligt att svälla ihop?

Shimzy

Trådstartare
Ikväll i stallet kom det fram att några i stallet tror att det är farligt att låta korn ligga i blöt ihop med betfor.. att det då bildas toxider (gifter)

stämmer detta?

jag ger själv inte korn men låter min havre och betfor ligga i samma hink och vatten och har så gjort i flera år och min häst lever iallra högsta grad.
men dem menade på att det var ok med havre och betfor men inte om kornet ligger ihop med betforen?

min nästa tanke blev då givetivs om man ger korn och betfor i samma mål fast dem ine legat i samma hink måste det väl ändå blandas i mage/ tarm..? bildas det toxider där då med?

snälla upplys mig om hur det ligger till med detta?

Mvh Shimzy
 
Sv: Korn+betfor= farligt att svälla ihop?

precis vad jag tror ;)
men tänkte jag frågar och ser om nååågon mer hört talas om detta ..
 
Sv: Korn+betfor= farligt att svälla ihop?

Haha. Allvarligt. Du måste fråga vad dom har fått det ifrån!!
Alltid lika intressant när det kommer sånadära påståenden. :angel:

Dom kan ju inte bara säga att dom "har hört" eller "tror", de måste väl ha en teori om det också? Skulle vara kul att höra den teorin...
 
Sv: Korn+betfor= farligt att svälla ihop?

skulle tydligen hört det på ett foder seminarium..?
men jag skall kolla upp detta mer noga idag exakt var dem hört det... ;)
för jag själv tror inte en sekund på det.. ;)

skriver igen senare när jag vet VART dem hört det :D
 
Sv: Korn+betfor= farligt att svälla ihop?

Råttan i pizzan...det var onekligen ofantligt korkat. Man skulle altså inte kunna baka bröd som innehåller te.x sirap och kornmjöl? Suck...
 
Sv: Korn+betfor= farligt att svälla ihop?

Jag har också gjort så och min häst lever hon med.

Har fått höra liknande kommentarer som du men struntat i det eftersom det verkade ologiskt.
 
Sv: Korn+betfor= farligt att svälla ihop?

Det som jag har märkt är väl att korn som ligger i blöt för länge (ung. ett dygn) luktar som jäst.
 
Sv: Korn+betfor= farligt att svälla ihop?

Precis, det skulle väl vara det att foder som är konserverat genom torkning (som spannmål, då) blir förstört om det ligger i blöt för länge. Å andra sidan ska ju inte betforn ligga så länge att den börjar jäsa den heller. Men det är ju en allmän foderhygienfråga och har inget med själva blandandet av foder att göra.
 
Sv: Korn+betfor= farligt att svälla ihop?

Isf har jag under flera års tid förgiftat mina hästar, då jag blötlagt betfor, kornkross och hel havre tillsammans. :p
 
Sv: Korn+betfor= farligt att svälla ihop?

'Allt' foder som ligger i blöt så länge blir ofräscht.
Det är som sagt (dålig) foderhygien och inget annat.
 
Sv: Korn+betfor= farligt att svälla ihop?

Ja, men tror det är vanligare att man blöter korn för att det "dammar"
 

Liknande trådar

Foder & Strö hur länge måste betfor egentligen stå i blöt innan man kan fodra det? och hur länge kan det stå innan det blir dåligt? Om man betforn...
2
Svar
24
· Visningar
2 658
Senast: Izzy
·
S
Foder & Strö Hej. Jag måste fråga, ja har en häst som blir stirrig av havre vi bestämmde oss för att ge honom korn istället och han blev genast...
Svar
18
· Visningar
1 176
Senast: Sanna4
·
J
Hästmänniskan Ska försöka fatta mig kort. Jag står i ett medelstort stall ca 5km från närmaste stad. (Inga bussförbindelser.). Jag har stått där i...
Svar
5
· Visningar
1 619
Senast: Diplomaten
·
A
Foder & Strö Vad jag har lärt mig så måste man låta betforen svälla innan man tar bort vattnet och häller ihop med med den andra maten. Men nu har...
2
Svar
27
· Visningar
2 160
Senast: mahlmt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Träna bommar
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp