Körhästar

Vimsan

Trådstartare
Hur är marknaden för körhästar?
Nu menar jag inte shettisar eller nordisar utan halvblod.
Finns det uppfödare som bara inriktar sig till körning?
Ni som tävlar med halvblod, hur väljer ni ut hästar?
Inkörda unghästar eller äldre? Ska dom vara "färdiga" eller utbildar ni dom skälva?
Hur ska dom vara i lynnet, extriört, osv...

//Nyfiken

Sv: Körhästar

Jag kan bara svara på hur det är med ardenner som vi har letat efter länge nu. Vi har letat efter en välkörd häst men inte hittat något. Så nu letar vi efter helt gröna 2åringar som vi kan forma själva.

Då verkar det finnas ett visst behov i alla fall...
Vad kostar en välutbildad körhäst (halvblod)

Du kan nog hitta ett utbildat halvblod från ca 50 000. Men summan uppåt kan noga komma högt, vill du satsa så måste du ut med 150 000. Vet att många importerar från Tyskland då utbudet är bättre på körhästar där.

Då tror jag att det bara är till och skicka iväg en annons för intresse tror jag att det finns.

Har det senaste gångerna haft turen att hitta tillräckligt bra inkörda hästar ifrån kända fyrspannskuskar i sverige och Tyskland.
Tittar i första hand på hästens temprament och gångarter framför allt skritt och trav.
Tittar i första hand på hästar som är dressyr utbildade och har dressyr stam. Då dressyren är viktigast. Då jag alltid vill komma ut och tävla så köper vi oftast hästar som är 6 år och uppåt. Om hästen inte är inkörd så skall de vara välutbildade i ridning för sin ålder.
En bra körhäst som har kapacitet för elitnivå kostar mycket pengar precis som hopp/dressyrhästarna man får räckna med 150000kr och uppåt.
Det finns just nu många bra körhästar till salu, men de flesta expoteras.
/M

Ok. Det låter intressant.
Jag har en halvblodsvalack med svensk flyingestam (E: Tamburin ue: Lansiär) 164 cm hög.
Han är utbildad mvs dressyr men tycker inte det är kul med dressyr.
Var tänkt som hopphäst men jag har blivit feg och vi har bara hoppat runt en meter.
Han är född -95 och har ett perfekt temerament. Han går fram överallt och går ihop med vilken hästa som helst.
Han älskar verkligen att bli kört. Då är han pigg och allert. I dressyren (under ryttare) är han seg och gör inget frivilligt.
Jag har inget intresse av att köra utan har bara gjort det som omväxling och för att han tycker så mycket om det.

Funderar nu på att skippa dressyren, och ev sälja honom som körhäst.

Låter som en trevlig häst! Har du videofilm? Vet flera av mina elever som söker körhästar.
/M

Jag PM:ar dig!

Bilder på honom
{3cfc8d39-bafe-4aef-a68c-ad1545ac110c}.jpg

{89163996-5096-4699-b835-b6fa8a536953}.jpg

{71b5cd6f-f3fa-4a89-85c7-80b25dfd3965}.jpg

Senast ändrad:

När man letar lite kan man hitta både det ena o det andra :D

Här är en äldre bild på honom, han är 6 år och under inkörning.
Var lite irriterad på alla sommarflugor så huvudet for upp o ner.
Hade inte fått så mycket nacke då. Är betydligt "maffigare" idag :angel:

{99e25f4e-dd7f-4d64-a29e-dd05b19b0adb}.jpg

han har då verkligen växt till sig! eller rättare sagt musklat sig.
det är jäkla roligt o se på "före efter" kort på ens häst. frosty tyckte jag såg rätt ok ut som 4åring men nu när man jämför korten nu som 6åring -är det som natt o dag. tänk vad rätt träning gör med kroppen på dem :)

Har du någon bedömning på gångarterna? Treårstest el kvalitets bedömning?
/M

Ja, han är bedömd både som 2, 3 och fyra åring!
Ska leta upp alla sifforna hemma.
Videon är på G!

Visst har han blivit fin!
Ridbilderna är från förra sommaren så nu är han ännu mer musklad!

Lite uppdatering....
Igår testades Latins kunskaper inom körningen.
Både jag, kusk och häst var väldigt nöjda med hans prestationer.
Kusken hade egen sele o maratonvagn med sig.
Hon började med att tömköra honom i ca 10 min för att känna av lite hur han svarade på pisk o tömmar. Han var väldigt uppmärksam och glädjen lös i ögonen på honom.
Efter det gick hon runt vagnen ett varv, rörde skacklar osv... han reagerade inte alls.
Klev lite åt sidan när han skulle backa intill, men det är ju ca 6-12 månader sen han kördes sist.
Stod som ett ljus medans vagnen spändes för. Jag stod vid hans huvud i fall att...
Kusken klev upp och gav sen kommando att gå framåt. Utan problem kliver han iväg med spetsade öron och pigga ögon.
Hon körde ner till paddocken. Han jobbade på bra och efter en stund gick hon över i trav. Inga problem där heller. Han gick t.o.m över den lilla träbron i både skritt o trav.
Sen körde vi till gräsbanan där maratonhindrerna och dressyrbanan låg. Provade lite svängar i skritt, sen i trav. Hon körde igenom dressyrprogrammet för lätt klass. Det blev ingen galopp för han var inte broddad.
På vägen tillbaka till släpet mötte vi ett tvåspann, vi kunde utan problem stanna och växla några ord och sen gå vidare.
Latin måste vara född till kör-häst....

Kan ju erkänna att jag var lite nervös innan.
Trodde att det skulle funka men inte SÅ bra :D :banana:

Oj vad härligt! Han har hittat sitt kall här i livet!!

Oj, det här gick undan :o
För en månad sen började jag fundera på om min dressyrhäst skulle passa bättre som kör-häst.
Nu ÄR han körhäst.... på heltid :D
Han är utlånad till en duktig kusk.
Eventuellt kommer han tävla redan om tre veckor ;)
Matte är överlycklig... häst och fodervärd passar perfekt ihop :banana: :banana:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 517
Senast: Mia_R
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 332
Senast: Lady_S
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 253
Senast: malumbub
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 649
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar