Köra in sin Islandshäst(ny tråd igen)...

Gullan86

Trådstartare
....ja har ni gjort det? eller tömmkör ni dom bara? vad gör ni då? några roliga övningar? :bump:

angående inkörandet...hur gjorde NI vad har ni för vagn/sele?

vad tycker ni är bra/dåligt med att köra in? :bump:

hur mkt kör ni per vecka? NÄR kördes er islandshäst in?

måste bara fråga detta eftersom det så smått börjar bli vanligare med inkörda islandshästar... :bow:

tycker ni det är en bra ide att köra in min unghäst? jag kan mkt om körning så på den fronten är det ingen fara...hur pass mkt tycker ni man kan köra dom i gämförelse med ridning...alltså de slipper ju ryttarens tygd men får ju istället dra runt på en vagn... :confused:

vill höra era åsikter nu både POSSITIVT OCH NEGATIVT :banana:

Sv: Köra in sin Islandshäst(ny tråd igen)...

Vi har en inkörd islandshäst som tycker dte är jätteroligt att dra. Däremot så kör vi honom bara som omväxling alltså inte flera gånger i veckan utan det är rida vi vill göra på honom så körningen är bara som en liten bonus att växla mellan så att träningen inte blir enformig.
Vi har en vanlig liten rockard, det fungerar jättebra.

Jag vill köra in min isis men bara kommit till tömkörningen ännu. Tror inte det kommer bli några problem dock.

vad kul med lite inkörda hästar iallafall.....jasså MercedesBenz jag har oxå bara kommit ungefär till tömmkörning men jag har testat att släpa lite saker brevid och det reagerade han lite på...jag hade tänkt att köra(tömmköra) mkt i skogen innan vagn...alltså kanske dra en o annan stock(skogskörning).

Gullan86 skrev:
vad kul med lite inkörda hästar iallafall.....jasså MercedesBenz jag har oxå bara kommit ungefär till tömmkörning men jag har testat att släpa lite saker brevid och det reagerade han lite på...

Jag har nog kommit ungefär lika långt som du; Tömkörning, släpa "skaklar"/linor m.m, skramla och väsnas bakom honom, kliva in/ut mellan skaklarna och tolka på vintern. Till nästa sommar räknar jag med att han är inkörd!

jaha okej va bra. men har du nån vagn du låtit han gå in i och så?. du gör inte denna träning så ofta eller? vad ska du träna efter detta till nästa sommar?.

jag hade tänkt att köra in min pålle till i sommar men nu kanske jag ska tänka om...jag går kanske för fort fram då..eller? hm

-96 första bruskDMet var det en isis som vann körningen.

Har några släktingar som kört in minst en av sina isisar. Passerade efter ett FjordRix med en maratonvagn, så helt plötsligt satt jag på kuskbocken och körde isis, medans släktingarna pratade danska med sin häst (de har bott i Damnark). Jag lovar, det var en mkt sällsam upplevelse. :D Sen rörde sig isisen annorlunda än mina fjordisar, så det var tur att man hade hästspråkstolkarna bakpå vagnen. :rofl:

Det kan ju inte vara så annorlunda att köra in en isis än andra kallblod. Vi brukar börja med tömmkörning, sen draglinor därefter skaklar, på en sida i taget, innan timmerskaklarna. Föredrar att köra in på vintern, mkt snö, mjukt :angel:
När hästen är van skaklarna blir det låga slädar. Dragviljan bygger man upp succesivt, men du var ju van vid körning, så egentligen är det ju ingenting märkvärdigt jag skriver :smirk:

Jag övar på shettisens släde, han kliver in och står rätt men accepterar inte att man lyfter skaklarna ännu. Han är en häst som har varit väldigt bakskygg så därför vill jag dra ut på tiden och miljöträna mycket innan vi sätter igång "på allvar".

Min granne har kört in deras unghäst under helgen. Fast med vagnen bara och ut och köra! De har tömkört hela vintern och våren och hästen är stencool. Jag tycker ändå det är för snabba puckar, man ska gå långsamt fram.

Dolores, om hästen nu är mogen och accepterar det hela - varför SKA man gå långsamt fram då? Det finns ju en risk att "tjata ihjäl" en nyfiken själ också och där torde det väl vara bättre med vila rätt vad det är för att smälta det man lärt in.

Det är ju inte anorlunda att köra in en islandshäst än vilken annan häst som helst. Man gör ju likadant.

Funkar inkörningen bra tycker jag också att man kan gå vidare och köra. Men man ska ju vara försiktig när man kör och vara beredd på att hästen kan reagera. Att köra in en häst behöver inte ta flera år. Det kan du göra på några timmar för vissa.

Har kört in en treårig islandsshäst. Gick på 2 månader, men då var hon väl tömkörd innan. Vi använde då en modifierad bröstsele för ponny och en travrockard som var för lång. Hon studsade en del i svängarna, men tyckte det var jättekul o hittade dragformen direkt.
Vi hade inkörning 2 dagar i veckan och gick aldrig vidare förrän hon kändes 100 procentig. Vilket gick snabbt med henne för hon var så stabil o lät sig aldrig skrämmas.

/jenny

Jag övar inte särksilt ofta heller, så uttråkat blir han knappast. Jag vill inte att man ska stressa med varken inkörning eller inridning av hästar. Har man tid så kan man väl göra det hela ordentligt så allt går rätt?

Vi har kört in gamstoet för ca 4 år sedan, vi tömkörde henne länge, och sen på med vagnen, vi var flera personer som gick med, och sen kolla ett par gånger, hon var hur lugn som helst, hon älskar att köras, men att ridas är inge vidare. 10 åringen tömkör jag bara, jag tror inte i dagens läge att han är inkörningsbar pga psyket.. när han är älldre kanske ;) . Unghästen ska nog vi börja tömköra iår (4 åring) det blir spännade :devil:

Det är alltid lika kul att se hästar som inte alls trivs med ryttare som älskar att bli körda!! Att även dom får nåt kul att göra. Har nog aldrig sett en häst som inte gillat att bli körd... (av dom som är inkörda då ;) )

jaha men va kul det låter och det verkar nästan som att tiden på inkörningen beror mkt på hur människan ser på saken......men även om hästen accseppterar det oxå såklart.....men det känns skönt nu att veta att de flesta/alla hästar gillar o bli körda iaf....

är det många av er som har bara brösta till era hästar.....eller har ni en riktig loksele? har alla baksele på er sele??? eller har ni gjort en egen? i så fall hur?
någon med tips på vart man kan få tag i en bra o billig vagn och hur den ser ut o så?

Jag använder bröstsele, det gör nog de flesta jag sett på tävling också. men ska man dra tyngre så kan en loksele vara bättre. Baksele har jag alltid om det är kuperad terräng. Kör jag i ridhus så har jagtidigare inte haft det inte alltid, även fast det kan vara bra pga inbromsningar. Men med den fångar ju hästen upp alla vikt i vagnen i nedförsbackar. Annars måste den ta det i däckeln och det är ju inte lika skönt. Har du inte broms på vagnen ska du ha baksele. En bra nybörjarvagn är ju rockarden och sånna kan du hitta flera begagnade på blocket tex!

vi köpte en bröstsele från börjes.. och köpte en rockad från en vän som slutade med hästar.. sen har jag en loksele :) som är så snygg.

jaha okej vilken storlek tog ni på selen på börjes? vad kostade den då?. jag tycker det är så himlas svårt o hitta rätt storlek=(.

min häst (islandshäst) är 126-130cm hög men ganska grov bog och hyffsat smal vi sadelgjorden.
den selen jag lånar nu tror jag är cob i bröstan och ponny i gjorden men den e liiiite för stor men det funkar. jag lånade även hem en ponnystorlek tror det var den men jag fick bara veta att det var en b-ponnysele.....och den tjejen hade en a-ponny sele till sin shettis så de finns tydligen fler kategorier i ponnystorleken.......hm..
men den var iaf för kort över bogen alltså bröstan. och jag kunde tyvärr inte testa gjorden runt magen för den fanns inte. svanskappan var lite för kort.

vilken storlek ska jag ta???? :confused:
hur ska den sitta igentligen? :confused:
tack för alla svar :cool:

hm okeej? vart på börjes sida hittar jag det märket då? jag kollade under "finselar" men det fanns inte med.
och dom "billighetsvarianten" på börjes med ett gotlandsruss som posar vad menar du med att man inte kan ta isär bröstan från däckeln?. och i så fall vad e fast brösta?. den går ju att ställa i gjorden, höjd över halsen och höjd till däckeln ju. eller har jag fel?

islands_lover: hur stor e din islandshäst och vilken storlek tog ni? passade den bra? var den mot det stora håller eller mot det lilla?

tell me tell me=)

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 050
Senast: shia
·
Körning Nyfiken i en strut! Just nu tittar jag ut... Jag har börjat lite med körning och tycker att det är jättekul. Avsikten är inte att...
Svar
19
· Visningar
3 093
Senast: ameo
·
Trav Hej! Har en dressyrhäst på 6 år som är inkörd som unghäst. Hon är inte körd på 2 år. Fick tag i en speedcart billigt och fick med en...
Svar
2
· Visningar
1 250
Senast: ghost
·
Körning Hejsan! Jag har en fullblod/halvblods valack på 5 år som jag har haft sedan i december. Vi tränar och tycker väl att hoppning är...
Svar
3
· Visningar
2 233
Senast: Nielaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka