Köra travare med annan sele...

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare minternet
  • Startdatum Startdatum
M

minternet

Kanske korkad fråga men om man inte frågar får man ju inga svar... :angel: Jag har köpt en 5-årig travare som jag ska rida in, men eftersom jag inte vill gå för fort fram och ändå kunna hålla konditionen uppe så vill jag köra honom. Min tanke är att jag skulle kunna få tag i en bröstsele tilll hyfsat pris och sedan en rockard till detta. Jag undrar om jag borde förvänta mig en reaktion från hästen på den typen av sele? eller spelar det inte så stor roll? Hästen är cool överlag och trevlig att hantera. :cool: Jag är inte helt novis och har kört mycket i min ungdom, men nu blev jag lite fundersam över det här. Ju äldre man blir desto mer tänker man och funderar innan man hittar på nåt med sin häst. Hmm, är det det som kallas klokhet kanske? :angel: Nej nu känns det konstigt, och alldeles för djupt. :crazy: Har ni några bra kommentarer till val av sele och kärra! :bow:

Sv: Köra travare med annan sele...

Jag kan ju bara berätta vad som hände när mamma köpte första vamblodet och hängde på henne loksele och en ytterst skramlig gammal vagn. :crazy:
Hon var givetvis van vid "tystare" utrustning som satt stadigt på henne och till saken hör att just den hästen hade "lite" problem med lugn trav. När det skramlade till så drog hon givetvis iväg i racer-trav och lokselen är ju inte det stadigaste remtyg man kan tänka sig.
Som tur var kom vi undan med blotta förskräckelsen, och inte blev vi avskräckta heller för det är över 30 år sedan... :rofl: :rofl: :rofl:

Om det vore nu skulle vi nog vänja hästen vid utrustningen innan vi gav oss på att ge oss ut och köra, men man lär ju så länge man lever.

PS. Själv skulle jag nog inte våga köra i en bröstsele över huvud taget för jag gillar den säkerhet som extragjorden ger...

// ghost

Hmm, ja jag tänkte nog att det är bäst att skramla lite med selen innan första åkturen. :idea: :angel: Vad menar du med säkerheten? Vad är det för extrajord? En bröstsele har ju två gjordar? En bukgjord och en däckelgjord... :D

Om hästen är inkörd o snäll att köra kan du i princip använda vilken sele o vagn du vill. Huvudsaken är att selen ligger bra utan att skava. Vad det gäller vagnen spelar det nog ingen roll vad du har.. Är den körd i rockard förut är det bara att tuta o köra, annars kan den reagera på att det sprätter på rockarden. Är den bakrädd eller rädd för nya ljud? I så fall kan du stoppa bomull i öronen för att dämpa ljudet.

Hoppas du blev hjälpt o lycka till! :)

Senast ändrad:

Jag har kört min travare med bröstsela och rockard...det gick hur bra som helst...
Lycka till!!

Låter betryggande :bow: Då gäller det bara att hitta en rockard också, till ett hyfsat pris, eller en sulky det är inte så noga... ;) Undrar var man ska annonsera för att hitta en kärra i Örebrotrakten... Ja förutom här på Buke alltså?, jag får fundera på det.

Det blir ju stadigare med en travsele än en bröstsele, man snurrar dubbla remmar runt skaklarna på en vanlig standardsele (som jag har när jag kör med rockarden) men har du en cool häst går det säkert bra ändå... :)

/// ghost

Jo så är det ju, att det blir stadigare alltså. Den ena remmen är väl till bröstan och den andra till själva "selen" eller hur var det? Det är länge sedan nu :D Förresten är inte en travsele väldigt dyr om man bara ska "nöjesköra? Annars skulle jag nog försöka få tag i en sådan eftersom de är så smidiga. :bump:

Senast ändrad av en moderator:

Det finns ju även travselar i lägre prisklasser. Kvalitén är inte på topp då, men kör man inte så mycket så duger det nog alldeles utmärkt.

Hmmm Var borde jag kolla :confused: Är inte så haj på det här med var man hittar travgrejor det har liksom varit ridning ett tag nu :angel:

Var försiktig med billiga selar av låg kvalitet. Har bekanta som har haft dåliga erfarenheter... :( Mitt råd är att köpa en begagnad välskött sele av känt kvalitetsmärke. Kolla den noga så att du inte får tråkiga överraskningar. Jag tror att det finns en del begagnad travutrustning på blocket. :)

Det beror ju på vad du menar med dyrt,,, man måste ju inte köpa den dyraste Tärnsjö sele för att åka lite hemma med, Du kan säkert få tag på ett paket pris någonstans, prova hästnet. Där är det gratis att annonsera.

Sen vad beträffar hur det ska gå att köra din häst i en bröst sele är ju jätte svårt att veta så här.
Jag vet många travare som skolats om till riktigt fina körhästar i maraton vagnar o liknande,,,, men det är ju lite nytt och annorlunda så det är ju inte säkert att den fixar det på engång ju, men det verkar som om du är medveten om det och då är det ju bara och testa.
Lycka till.

minternet skrev:
Låter betryggande :bow: Då gäller det bara att hitta en rockard också, till ett hyfsat pris, eller en sulky det är inte så noga... ;) Undrar var man ska annonsera för att hitta en kärra i Örebrotrakten... Ja förutom här på Buke alltså?, jag får fundera på det.

Jag har både Sele och Rockard... 20 mil från Örebro. Inte Gratis men bra grejor! PM:a om intresse finns!

Hej.. besök gärna körningsforumet först innan du köper en värdelös sele med två gjordar..
Den selen är nämligen inte gjord för att dra något, passar bäst till att hänga på väggen. och ska du dra något överhuvudtaget så använd draglinor o svängel! o detta säger jag gärna till travfolket oxå :)

Vill du köra din häst så köp en riktig sele! (travsele med bredbrösta eller maratonsele. ) Det finns ideal harness selar på b**jes till bra pris!
Sen kanske du fastnar för körningen oxå och då har du bra grejor med en gång. Körning är ett utmärkt sätt att variera muskelgrupper på. Kul är det oxå. om grejorna är bra!

Nackdelar med den billiga skitvarianten kan du få av mig om du vill eller oxå söker du på forumet. Ursäkta känsloutbrottet, men hästars välbefinnande berör mig.

bild på min travare med spetsade öron och all nödvändig utrustning för att hon ska kunna jobba med sin kropp utan att skada sig.

snigelfarmor skrev:
bild på min travare med spetsade öron och all nödvändig utrustning för att hon ska kunna jobba med sin kropp utan att skada sig.

Vad är det för bett hon behöver?

Huuu vilket bett det sitter i munnen på "stackaren"...

va? jag har ett postkandar. För mig en säkerhetsgrej och en hjälp för henne att söka sig neråt.

om ni vill kan jag börja rada upp alla tjocka travbett entömsbett, crescendo, tvådelade, uppkäksbett mm. Huuuu, med tanke på att travare dessutom drar i det. Men det tänker jag inte göra :)

Vad menar du med säkerhetsgrej? Hur hjälper det hästen att söka sig nedåt?

Säkerhet: Om hästen sticker, har jag en chans. Hästar kan ju bli både rädda o jätte pigga. Förlorade en ponny i höstas pga att jag körde med tredelat. då hade jag tom broms på stora maratonvagnen men han drog på ändå Sen dess lovade jag mig att aldrig köra på ett tränsbett igen. Donna är dessutom en stor häst..

postkandaret gör så att ett förhållande tag ger eftergift när hästen sänker huvudet. precis som vanliga kandar. fast då har man ju en bridong som kan höja huvudet. När man rider har man ju även flera andra hjälper. jag har bara min pisk, min röst och min hand.

de flesta som kör har liverpoolbett,eller postkandar. För att hästen ska dra rätt måste huvudet sänkas o bakbenen aktiveras. Har man då en häst som har varit travare så blir det lätt tvärtom.
/jenny

Tråkigt med din ponny men det var väl inte bettets fel att den drog iväg? Jag tycker det vore bättre med bomull i öronen då, så hästen slipper bli rädd, än ett skarpt bett... :crazy: En pigg häst som inte går att kontrollera är enligt mig inte inkörd ordentligt...

Ett förhållande tag med ditt bett ger även "eftergift", som du kallar det när hästen kröker halsen så nosen hamnar i bringan(man kan även kalla det att den slipper undan bettets verkan), inget att eftersträva precis...

Liknande trådar

Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 271
Senast: Mezcal
·
G
Körning Jag har kört lite häst hos tidigare sköthästar, gått några kurser på ponnytrav osv. Efter det så har mitt körintresse vilat då jag ridit...
Svar
1
· Visningar
772
Körning Beskrivning av allt samt lite bilder högst upp och sen kommer frågorna. Har äntligen hittat en vagn som kan lämpa sej till...
Svar
4
· Visningar
1 191
N
Körning Jag kanske ska börja med att säga att jag är vuxen-nybörjare när det gäller både hästar och körning, men körning verkar så himla kul att...
Svar
1
· Visningar
1 009
Senast: schelin_j
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama