Köra med presenningen uppe eller nere på släpet

Harbor

Trådstartare
Funderar på vilket som är smartare, att dra ner presenningen bak på luckan, på släpet eller låta den vara uppe? Om den är uppe så hörs ju alla ljud mer från motorvägen osv. Fast luften cirkulerar ju mer, det blir kanske inte så varmt? Uppe så blir det varmt och mörkt. Erfarenheter?
 
Sv: Köra med presenningen uppe eller nere på släpet

Mina hästar står bäst med presenningen uppe (öppet alltså) trots att det låter mer. Bättre luft och mindre instängt misstänker jag.
 
Sv: Köra med presenningen uppe eller nere på släpet

Jag tror inte att en presenning är särskilt ljuddämpande så det spelar nog ingen roll ur oljudsynpunkt.
Däremot är det många hästar som svettas av att åka instängda i en transport på sommaren.

Jag åker normalt sett med "överluckan" nedfälld (jag har plywoodlucka) på sommaren och uppfälld på vintern. En gång stängde jag av misstag överluckan och lade på hästen ett fleecetäcke - fick för mig att det var hyggligt för det var åtta plusgrader, grått och vi skulle hem efter en tävling. Häststackaren började sparka och trampa där bak efter en timme. Gick bak och kollade och han var sjöblöt av svett. Öppnade överluckan och fick en något lugnare häst (han var så upprörd att det inte riktigt var läge att gå in och täcka av honom) och den missen gör jag inte om.
 
Sv: Köra med presenningen uppe eller nere på släpet

jag har alltid övre luckan uppe när jag kör, rampen når inte över rumpan på hästen(sticker upp en 2 dm) så vill ha det stängt av säkerhetsskäl. bättre ventilation får jag genom extra ventiler fram :).
 
Sv: Köra med presenningen uppe eller nere på släpet

Många av släpen på marknaden har ingen godkänd ventilation utan att överdelen av baklämmen är öppen. Det krävs bra luftcirkulation för att det ska fungera i ett släp, och med så stor kropp som en häst utgör är det väldigt svårt att få bra luftgenomströmning som räcker till om man har stängt bak.
 
Sv: Köra med presenningen uppe eller nere på släpet

jag har alltid övre luckan uppe när jag kör, rampen når inte över rumpan på hästen(sticker upp en 2 dm) så vill ha det stängt av säkerhetsskäl. bättre ventilation får jag genom extra ventiler fram :).

Min ena märr sticker nog upp något sånt med rumpan också, men jag tror inte det gör någon skillnad ur säkerhetssynpunkt att ha presenningen neddragen. Skulle hon på något sätt lyckas sprattla sig över bakluckan skulle det vara av panik, och då skulle det ändå inte finnas en presenning (eller vanlig plywoodlucka) i världen som kan hålla emot (och rent odds-mässigt så är risken större att min 20 cm lägre valack skulle få för sig något sådant, även om jag fortfarande bedömer risken som extremt pytteliten...).

Däremot kör jag alltid stängt när jag kör föl (som inte binds upp). Det har dock alltid varit korta sträckor (till/från semin). Transporten har flera ventiler, taklucka och öppningsbara takfönster, så ventilationen är förhoppningsvis tillräcklig ändå, även om den blir ännu bättre med öppet där bak.
 
Sv: Köra med presenningen uppe eller nere på släpet

Jag har alltid presseningen neddragen, hästar är trots allt flyktdjur och jag tror min skulle bli rädd av alla lastbilar som kör upp i arslet på ekipaget.
Ventilationen är det inga problem med, har kört med fleecetäcke på vid 15 graders värme pga av att han har ryggproblem. Öppnar ena fönstret på tackluckan samt takluckan. Alltid bra luft i släpet oavsett om det är varmt eller kallt.
 
Sv: Köra med presenningen uppe eller nere på släpet

Jag har alltid presseningen neddragen, hästar är trots allt flyktdjur och jag tror min skulle bli rädd av alla lastbilar som kör upp i arslet på ekipaget.
Ventilationen är det inga problem med, har kört med fleecetäcke på vid 15 graders värme pga av att han har ryggproblem. Öppnar ena fönstret på tackluckan samt takluckan. Alltid bra luft i släpet oavsett om det är varmt eller kallt.

Kanske det men det lugnar mina nerver att hästen är helt instängd :p, folk tycker ju att det är så roligt att köra upp i rumpan på transporten :crazy:. Bara för att man har ett gammalt släp så betyder det inte att man inte kör djur i det:meh:, skylten "hästtransport" är där av en anledning. Ot förlåt
 
Sv: Köra med presenningen uppe eller nere på släpet

Jag hade aldrig vågat köra med luckan nere.
Är det dålig ventilation får man ordna det på annat sätt, ex bygga om/ ordna mer ventilation.

Tar sig hästen lös/vänder om med öppen överlucka finns det fall där hästar hoppat ut :crazy:
 
Sv: Köra med presenningen uppe eller nere på släpet

Jag är lite kluven. Så vi har börjat projektet "superb ventilation".

IMAG0163_zps96249d26.jpg


En på varje lucka. Har hyfsat stort luftintag i fram.

Delvis knapplån alltså ;)
 
Sv: Köra med presenningen uppe eller nere på släpet

Hej!

Med presenning hade jag nog kört med öppet, tror inte den gör varken av eller till ur ljudsynpunkt.

Förra pållan åkte med luckan nere- men hon var också så gott som helt orädd (om det inte gällde katter).

Min pålla vill åka med stängd lucka- hon tycker inte om ljud som kommer upp bakifrån. Jag tycker det är lite otäckt att inte ha stängt- speciellt som pållan ibland kan få för sig att försöka ta sig loss och hon har vänt sig i släpet (fast hon knappt klarar att vända på stallgången.. konstig häst).

/Lavinia, som om hästan nu inte blir skadad igen planerar att köpa sig ett fint släp att köra fina pållan i :-)
 
Sv: Köra med presenningen uppe eller nere på släpet

Funderar på vilket som är smartare, att dra ner presenningen bak på luckan, på släpet eller låta den vara uppe? Om den är uppe så hörs ju alla ljud mer från motorvägen osv. Fast luften cirkulerar ju mer, det blir kanske inte så varmt? Uppe så blir det varmt och mörkt. Erfarenheter?

Om djurskyddslagerna inte är ändrade de senaste åren, är det förbjudet att åka med upprullad presenning/ luckan öppen när man transporterar levande djur. Att djuren sedan får värmeslag inne i det stängda släpet är inget polisen tar hänsyn till om du blir stoppad i kontroll och "fel" polis (många trafikpoliser är stora svin, särskild E4 Norrköping, E20 Mariestad och E4 vid Jönköping är kända för att ha sådana) kontrollerar just ditt släp.
 
Sv: Köra med presenningen uppe eller nere på släpet

En länk är fint när man hänvisar till en lag :)

Har tyvärr ingen länk för tillfället, men den som har lite "kom i håg", kommer nog ihåg de tre razziorna som gjordes i Norrköping mot hästtransporter på väg till tävlingar på Mantorp för några år sedan, där det utdelades böter och körförbud mot 50% av alla som hade starthäst. Bland det som bötlades för, var just att köra med luckan/presenningen öppen. Annars var böter för "övervikt" det mest bötfällda, där brordelen utgjorde "äkta" övervikt pga nerreggad bruttovikt på släpet, och några stycken för ej behörighet för ekipaget(BE).
 
Sv: Köra med presenningen uppe eller nere på släpet

Om djurskyddslagerna inte är ändrade de senaste åren, är det förbjudet att åka med upprullad presenning/ luckan öppen när man transporterar levande djur. Att djuren sedan får värmeslag inne i det stängda släpet är inget polisen tar hänsyn till om du blir stoppad i kontroll och "fel" polis (många trafikpoliser är stora svin, särskild E4 Norrköping, E20 Mariestad och E4 vid Jönköping är kända för att ha sådana) kontrollerar just ditt släp.
Polisen skiner i Djurskyddslagen, men nu är ventilationen av största vikt.

För att komma upp i dugligt luftflöde heta sommardagar bör man ha öppet.

Sen är det upp till var o en o bestämma om hästen klarar av det eller inte o det beror även på var man kör. E4 mitt i Sthlm kanske inte alla klarar av.
 
Sv: Köra med presenningen uppe eller nere på släpet

Polisen skiner i Djurskyddslagen, men nu är ventilationen av största vikt.

För att komma upp i dugligt luftflöde heta sommardagar bör man ha öppet.

Sen är det upp till var o en o bestämma om hästen klarar av det eller inte o det beror även på var man kör. E4 mitt i Sthlm kanske inte alla klarar av.

Och som jag skrev, det blir böter om man träffar på den nitiska polisen som inte vet ett dugg om hur varmt det kan bli i ett släp.
Sedan får man ransaka sin ekonomi innan man åker för att att kolla om man har råd med 14 dagars betalningsfrist på 1500 onödigt bortkastade kronor.
 
Sv: Köra med presenningen uppe eller nere på släpet

Köra ett BE-ekipage på B är inte övervikt, det är olovlig körning.

Menar du att trafikpolisen anser lasten som otillräckligt surrad om lilla luckan är öppen?
 
Sv: Köra med presenningen uppe eller nere på släpet

Jordbruksverket
...och jag har letat efter andra lagar och föreskrifter och ingenstans hittar jag någon regel eller lag/brottsligt som säger att du måste stänga luckan/gardin.


...och hittade en artikel om vad som brukar vara det som falerar när hästtransporter stoppas och inte ett ord om några luckor. För övrigt har jag alltid kört med luckan nere och stoppats utan att få någon reprimand om detta på nåt sätt. Har aldrig fått varken anmärkning eller böter för nåt alls.
 
Senast ändrad:
Sv: Köra med presenningen uppe eller nere på släpet

Jordbruksverket
...och jag har letat efter andra lagar och föreskrifter och ingenstans hittar jag någon regel eller lag/brottsligt som säger att du måste stänga luckan/gardin.

Förhoppningsvis så blev det så mycket mediauppmerksamhet i samband med de nämda razziorna så att lagen ändrades. Dock skal jag sätta mig och läsa genom både djurskyddslagen rörande transport av djur samt vegtrafikförordningen gällande djurtransporter när jag får tid.
 
Sv: Köra med presenningen uppe eller nere på släpet

Köra ett BE-ekipage på B är inte övervikt, det är olovlig körning.

Menar du att trafikpolisen anser lasten som otillräckligt surrad om lilla luckan är öppen?

Nej, men enligt djurskyddslagen ansågs det att det bildades onödigt mycket drag med risk för nedkylning och förkylning som följd, samt ansamling av avgaser i släpet (testa att köra med bakluckan öppen och fönstren stängda på bilen så märker du snabbt avgaslukten)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 200
Senast: Snurrfian
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 383
Senast: Görel
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 071
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp