Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
em76 skrev:Tycker ni det är för tidigt att köra in en islandshäst vid tre år?
Fleyta skrev:Jag har ingen personlig åsikt men kan citera ur boken "Islands unghästträning och skötsel" skriven av Einar Öder Magnusson:
"Det är bra att börja tidigt med träningen av unghästar. Det är bara själva ridningen man bör vänta med tills hästen är 4-5 år...... Från och med 3 års ålder kan man lära den löslongering, longering, dubbellongering i grimma, handhästridning och tömkörning....... En treåring kan man gå ut och gå med och leda på långpromenader, tömköra i skogen eller ta med som handhäst på ridturer några gånger i veckan. Dessutom kan man köra in en treåring och köra den framför en lätt kärra, typ en lätt sulky då och då."
Moniq skrev:Jag har kört in flera av de islandshästar vi haft, både vuxna äldre och unghästar.
Dock tycker jag inte att alla hästar lämpar sig för körning. Man kan ödelägga mycket på en unghäst som man kör på bogarna. Såna unghästar har jag valt bort att köra in framför kärra för att göra det lätt för mig då jag inte varit beredd lägga ner den tid som behövs på att få hästen gå korrekt. Jobbar då hellre unghästen på annat sätt.
Vala skrev:Håller med dig...har sett våra 2 unghingstar nu i lite mer än 1½ år dom blir tre i år.
Den ena töltade mest förut men nu passar han minsann, sen har vi den som mest har passat det sista året som nu börjar visa sin fina trav riktigt mycket, men som inte visar någon tölt.
Så gångarterna kommer och går hela tiden.
Så framför vagn hade jag inte satt en oinriden häst, hade väntat tills inridningen var klar...men tömkörning är jätte bra.
Man får väldigt bra kontakt med sin häst när man tömkör tycker jag.
Lycka till med din pålle em76
/
Ann-Sofie
em76 skrev:Jag tror inte där här tappar tölten i första taget.
Silverkedjan skrev:
Äsch. Visst riskerar du tappa lite gångarter och få pållen lite mer på bogarna och ev okänsligare i munnen om du kör in först. Men det får du väl jobba tillbaka sedan i så fall? Det kan ju också gå hur bra som helst.
Gör det du tycker är roligt!!!!