Ja, varför är det bakvänt?Dör de om du dyker i närheten av de med medlet på kroppen?
Tycker det verkar så bakvänt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja, varför är det bakvänt?Dör de om du dyker i närheten av de med medlet på kroppen?
Ja, varför är det bakvänt?
Det påverkar ju vattenkvalitén och innehåller giftiga ämnen så för djur som lever på att filtrera rent vatten på näring så varför skulle det inte vara skadligt? Solkrämer som används av folk på badplaster dödar vattenlevande organismer.Dör de om du dyker i närheten av de med medlet på kroppen?
Visst, men om man nu åker så är det väl bättre att försöka göra minsta möjlig skada?Om de dör av att vi reser till dem, besöker dem och tom av vår solkräm. Är det inte bättre att låta bli då?
Jo det är det åh ena sidan för korallerna. Men vi är mer benägna att spara och vara rädda om sådant vi har en relation till och därför är det bra med turismen eftersom folk då jobbar mer för att vara rädda om dessa saker. Så är det med mycket inom naturvården, naturen har ju inte direkt ett jättebehov av att vi besöker den . Men eftersom det är lättare att jobba med bevarande om folk får besöka platserna så är det viktigt för naturvården att man tillåter besök.Om de dör av att vi reser till dem, besöker dem och tom av vår solkräm. Är det inte bättre att låta bli då?
Eller så köper man en bra solkräm och låter bli att döda dem? Precis som TS vill göra..?Om de dör av att vi reser till dem, besöker dem och tom av vår solkräm. Är det inte bättre att låta bli då?
Eller så köper man en bra solkräm och låter bli att döda dem? Precis som TS vill göra..?
Alltså jag fattar inte vad du tjafsar om i den här tråden. TS ska resa och dyka i korallrev. Tydligen kan vissa korallsorter dö direkt om man har fel typ av medel på sig. TS vill därför inte ha på sig nåt som kommer att döda dem. Vad är det som är så märkligt?Så enda anledningen till att de dör är solkrämen menar du?
Alltså jag fattar inte vad du tjafsar om i den här tråden. TS ska resa och dyka i korallrev. Tydligen kan vissa korallsorter dö direkt om man har fel typ av medel på sig. TS vill därför inte ha på sig nåt som kommer att döda dem. Vad är det som är så märkligt?
Du verkar tycka att bara för att TS reser dit så kan hon lika gärna rulla sig i vilken solkräm som helst och ta död på dem. DET om nåt är ju ett helt stört märkligt resonemang??
Alla vet nog om nu att det är dåligt att flyga med tanke på klimatet, men den direkt påverkan på korallerna är ju solkräm och inte flygplanet.Jag tyckte det var en märklig tråd där man helt förbisåg alla miljöaspekter förutom den med solkrämen, därav min fråga. Men jag antar att det är den direkta döden man vill undvika om jag förstår tråden rätt.
Alla vet nog om nu att det är dåligt att flyga med tanke på klimatet, men den direkt påverkan på korallerna är ju solkräm och inte flygplanet.
Lokalt så är det ju direkt exponering som dödar, globalt är utsläpp illa för alla levande organismer. Om jag häller ut olja i ett vattendrag så dödar jag växter och djurliv på plats, om jag eldar oljan så sprider jag skiten på ett större område men det skadar/dödar inte lika fort.Inte? WWF nämner nämligen koldioxidutsläpp som första hot mot korallreven.
Vissa kemikalier är så giftiga att endast små mängder räcker för att störa det känsliga ekosystemet som våra korallrev utgör. Sedan är det ju som med allt annat - en persons överdrivna konsumtion leder inte till någon miljökatastrof, men tio dykbåtar om dagen med tio dykare per gång på samma lilla rev leder till skada. Många dykplatser i t.ex. Egypten och Thailand där detta slarvats med är helt förstörda pga döda korallrev som förstörts av obetänksamma dykare, där bl.a. användning av kemikalier är en aspekt. Egentligen ska den typ av giftiga solkrämer som de flesta av oss använder inte alls användas i dessa vatten, men om i vart fall vi dykare/snorklare sköter oss så är en stor del vunnet.Dör de om du dyker i närheten av de med medlet på kroppen?
@Pontevecchio Du har väl för det första ingen aning om hur TS tar sig till resmålet.
Men med tanke på dina spydiga inlägg i tråden förutsätter jag att din egna miljöpåverkan är minimal? Inga resor eller flyg eller onödig bilkörning eller hästhållning? Jag förutsätter vidare att du är vegan och inte har barn? För tydligen kan man inte försöka göra så gott man kan (till exempel välja solkräm som inte kommer döda korallerna) om man inte gör ALLT rätt - har jag förstått dig rätt då?
Är det märkligt om jag startar en tråd om hur jag ska källsortera om jag reser en gång per år? Eller hur ska man tänka liksom?
Lokalt så är det ju direkt exponering som dödar, globalt är utsläpp illa för alla levande organismer. Om jag häller ut olja i ett vattendrag så dödar jag växter och djurliv på plats, om jag eldar oljan så sprider jag skiten på ett större område men det skadar/dödar inte lika fort.
Om du ska dyka behöver du väl ingen solkräm när du är under vattnet med dykutrustning? Vill du snorkla mellan dyken skulle jag personligen se till att bära nära heltäckande kläder eller simkläder. Det finns badkläder som skyddar mot uv-strålning. Annars funkar det hyfsat med tights och långärmad t-shirt.
Vill man maximera det naturvänliga är nog det bästa att köpa en hel- eller halvtäckande lycra suit alt rashi-tröja istället och undvika solkrämer öht när man är i vattnet.
Tunn långärmad tröja? (tänk tunika från Indiska) Herrshortsaktiga bikinibyxor? Det rekommenderar de väl ändå för snorkling?
Även om man dyker kan det vara bra med en mer skyddande dräkt istället för solskyddskräm. Brorsan som är van dykare fick resechecker av mig som han reste till Thailand för, brände sönder sig ändå vid dykningen då han inte använde något. Beroende på var man åker så kan det vara idé att iaf ha en t-shirt eller ännu hellre en våtdräkt som skydd.
Om de dör av att vi reser till dem, besöker dem och tom av vår solkräm. Är det inte bättre att låta bli då?
Jag tyckte det var en märklig tråd där man helt förbisåg alla miljöaspekter förutom den med solkrämen, därav min fråga. Men jag antar att det är den direkta döden man vill undvika om jag förstår tråden rätt.
Det verkar som om Evy solmousse ska vara ok för koraller också.
Den här har jag använt när jag snorklat i marina naturreservat i Mexico, och den har rekommenderats av parkerna (som konfiskerar all vanlig kräm när man åker in och lämnar åter när man lämnar). Har inte bränt mig.
https://www.amazon.com/gp/product/B...mp=1789&creative=9325&creativeASIN=B0017QNP1M
https://www.naturisimo.com/products.cfm?id=5068&type=Sunscreen
Denna sitter bra i vatten, innehåller parfym tyvärr som vissa tvekar kring personligen, annars ska den vara ok för koraller och vatten om man läser innehållet.
Medlet löses ut vattnet.Dör de om du dyker i närheten av de med medlet på kroppen?