"Korkade valp-ägare" eller "Hur f**n tänker folk?!"

Swat

Trådstartare
"Roade" oss med att åka in akut till vet. igår då den yngsta hunden lyckats riva sej i ögat... Väl på plats blev vi väl omhändertagna och hunden kontrollerad och "lagad".

På vägen ut stod vi i kö en stund för att få betala och följande utspelar sej då framför våra ögon:

En kvinna med en liten bulldogs-valp i famnen - i sällskap med en man - står före oss. För tjejen i receptionen förklara kvinnan att valpen har gjort illa ett ben vid lek med en annan hund. När receptionisten frågar hur gammal valpen är blir svaret 8 veckor!
Valpens ena ben är väldigt svullet - nästan dubbelt så tjockt som det andra benet! - och när receptionisten tar i benet så skriker valpen bokstavligt talat "för sitt liv".
Receptionisten förklarar snabbt att benet måste kontrolleras av vet. omgående men att kostnaden kommer bli lite högre än vanligt då de kommit in som akutpatient.
Kvinnan undrar hur mycket det kan kosta och receptionisten visar en prislista och förklarar vilka kostnader som gäller på lördagar.
Valpen "kvider" så fort kvinnan rör sej men "hänger" för övrigt endast på hennes arm utan att reagera på omgivningen - vi var flera personer och hundar rummet.

Mannen frågar nu om de kan boka en tid för kommande dag för att slippa akutavgifterna. Receptionisten förklara att det inte finns några bokningsbara tider kvar och att valpen verkligen behöver vård omgående!
Paret ber då att få fundera några minuter på hur de skall göra.

Vi kommer fram och betalar och inser när vi vänder oss om för att gå att paret redan lämnar rummet, på parkeringen ser vi dem kliva in i en 200' bil och köra iväg!!

Hur F***N tänker folk!!??

Vi köper en valp för 20' men har ingen ekonomisk förberedelse alls på att den kan skadas och behöva vet. vård!?

Oturligt nog lyckades jag inte se bilens reg.nummer, för då hade jag kontaktat ägarna och frågat hur det gått med valpen!

/Swat

Sv: "Korkade valp-ägare" eller "Hur f**n tänker folk?!"

Är väl tyvärr så med folk, de själv är värda allt.. men kommer det till djur så "äh, en viss måtta får det vara".

Suck, stackars lilla hund :(

Så ledsen man blir när man läser sådant här :cry:
Stackars valp!

Blir så ledsen över hur folk tänker och hur lite djur är värda:cry:
Hoppas de snabbt tog sitt förnuft till fånga.

Undras om vetkliniken hann få deras namn?
Det är ju ett solklart lagbrott att inte ge sitt djur erfoderlig vård.

Detta kollade jag upp, men receptionisten hann inte registrera in dem, så tyvärr...

Visst är det ett lagbrott!
Och inte bara det, det är ju galet motbjudande att personer VÄLJER att inte ge sin valp adekvat vård TROTS att de insett att den har så ont att de valt att åka till vet. i första läget!!

/Swat

Inte kul situation. Det är bara att hålla tummarna för att de tagit den någon annanstans eller att de tar sitt förnuft till fånga och återvänder till veterinären.

Jourtid när försäkringsbolagen stängt är dyyyyrt, men antagligen hade nog valpen fått stanna över natten och det hade gått att lösa dagen därpå. Eller så var valpen inte försäkrad än...

Inte kul situation. Det är bara att hålla tummarna för att de tagit den någon annanstans eller att de tar sitt förnuft till fånga och återvänder till veterinären.

Jourtid när försäkringsbolagen stängt är dyyyyrt, men antagligen hade nog valpen fått stanna över natten och det hade gått att lösa dagen därpå. Eller så var valpen inte försäkrad än...

Det är ingen ursäkt. Kan man inte få fram pengarna så får man i alla fall se till att man har pengar nog att avsluta djurets lidande. Annars ska man inte ha djur och man bör få ett kännbart straff.

Jag vet att det inte är en ursäkt. Var menat som en allmän reflektion över varför de betedde sig som de gjorde.

Tro mig, jag om någon vet vilken buffert folk borde ha när de skaffar djur om de nu inte vill ta bort hunden för minsta lilla.

kl.

Förresten - ni som är uppfödare. Kräver ni att valpen ska vara försäkrad när den lämnar er? Alltså att försäkring ska tecknas innan hämtning? Vi fick göra så med unghunden - vilket har visat sig vara bra, men jag vet inte om det är vanligt? Annars kan man ju lätt hamna i den situationen att valpen skadar sig och du inte har råd med vården.

KL

Lite OT
Men om man har försäkrat sin valp,gäller inte den vanliga självrisken + eventuella procent i försäkringen precis som vanligt (även om det är akut och helg)?
Eller är det så att det menas att det blir dyrare "bara" pga att vetrinären tar ut mer pengar under jourtid och procenten blir dyrare för ägaren av den anledningen?

Så länge det inte är något riktigt stort arbete(kirurgi,operation mm) för vetrinären att utföra,så borde inte summan bli så mycket högre på procentbeloppet,eller är jag helt fel ute?

Man blir iallafall ledsen över det icke ansvar en del tar för att djuret ska få en tillräckligt god vård:cry:

De allra flesta hundförsäkringar börjar ju gälla för olycksfall per omgående, men har 30 dagars karens för sjukdom (Om man inte tar över försäkringen från uppfödaren!)

Hos den vet vi var hos i helgen så är jouravgiften 1600.- + kostnaden för ev. behandling. Detta täcks av försäkringen precis som i "vanliga fall", dock kan man inte direktreglera på helgen utan måste bekosta besöket och sedan sända in kvittot.

Det som stör mej absolut mest är just faktum att ägarna ansåg valpen så skadad att de åker till vet. men väl där så vill de inte lägga pengar på att få skadan kontrollerad!
Med tanke på hur svullet benet var och hur ont valpen verkade ha så skulle jag inte bli förvånad om benet var brutet! :mad:

/Swat

Tack för svar. Förlåt att jag lånar tråden,men det kan vara bra att veta vad som gäller...
För denne hundägare handlade det då om att betala kontant om jag förstår det hela rätt?

Om man utgår från min försäkring där jag har 1500 kr i självrisk,kunde alltså självrisken "kvittas" mot de 1600 kr för jouravgiften(+ 100 kr) och därutöver är det 20 %(på min försäkring) på resterande belopp oavsett?

Om hundens vetrinärvård hade kostat 10000 så hade ändå mitt belopp blivit självrisken+ 20 % (= 1600+2000 kr) när försäkringsbeloppet täckt upp resterande belopp?

Förutom jouravgiften,är vetrinärvården dyrare på dessa tider också,eller är det bara jouravgiften som kostar extra?

De allra flesta (som har råd med dyr bil o dyr hund) brukar ha kredit på sitt bankort. Eller kunna rodda fram några tusenlappar trots att det ör helg.

Jag blev orolig för lilla C när jag såg att ni varit hos vet. Skönt att det löste sig så lätt! Ögon kan ju vara känsligt. När jag sen läste om den stackars valpen ni mötte där blev jag helt paff! Stackars, stackars lilla liv :(. Hoppas verkligen att det löste sig och att dom vårdade hunden någon annanstans. Jouravgiften var ju ingenting! Vi har saftigare sådanna här nere.

Försäkringen blandas inte in alls i de fall direkreglering ej kan ske.
Dvs kostar det 1600.- i jouravgift + 3400.- för behandlingen så får man lägg ut hela summan = 5000.- Kvittot/kvittona skickas sedan till försbolaget som reglerar ersättningen i efterhand.

Dit vi åkte kostar det 50% mer för alla behandlingar under jourtid. Så det springer snabbt iväg till lite större summor.

Vallhund: Exakt! Kan man köpa en dyr valp + en riktigt dyr bil... Kan man då inte "skrapa ihop" några tusenlappar så borde man kanske inte köpt hunden i första läget!?

/Swat

Eller så åkte dom till en annan veterinär?

Hoppas valpen fick vård i alla fall....

KL
En sak jag har undrat över väldigt länge är varför inte dessa kliniker kan skicka räkning som dom gör på hästkliniker? Jag tror att många hundar skulle få snabbare vård ifall ägaren inte behövde betala direkt.

Finns det någon anledning tro att dom inte skickar räkning när dom gör det för hästar?

Jag vet att vi har när våran hund skadat sej under helgen fått lite småkris när det gäller pengar för vi har oftast verkligen inte tusenlappar att ta från direkt och funkar det inte att direktreglera så blir det svårt med pengar ibland. Men vi har ju givetvis aldrig nånsin struntat i att åka in pga pengarna, även om det varit väldigt svårt vissa månader.

Idioter :eek: Om jag som student med häst, hund och katt kan ta en räkning på 15.000 utan att tveka kan väl dom skrapa fram lite pengar??? :mad:

Blir så otroligt jävla trött på sådant där. Det bevisar bara mitt påstående; bara för att man har lägre inkomst behöver det långt ifrån betyda att man lägger mindre pengar på djuren!

Det värsta är att det inte skulle förvåna mig om dom åker hem och tror att det självläker.. Om dom åker till en vet på måndag så hoppas jag innerligt att denne vet anmäler!!!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka