Sv: Korkat att inte spattröntga vid köp?
Kan ju dela med mig av hur jag tänkte när jag köpte min. Hon var då 5 år och inriden som 4, dock inte så mycket riden.
Jag provred, tittade själv och tog hjälp av en kompis. Känner alltid av lite extra både i ridning och klämmer lite för att kolla om hästen har ont någonstans. Om hästen inte verkar spänd eller markerar någonstans och är helt ren på longer- och böjprov så ser jag ingen anledning att röntga.
Jag tänker som så att om hästen inte har problem med det idag så spelar det ingen roll om det finns något på röntgen. Men det kräver ju att man faktiskt kan känna av att hästen inte har några problem, vilket inte alltid är så lätt. Är man minsta osäker tycker jag att man ska kolla upp det extra på klinik.
Men är det en ung häst som inte visar några problem så tycker jag inte det är nödvändigt.
Hästen kan ändå få problem några månader efter köp, så jag tycker inte det är någon garanti att röntga.
Jag provred en häst som jag tyckte var lite spänd i ena sidan, lite ojämn. Inget större problem, definitivt ingen hälta. Men efteråt markerade den lite när man palperade länden. Det räckte för att jag skulle dra öronen åt mig på en så ung häst (4 år) men om jag hade fastnat lite mer för honom så hade jag definitivt kollat upp detta extra innan köp.
Skulle det vara en häst som jag verkligen ville ha som jag märkte nåt med så skulle jag kolla upp det extra för att se hur stort problemet är (om det är värt risken så att säga). Men om hästen verkar frisk så hoppas jag på det bästa typ.