Köra in gammalt halvblod?

BlackRose

Trådstartare
Är det sant att man inte kan lära gamla hundar sitta?

Jag har gått och funderat på att köra in mitt halvblod, då jag tycker det är en fin komplettering till ridningen. (har en kallblodstravare som både rids och körs)
Grabben i fråga är 24år, men pigg och fräsch i kroppen, är det något jag kan ge mig in på? Hur bär jag mig åt? Har endast en travsele och speedcart. Ingen erfarenhet av inköring, men många år av körning.

Snälla bukekörare, vad tror ni? :) :bow:

Sv: Köra in gammalt halvblod?

Är det en stabil häst så varför inte? :laugh: Ta hjälp av kunniga människor och använd bra utrustning
så kan det säkert bli jättebra om det nu går bra att köra in. Åldern tycker jag inte är något problem.

Han är stabil, men kan som alla andra vara lite "fjantig", och inte alltid han tycker att han är 24, utan beter sig mer som 5 ibland.. :p

Har dock inga kunniga människor på den fronten i närheten, har många års erfarenhet av ridning/körning, men just själva inkörning har jag aldrig vart med om. Han är väldigt fin att tömköra och lyssnar bra på rösten!

Läsa sig till inkörning? Är en speedcart ett bra första val?

Körde in min häst i oktober förra året. Han är nu 18 år gammal och är nu körd i ca. 6 månader.
Vi kör med Gigg och maratonsele och började i ridhuset där vi körde en-två dagar i veckan i ca 3 månader innan vi vågade oss ut.
Han är nämligen också lite 'fjantig' av sig så jag var osäker på om det skulle fungera.
Det gjorde det. :D
Nu har vi även skaffat en maratonvagn och när vi har putsat klart på den skall vi prova på att köra även med den. (Börjar förmodligen i ridhuset igen)
Tränar skolkörning för A.E och KG.S
Så det går alldeles utmärkt att lära 'gamla hundar' att sitta. :laugh:
Se till att ni är flera som hjälps åt när det är dags att vänja in med skaklar, släpa och vagn. Skynda långsamt.
Lycka till.

Vi körde in vår D-ponny(welsh/halvblod) när han var 18. Han debuterade svårklass internationellt i helgen som 20 åring och vi hoppas kunna fortsätta ett par år till med honom på den nivån.
Han har väldigt mycket nerv så vi lämnade honom till en fyrspannskusk som körde in honom i par med en annan, det var mycket bra. Han kommer aldrig bli lugn och sansad tror jag så man får inte slarva med säkerhetstänkandet ...

Ja, maratonsele+vagn känns ju lite mer "halvblod", det som bekymrar mig mest, köra in honom med travsele och speedcart.
Känns inte riktigt som hans stil, sen kan det hända att han är alldeles för stor, att jag kommer tippa baklänges i vagnen? :eek:

Vad kul! Hoppas det kommer gå bra!

Säkerhetstänket har jag ingrott i bakhuvudet, då nordisen min är väldigt nervig/nervös/fjantig. I början(10år sen) var man tvungen att ha två karlar som höll fast henne på varsin sida när man selade på, men nu kan jag göra det själv. Övning ger färdighet, även om det tog oss närmare 10år.. :)

Det finns ju travare som är stora också. Speedcard och travsele fungerar fin-fint för dessa så varför inte din?
;)
Personligen tycker jag det är bekvämare att kunna se över hästen när jag kör, men som sagt, det borde inte vara några bekymmer alls att köra med speedcart även om hästen är av större modell.

Oj, så långt tänkte jag inte :o

Men justeringar av travselen måste göras då det är rätt stor skillnad på nordisen och halvblodet.

Liknande trådar

Utrustning Jag har idag en gammal hästtransport, men är nu i färd med att skrota den och köpa något annat. Det är 20 år sedan jag tittade efter...
Svar
19
· Visningar
3 968
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 278
Senast: mackan
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 274
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 021
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka