köra in treåring?

Sv: köra in treåring?

Ska man inte bara låta dem vara? Att tömköra är väl en sak, men att verkligen köra in är väl lite tidigt... Anledningen till att "vi" väntar med våra hästar är väl för att de växer och mognar långsamt, detta måste väl gälla såväl ridning som körning?

Jag vet inte alls vart jag står i den här frågan egentligen - men jag avstod nyligen från ett bra erbjudande om att få köpa en unghingst bara för att jag inte hade möjlighet att ge honom den uppväxt jag anser lämplig. Det jag kan erbjuda är uppväxten som vilken ponny som helst - tillsammans med två vuxna artfränder. Att han nu går med sin mamma och få andra hästar åligger ju inte mitt samvete...

Det beror helt på varför man kör in hästen - kan inte flockuppväxten aktivera hästen tillräckligt så kan det vara bra att tillföra aktivitet som tömkörning eller medföljning som handhäst. Men det är ju så mycket mera än fysisk mognad som skall vägas in, även den psykiska delen är viktig.

Att börja tidigt och ta det lugnt med utbildningen tror jag dock är bättre än att starta sent och lägga in färre vilopausar.

Personligen skulle jag INTE köra in en treåring. Jag anser mig inte tillräckligt skicklig för att ta ett bra grundämne och utbilda detta, och just tömkörning känns ännu känsligare då det är svårare att ha bra koll på framåtbjudningen om man hamnar snett bakom. Och det är tyvärr lika lätt att lära in felaktigheter som att träna in rätt reaktion för specifik signal.

Nej det tycker jag inte alls, det är jättebra att köra in för då blir den lättare att rida in sedan, då den kan töm å tygelhjälper.Att köra då å då är inte alls skadligt.

em76 skrev:
Tycker ni det är för tidigt att köra in en islandshäst vid tre år?

Jag har ingen personlig åsikt men kan citera ur boken "Islands unghästträning och skötsel" skriven av Einar Öder Magnusson:

"Det är bra att börja tidigt med träningen av unghästar. Det är bara själva ridningen man bör vänta med tills hästen är 4-5 år...... Från och med 3 års ålder kan man lära den löslongering, longering, dubbellongering i grimma, handhästridning och tömkörning....... En treåring kan man gå ut och gå med och leda på långpromenader, tömköra i skogen eller ta med som handhäst på ridturer några gånger i veckan. Dessutom kan man köra in en treåring och köra den framför en lätt kärra, typ en lätt sulky då och då."

Det hela beror mycket på hästen i fråga och hur mycket du tänkt träna den anser jag.

Det finns dom 3-åringar som inte är färdiga att börjas med alls med tanke på den fysiska och psykiska mognaden.
Sen finns det dom som man mycket väl kan börja med så smått.

Hade kanske inte spänt för en vagn men att börja med longering och tömkörning osv är inte någon dålig idé.
Så länge hästen får vilopauser där den kan smälta det den fått lära sig.

/

Ann-Sofie

Fleyta skrev:
Jag har ingen personlig åsikt men kan citera ur boken "Islands unghästträning och skötsel" skriven av Einar Öder Magnusson:

"Det är bra att börja tidigt med träningen av unghästar. Det är bara själva ridningen man bör vänta med tills hästen är 4-5 år...... Från och med 3 års ålder kan man lära den löslongering, longering, dubbellongering i grimma, handhästridning och tömkörning....... En treåring kan man gå ut och gå med och leda på långpromenader, tömköra i skogen eller ta med som handhäst på ridturer några gånger i veckan. Dessutom kan man köra in en treåring och köra den framför en lätt kärra, typ en lätt sulky då och då."

Håller helt med. Man kan faktiskt köra in en 2-åring också och tom töltsätta den framför vagnen, om den visar tillräcklig mognad i huvudet. Min 4-åring var väldigt vuxen redan som 2-åring i sitt beteende och alla trodde att han var minst 5 år då han även i kroppen såg ut så. Hade jag haft tiden så hade jag kört in honom. Den 3-årshingst jag har nu däremot är väldigt omogen i jämförelse och honom skulle jag nog inte vilja köra in nu ens. Man måste komma ihåg att de är individer. För den delen mognar tex halvblod eller en arab lika sent.

De flesta hästraser är inte färdigväxta förrän vid 7-8 års ålder, så islandshästen är ingalunda unik. Det är bara den isländska traditionen som är annorlunda och jag tror många andra "vanliga" hästar skulle må bra av den taktiken men alla har ju så bråttom med att få fram sina unghästar! Min veterinär har samma åsikt och de ser ju en hel del. Sedan är det ju individuellt men 3-årstesten på halvblod tycker jag är alldeles för krävande för att inte säga rent vansinnigt påhitt! Ta det mañana med era unghästar, lyssna och känn av. Det märks om hästen är mogen och mottaglig och är den inte det så får man vackert sänka sina krav, annars riskerar man fysiska och psykiska men som alltid kommer att hämma hästens framtida utveckling!

En sak till: Var försiktiga vid handhästridning! Den innebär att unghästen hästen går med huvudet ställt ofta ganska mycket åt sidan och det har skapat nack- och halsproblem på er än en häst! Växla sida! Personligen föredrar jag att ut och gå/springa med mina egna eller tömköra.

Anette

Några här i byn har gjort det med sina treåringar och det har fungerat bra. Personligen föredrar jag flockvistelse i en stor omväxlande hage. Så är jag heller inte intresserad av att köra in mina hästar - det är inte mitt gebit.

Tack för era svar!
Jag har planer på att köra in min som treåring om han då är hemma, kastrerad och mogen, och om jag har lärt mig mer i körning och har bra hjälp.
Som det verkar nu är han en lugn och stabil häst.

Jag har kört in flera av de islandshästar vi haft, både vuxna äldre och unghästar.

Dock tycker jag inte att alla hästar lämpar sig för körning. Man kan ödelägga mycket på en unghäst som man kör på bogarna. Såna unghästar har jag valt bort att köra in framför kärra för att göra det lätt för mig ;) då jag inte varit beredd lägga ner den tid som behövs på att få hästen gå korrekt. Jobbar då hellre unghästen på annat sätt.

Moniq skrev:
Jag har kört in flera av de islandshästar vi haft, både vuxna äldre och unghästar.

Dock tycker jag inte att alla hästar lämpar sig för körning. Man kan ödelägga mycket på en unghäst som man kör på bogarna. Såna unghästar har jag valt bort att köra in framför kärra för att göra det lätt för mig ;) då jag inte varit beredd lägga ner den tid som behövs på att få hästen gå korrekt. Jobbar då hellre unghästen på annat sätt.

Håller helt med. Gjorde misstaget att köra in en fyrgångare som hade börjat tölta. Han var av den typen som gick i låg form av sig själv. Han tappade alltölt, blev framtung och det tog flera ggr längre tid att få tillbaka tölten än vad det tagit att lära honom den första gången! Suck! Gott råd: om man skall köra in en fyrgångare som inte töltar av sig själv normalt så skall man vara noga att det görs med lätt och mycket välbalanserad sulky, annars kan man skapa ett problem som man annars sluppit och få en framtung häst!

Anette

Jag tror inte där här tappar tölten i första taget. :love:
Roditoltl3.jpg

Förhoppningsvis inte men en häst kan ändra sig ganska mycket under uppväxten och gå mer mot traven eller passen, det varierar och risken finns ändå om han fortfarande naturtöltar att han kan bli framtung vid inkörningen.

Anette

Håller med dig...har sett våra 2 unghingstar nu i lite mer än 1½ år dom blir tre i år.
Den ena töltade mest förut men nu passar han minsann, sen har vi den som mest har passat det sista året som nu börjar visa sin fina trav riktigt mycket, men som inte visar någon tölt.
Så gångarterna kommer och går hela tiden.
Så framför vagn hade jag inte satt en oinriden häst, hade väntat tills inridningen var klar...men tömkörning är jätte bra.
Man får väldigt bra kontakt med sin häst när man tömkör tycker jag.

Lycka till med din pålle em76

/

Ann-Sofie

Vala skrev:
Håller med dig...har sett våra 2 unghingstar nu i lite mer än 1½ år dom blir tre i år.
Den ena töltade mest förut men nu passar han minsann, sen har vi den som mest har passat det sista året som nu börjar visa sin fina trav riktigt mycket, men som inte visar någon tölt.
Så gångarterna kommer och går hela tiden.
Så framför vagn hade jag inte satt en oinriden häst, hade väntat tills inridningen var klar...men tömkörning är jätte bra.
Man får väldigt bra kontakt med sin häst när man tömkör tycker jag.

Lycka till med din pålle em76

/

Ann-Sofie

Jag vill inte avråda från inkörning men det skall vara en mycket lätt och välbalanserad sulky, ingen vanlig vagn, om man vill undvika att hästen lägger sig framåt för att dra och bli framtung. Men jag håller med om att tömkörning är att föredra och bör givetvis föregå en eventuell inkörning. Har man bara kondis själv och känsla för hållning och balans så kan man tömköra i både skritt, tölt och trav! Det är roligt och man slår två flugor i en smäll och får motion själv!

Anette

em76 skrev:
Jag tror inte där här tappar tölten i första taget. :love:

:d :d :d :love:

Äsch. Visst riskerar du tappa lite gångarter och få pållen lite mer på bogarna och ev okänsligare i munnen om du kör in först. Men det får du väl jobba tillbaka sedan i så fall? Det kan ju också gå hur bra som helst.

Gör det du tycker är roligt!!!!

Silverkedjan skrev:
:d :d :d :love:

Äsch. Visst riskerar du tappa lite gångarter och få pållen lite mer på bogarna och ev okänsligare i munnen om du kör in först. Men det får du väl jobba tillbaka sedan i så fall? Det kan ju också gå hur bra som helst.

Gör det du tycker är roligt!!!!

Jag håller med! Har både häst och människa kul och även om det blir lite misstag så lär man sig mycket på att testa saker. Man kan ju varva med tömkörning och då kräva att den är mer på bakdelen och sedan låta den dra vagnen som en vagnshäst, dvs mer på framdelen. En läraktig häst kan ju lära sig skillnaden. Man får dock överväga konsekvenserna och kanske vara beredd på extraarbete. Men det kan också ge mycket! Det finns många aspekter av saker och ting.

Anette

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
757
Senast: Ajda
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Tre personer från Sörmland åtalas för djurplågeri. Det efter att trion utsatt åtta islandshästar för allvarligt lidande, varav en häst...
Svar
0
· Visningar
470
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Det som började med en vanlig förkylning slutade i en livsfarlig sjukdom för Annah Thärnström, 34. – Jag skulle ha sökt vård tidigare...
Svar
0
· Visningar
353
Senast: Gunnar
·
Körning Hej, har en undran hur ni gör när ni tömkör eller kör häst o vagn när ett fordon närmar sig, antingen framifrån eller bakifrån. Stannar...
Svar
11
· Visningar
613

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gps tracker för Android?
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Värma spenat?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar