Korkat att inte spattröntga vid köp?

Sv: Korkat att inte spattröntga vid köp?

Tycker det beror lite på vad man ska ha hästen till, är det ett framtida avelsämne är det väl inte fel att kolla om den har tidiga förändringar.

Likadant om det är en "problemhäst", då är det jättebra att göra en riktigt grundlig undersökning av allt för att utesluta att det är något fysiskt som gör att nuvarande ägare inte reder ut hästen.

Är det en välbyggd, lättriden blivande hobbyhäst som inte visar några tecken till hälta eller ömhet under besiktningen hade jag kanske valt att avstå. Om jag inte fick ett bra pris av veterinären. Rena plåtar utesluter ju ändå inte att hästen får spatt ett par år senare.

Sen tror jag man sett att spatt minskat i frekvens pga att man medvetet försökt avla bort det ur populationen. Fång verkar ha ökat istället...

Fång är väl ändå inget ärftligt och bör väl kanske inte diskuteras i avelsfrågor.

Man kan också uttrycka det så här, det finns inget tillfälle senare i livet du skulle ångra en spattröntgen med stor vånda men det finns en påtaglig risk för att du skulle ångra att du inte röntgat.

Säg inte det, en vacker dag kanske man kommer på det. Var väl ingen som trodde att det fanns en speciell passgen för nåt år sen.

Det beror helt på pris enligt mig.

Ibland kan det vara dumt att leta fel då det enligt veterinär nästan alltid finns röntgenfynd på alla hästar om man letar tillräckligt noga. Så är det ju även med oss människor att många har någon defekt som inte märks av. Om man hittar röntgenfel kan det även bli krångligare med försäkring vad jag har förstått.

Har någon veterinär sagt det appropå spattröntgen och islandshästar?

Inte just spatt men att röntga relativt billiga hästar överlag. Jag var kanske lite otydligt - sorry! ;)

Det man nästan uteslutande talar omi röntgenväg när det gäller är att röntga för att upptäcka spatt, en åkomma som drabbar en stor del av islandshästarna och inte att röntga en billig häst från mule till svans för att hitta alla möjliga röntgenfynd. En billig häst kostar lika mycket i underhåll och veterinärräkningar som en dyr och är lika älskad. Den enda islandshäst jag inte skulle röntga är en billig äldre häst för promenadridning. Där hade jag kallt räknat med att en ohalt häst hade spatt men att den fungerade med det.

KL

Hade inte heller röntgat en till synes frisk häst, känns inte relevant eftersom det endast visar statusen då. Spatt är betydligt lynnigare än så, plåtar är färskvara det säger ju lite om hur snabbt det kan gå och då pratar vi 14 dagar på röntgenbilder på hasled.

Boj: Precis, det är lite så jag tänker.

KL
En allmän fråga, känns det inte som att spatten minskar något? För ca 10 år sedan så tyckte jag man hörde relativt ofta om hästar som fick spatt, idag känns det inte som att jag hör det lika ofta? Vad är era erfarenheter?

Korkat är det väl inte att inte göra de, de är upp till var och en.
Jag köpte mitt sto helt osedd inge vet undersökning inge plåtar nada.

Det var en ren och skär chansning som gick bra:)

Men köper man en gammal tävlingshäst som gått hårt i livet kan de va en bra ide att kolla upp så hästen inte är alltför försliten i lederna.

Lite intressant med spatt att på bolaget jag jobba för har inte ens spatt som topp 3 på skador/sjukdom på islandshäst.

Vår veterinär säger det är lika vanlig som på storhäst men den upptäcks oftare i aktiv stadium då det ger problem med tölten.

Jag köpte min häst oröntgad som 8 åring. Gick igenom gårdsbesiktning. Han hade inte gjort alltför mycket innan jag köpte honom, men var grundriden.
Ett par månader efter blev han halt och vad vet kunde se var det ingen "ny" spatt, utan den hade med största sannolikhet synts om han röntgats.
Fick bekymmer med försäkringsbolaget som inte tog något, eftersom jag inte kunde visa att han inte hade spatt när jag köpte honom... Nu stod jag med en halt häst och en kass försäkring... Hästen tyckte jag redan om så jag fick sälja min lägenhet för att operera hästen. Fortfarande efter 10 år har jag samma häst, nu som promenadhäst...

Så nej, jag lägger hellre 2000 på röntgen nästa gång jag köper islandshäst...

Det ansågs vara den bästa metoden för att få bra läkning och största hoppet att få honom
fungera som ridhäst fullt ut. Tror inte metoden används längre...

Vad hade du för försäkring då?

Jag kollade med Agria och de kräver inte spattröntgen på hästar under 100.000:- , men det kan ju säkert variera bland olika bolag.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: tara
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 151
Senast: Sassy
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 053
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 168
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama