Hon jag körde med idag sa i alla fall att "man kan inte komma till provet och tänka att man inte kan/inte kommer klara det, utan man måste peppa upp sig lite" (något åt det hållet i alla fall).
Det där är väldigt sant. Har varit på mental träningskurser där de föreläst om just det där, att vi oftast hamnar i en ond spiral tror att vi inte kan något osv och då går det inte.
Lite som de tog upp ett exempel om två tennis spelare där den ena är jätteduktig och den andra är medioker. De följde dessa tennis spelare under ett åt.
Den duktige träffade 9 av 10 bollar, den andre 5 av 10, under året fortsatte den duktige träffa 9 av 10 bollar, den andre hade bättrat sig och träffade nu 7 av 10 bollar.
De undrade varför, det visade sig att den duktige körde fast i tanken "fasen jag träffade inte sista bollen" och var helt fokuserad på den bollen den missat. Medan den andre spelarens inställning var "YES!! Jag träffade en boll"
De sa även att vi oftast är för hårda mot oss själva och vi berömmer sällan oss själva. Föreläsarna föreslog att spela in på t ex. mobilen röstmemon där man bara säger positiva saker om sig själv, sen lyssnar man på det. Första gången man lyssnar på det kommer det kännas konstigt att dels höra sig själv och dels de positiva sakerna, vi är inte vana vid det.
Tanken är ju mer man lyssnar på det ju mer kommer det kännas bra/okej att ge sig själv mer beröm osv.
Det har hjälpt mig ihop med ett motto "jag kan, jag vill, jag ska" där jag intalar mig själv att jag kan, sen att jag vill göra det och sist att jag ska göra det.
Dessa inställningar/tankemönster kan man ha hjälp med när man kör också. Jag vet själv att jag haft riktigt dåligt självförtroende när jag tog mina körkort, jag trodde inte jag skulle klara det eller att jag inte kunde, men jag kunde visst och jag klarade det.
Har själv varit den som strävat efter att va perfekt och satt ribban jättehögt och när jag inte når upp till kraven jag satt på mig själv får självförtroendet en törn. Nu har det blivit mycket bättre.
Vet inte om detta inlägg kan vara till någon hjälp, men kanske lite.
Du kommer fixa det, jag trodde inte jag var redo för min första uppkörning men min körskolelärare sa att jag var det, sen gjorde jag som jag på körlektionerna, enda skillnaden var nog att jag hade nog lite extra fokus. Gick hur bra som helst, även om jag var lite nervös.
Tror som sagt det kommer gå bra för dig också.