Köra in . . .

M

MalleBalle

Hejsan!
Jag har en fjording som jag har blivit förstor för. Men jag funderar på att köra in honom.
Går det att köra in en 13 årig valack? Eller är det försent . . . :confused:
Den förra ägaren säger att han är inkörd, men han har inte blivit körd på många år. Kan man testa på nått sätt om hästen är inkörd?
Jag har tolkat efter honom flera gånger och det har gått jätte bra. Han är även tömkörd . . .
Jag kan absolut ingenting om körning :angel: Finns det nån kurs eller liknande man kan gå? Kanske tillsammans med sin häst?
Finns det nånstans i GBG trakten? Vad kostar det ungefär?
Sen kommer vi till utrustning, kan man hyra det? Eller måste man köpa det på en gång. Det borde väl finnas bra begagnade saker eller? :idea:

Är väldigt tacksam för alla svar . . .

MVH/ Malin

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Köra in . . .

Självklart kan du köra in din häst, de är aldrig för gamla för att lära sig ngt nytt! :idea: Har du kollat på ex.vis kuskringen om det finns någon tränare i närheten av dig som du kan kontakta?

Själv ska jag låta köra in min unghäst nu till våren + min gamling som i år är 24 år! Sele köper jag begagnad, men jag vet att man kan få låna på en del ställen om man är där och kör för instruktör.

Kul att du är intresserad av att börja köra! Det finns mycket begagnat att köpa.Se bara till så att det är rejäla saker av bra kvalitet! Olyckor som händer pga dålig utrustning kan sluta mkt illa.
Försök att lära dig lite om körning innan du sätter igång.Kanske kan du få testa hos någon.Det viktigaste är att du har kunnig hjälp med hästen i början.
För att få en liten inblick ifall han kanske är körd så kan ni börja med tömkörning då ni låter tömmarna lägga sig runt rumpan och nudda bakbenen i svängarna. Funkar detta helt bra så kan man gå vidare och dra "skaklar" vid sidorna om hästen.Bind inte fast dom i början.Ta en sida i taget. Se till att du har hästvana medhjälpare, en som leder hästen, en håller fast skakelen och du tömkör.Det är bra att använda sådana där vita långa staketslanor i plast. Tillslut när han är helt oberörd av att ha dom släpande där,först en sedan två då kan du sätta ihop dom med en ribba tvärsöver i änden på dom. Det blir då som en "släpa" och känns lite annorlunda för den ger inte med sig lika mycket som de lösa "skaklarna" i svängarna.
När ni är HELT trygga med detta så kan ni börja testa med en vagn. Se till att hästen "känner" vagnen innan.(Lukta,titta,gå över skaklarna mm).Även nu börjar ni utan att fästa vagnen.
Som sagt, låt det ta sin tid och ha duktig hjälp och lita inte på att hästen verkligen är körd förut. Lycka till!!

Hej!

Jag blev lite förvånad först, för stor för en fjording? Men lite dum som ja e :crazy: kom jag på att man kan bli för lång också :o . Och sen är det inte alla som har fjordingar på 155 cm i mkhjd/650 kg! :D

Jo men det finns ju kurser man kan gå med sin häst! Var dom finns har jag inte så stor koll på eller vad det kostar :crazy: .

Men det är viktigt att du lär dig köra och att du får hjälp med inkörningen!

Vad gäller utrustning ska du tänka igenom hur du vill köra på för sätt och vilket passar er bäst. Där är det också väldigt bra med en kunnig person som kan ge råd men ändå inte peka ut allt exakt utan låta dig välja själv (annars blir det ju jobbigt, vet jag :crazy: ).
Jag har byggt och gjort ideer själv till min sele och vagn; blandning mellan dressyrkörning och fritidskörning så att det skull passa mig och mina hästar! Klart man är nöjd då och så mycket roligare det är att köra!
Lycka till!
M. v. h. Lisa

Jodå, det går alldeles utmärkt att vara för stor (lång) för en fjording . . . :smirk:
Iaf om hästen är 144 cm hög och jag är 178 cm lång/hög :rofl:

Jag har kört ett gotlandsruss ett par gånger. Inte ensam då, men iaf. Jag har kört lite grann.

Men vet ni om det finns nån/nått att kontakta. Om man vill gå nån kurs eller så . . . ?!?

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker inte att du är för stor för fjordingen. Jag har en i stallet som är så lång och har en liten fjording. Ibland brukar min gubbe rida min fjording som är 137 cm och gubben är 197 cm.
Se bara på alla islänningar som alla rider långa som korta.
Men däremot tycker jag nog att man kan vara för tung för en del hästar.

Våran klubb håller till i kungsbacka, det är ju ganska nära Gbg. Vi har rätt så mycket körträningar och så, även om de är mycket ekipage och svårt att få plats just nu. Men du kan ju alltid höra dig för. Kolla på www.ksnh.nu för mer ino.

Jag känner mig alldeles för lång . . . Sen känns det som om jag skulle kunna utvecklas mer med ridningen med en stor häst. Men jag kan ju ha fel . . .

Hej!

Det går ju bra att rida på en liten häst ju men jag har hört en massa om att man förstör sitsen liksom och sånt, men det är inte sant. Det ända är ju att man inte kommer frammåt utan man anpassar sig mer till hästen vad jag vet.

Jag tror stora fjordingar är ovanliga nu. Min pärla e då mycket speciell med all anledning :D :smirk: :love: !

M. v. h. Lisa

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 933
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 418
Senast: Görel
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: cassiopeja
·
Körning Kan börja med att skriva att jag antagligen inte kommer kunna göra något inom körning inom närmsta tiden, men vill gärna göra det någon...
Svar
3
· Visningar
1 981
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024
  • Klösmöbel