Korkat att inte spattröntga vid köp?

Sv: Korkat att inte spattröntga vid köp?

Det är nog inget bolag som kräver spattröntgen på lägre prisklasser, men det hindrar dem inte att vägra betala ut pengar om de anser att spattaen fanns vid köp. Mitt bolag verkade tycka min spattröntgen på en häst som med stor sannolikhet inte skulle visa sig ha spatt (7 år och untan synbara problem) och ville ha röntgenutlåtandet vid tecknandet. Det var alltså inget krav, men hade hästen fått spatt några månader senare hade det inte blivit strul på den punkten.

Nej, det krävde de inte. Å andra sidan kunde jag inte bevisa att det inte fanns innan jag teckade försäkringen och således ett fel som skulle kunna upptäckts.

Hanny

Jag är i princip för att röntga vid besiktning för att inte köpa på sig en häst med problem. Men, lite som Elina8 skriver behöver man ta flera bilder ur olika vinklar för att utesluta spatt t.ex. (om man letar efter tidiga förändringar). Jag har varit med om det för min ponny röntgades i samband med hältutredning på klinik och ingen såg några förändringar alls även om vi visste att något var på tok. Hon fick lite Metacam och blev rätt ok. Ett år senare tog vi henne till en annan klinik för samma problem (diffusa) och en envis typ tog nog minst 10 bilder på hasorna och konstaterade sen spatt. Hon behandlades och är nu symptomfri.

Jag har också besiktigat + röntgat + köpt en häst där vet missade en fraktur på strålbenet. Hade jag kollat bilderna ordentligt hade jag sett det själv. Men det är väldigt lätt att se det man redan vet att det finns, och vid en besiktningsröntgen letar man ju lite diffust efter alla typer av förändringar.

Så, besiktningsröntga är i princip vettigt, och större förändringar bör man upptäcka, men det är ingen garanti för att hästen är 100% ok.

Jag och min pojkvän köpte nu i höstas en ganska dyr häst (i våra ögon mätt iaf) och vi spattröntga han före köp, ingen stor kostnad jämfört med priset på han och eftersom planen är att han ska säljas i vår igen så valde vi och röntga han, mest på grund av att vi inte hade lust och betala de höga priset om han haft haft spatt vi köpet :) Och för att det är mycket svårare att sälja en häst med spatt och eftersom han köptes med tanken att säljas när han var mera utbildad så ville vi ha de så säkert som möjligt!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: tara
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 151
Senast: Sassy
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 053
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 168
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama